Barcelona defineix el full de ruta fins al 2030 per combatre les violències masclistes


18/11/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • La mesura de govern Barcelona per a l’erradicació de les violències masclistes (2025-2030) és una estratègia integral per prevenir, detectar, atendre, reparar i erradicar la violència masclista en totes les seves formes, amb accions coordinades entre administració pública i entitats socials
  • La mesura posa al centre dones i infants i ja incorpora les diferents violències recollides en el nou marc legal com són la violència digital, la vicària i la institucional, així com la diligència deguda en la intervenció dels poders públics, i la inclusió efectiva de la perspectiva interseccional
  • Impulsada pels serveis municipals implicats en la prevenció i l’abordatge de la violència masclista amb el lideratge de la Tinència d’Alcaldia de Drets Socials, Promoció Econòmica, Treball, Feminismes i Memòria Democràtica
  • S’estructura en quatre eixos: Prevenció i promoció d’una ciutat lliure de violències masclistes, amb accions educatives, comunitàries i comunicatives per transformar els imaginaris socials i promoure relacions igualitàries; Atenció a les violències masclistes, amb l’enfortiment dels serveis públics per garantir una resposta integral, especialitzada i respectuosa amb les dones i infants; Dades i coneixement, millora de la recopilació, anàlisi i difusió de dades per orientar les polítiques públiques; i Aliances feministes, amb la implicació de les entitats socials i la ciutadania i impuls de Barcelona en la lluita contra la violència masclista a l’àmbit internacional
  • Per començar a implementar les accions de prevenció i abordatge de les violències masclistes té un pressupost de més de 7,7 milions d’euros pel 2026

 

La Mesura de Govern ‘Barcelona per a l’erradicació de les violències masclistes (2025-2030)’ desenvolupa una estratègia integral per prevenir, detectar, atendre, reparar i erradicar la violència masclista en totes les seves formes, amb accions coordinades entre administració pública i entitats socials.

La ciutat es dota d’un instrument per combatre les violències masclistes amb una estratègia integral, feminista i transformadora i impulsada de manera transversal per tots els serveis municipals implicats en la prevenció i l’abordatge de la violència masclista de l’Ajuntament.

En aquesta nova mesura, les necessitats i experiències viscudes per les dones, la infància i l’adolescència, en la seva diversitat, se situen com a l’eix principal de les polítiques de prevenció i abordatge de les violències masclistes a Barcelona.

Es potencia la plena coordinació entre tots els agents municipals, d’altres administracions, i entitats socials per tal que l’atenció sigui accessible, àgil i s’ajusti a les necessitats particulars de les dones.

Es garanteix l’accés amb deguda diligència a la xarxa d’atenció a les violències masclistes de forma presencial i oberta a tota la ciutadania.

La perspectiva de gènere, la interseccionalitat, la garantia de drets i la visió integral són els principis rectors transversals en totes les línies d’actuació plantejades, i s’estructura en quatre eixos de treball:

Eix 1. Prevenció i promoció d’una ciutat lliure de violències masclistes, amb accions educatives, comunitàries i comunicatives per transformar els imaginaris socials i promoure relacions igualitàries.

Eix 2. Atenció a les violències masclistes, amb l’enfortiment dels serveis públics per garantir una resposta integral, especialitzada i respectuosa amb les dones i infants.

Eix 3. Dades i coneixement, amb la millora de la recopilació, anàlisi i difusió de dades per comprendre millor les violències masclistes i orientar les polítiques públiques.

Eix 4. Aliances feministes, amb la implicació activa de les entitats socials i la ciutadania en la lluita contra la violència masclista i impuls del paper capdavanter de Barcelona en la lluita contra la violència masclista a l’àmbit internacional.

 

Reconèixer tots els àmbits de la violència masclista

La Mesura de Govern incorpora les novetats que es desprenen de la Llei 17/2020, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, juntament amb la Llei orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual. Es reconeixen noves formes i àmbits de violència, com són la violència digital, la vicària i la institucional. També es posa el focus en la necessària diligència deguda en la intervenció dels poders públics, la inclusió efectiva de la perspectiva interseccional i el desplegament de noves estratègies de prevenció i reparació integral.

Així mateix, la mesura vol impulsar la transformació dels valors socials que perpetuen les desigualtats i les violències, perquè la violència masclista és una vulneració greu dels drets humans que afecta dones i infants, amb conseqüències físiques, psicològiques i socials.

[…]