En marxa el Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada a l’Spotify Camp Nou
20/11/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 7 minuts
- L’objectiu és el d’endreçar els diferents modes de transport, amb especial èmfasi en els modes sostenibles, i garantir la convivència amb el veïnat
- S’assegura l’accés del veïnat fins a casa seva els dies de partit en qualsevol mode de transport, i alhora es restringirà l’accés de vehicles privats en l’àmbit dels carrers més afectats pel trànsit en dia de partit
- El Pla contempla l’ús eficient del transport públic -metro, autobús i tram-, vetllant per preservar l’espai per a vianants en la vorera
Tot a punt per garantir la mobilitat i la convivència de cara a la tornada del FC Barcelona a l’Spotify Camp Nou aquest dissabte. Els dos principals objectius del Pla de Mobilitat Sostenible són agilitzar l’entrada i sortida de l’Estadi, prioritzant els modes sostenibles, i facilitar l’accés als seus habitatges dels veïns i veïnes, així com preservant els itineraris i l’espai per a vianants. Les mesures del pla han estat parlades i acordades amb els veïns i veïnes de les Corts, que aquest mateix dijous han estat informats de tots els detalls.
La posada en marxa de les diferents mesures del Pla de Mobilitat Sostenible serà gradual, d’acord amb les diferents fases d’obertura de l’Spotify Camp Nou. Per aquest dissabte, en el primer partit del FC Barcelona a l’Estadi, la capacitat màxima serà de 45.000 espectadors. Abans de les obres, la llar blaugrana tenia una capacitat de més de 99.000 assistents.
El Pla de Mobilitat Sostenible s’estructura en els següents àmbits: l’ordenació dels diferents modes de transport, amb especial atenció en la mobilitat a peu -la més nombrosa-, la sortida d’autocars, l’ordenació dels taxis, i les restriccions d’accés en vehicle privat (motos i cotxes) als àmbits de més concentració de trànsit més pròxim a les zones d’habitatges.
El Pla garanteix alhora l’accés dels veïns dels àmbits més pròxims a l’Spotify Camp Nou als seus habitatges en tot moment i en qualsevol mode de transport, també en vehicle privat sense modificar els seus itineraris habituals. En aquest sentit, els itineraris d’entrada i de sortida de turismes forans, amb l’excepció dels que es dirigeixin a l’aparcament de l’Spotify Camp Nou, es prioritzaran pel perímetre que formen l’avinguda de la Diagonal i la Gran Via de Carles III per tal d’accedir als diferents aparcaments privats d’aquesta zona del districte de les Corts. D’altra banda, els vehicles que es dirigeixin a l’aparcament de l’Estadi, accediran per l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer d’Arístides Maillol.
Pel que fa al transport públic, s’optimitzarà l’oferta existent, comptant amb tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S), tres de tramvia (T1, T2 i T3), i amb 10 línies d’autobusos urbans (7, 33, 67, 54, H6, H8, V1, V3, V5, D20 i el 113 i 175 -en dies feiners) i les més de 20 línies metropolitanes, interurbanes i exprés en direcció principalment cap a la resta de municipis del Barcelonès, Baix Llobregat i Garraf. Està previst reforçar el transport públic els dies de partit.

- Restriccions de trànsit al carrer de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz
Una de les peticions realitzades per part dels veïns i veïnes ha estat la d’establir controls d’accés a determinades zones d’habitatges com al carrer de Mejía Lequerica i els entorns del carrer de Felipe de Paz, on s’observaven dificultats associades a l’afluència de trànsit. Per aquest motiu, el Pla incorpora zones d’accés restringit en aquests àmbits, que s’establiran en dia de partit i que es controlaran amb càmeres de trànsit, de les quals ja se n’ha licitat l’adquisició per poder-les adquirir i posar en marxa durant el 2026. Abans de la posada en marxa del sistema automàtic de control, les zones d’accés restringit estan degudament senyalitzades i estaran controlades per la Guàrdia Urbana.
Anteriorment, el carrer de Mejía Lequerica s’utilitzava com a drecera per evitar la Gran Via de Carles III i la travessera de les Corts. La previsió és restringir-hi el trànsit i permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïns i veïnes, usuaris de pàrquings i serveis públics. Aquesta restricció afectarà tot el carrer.
D’altra banda, gran part dels dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz, al perímetre format per travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, avinguda de Madrid i el carrer de Riera Blanca, quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Per tal de millorar i evitar aquesta situació, s’establiran set punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la travessera de les Corts, al carrer Benavent amb travessera, a Comte Güell amb travessera, a Pintor Pahissa amb Riera Blanca, a Regent Mendieta amb Arizala i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz, i al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l’accés només a residents i serveis els dies de partit.
- Estacionament de motos i preservar les voreres per als vianants
En l’àmbit d’influència de l’Espai Barça, en un radi de 1,5 km de distància de l’Estadi, hi ha una capacitat de 8.000 turismes en aparcaments soterrats i de 1.500 places a la via pública. Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat d’unes 3.000 places d’aparcament. D’aquestes, cal destacar que a les 1.000 places de motos permanent en aquest àmbit, els dies de partit se n’afegiran més de 2.000. Entre les places extraordinàries, s’inclou la capacitat del solar adjacent al parc de la Bederrida, i que s’obrirà de manera puntual i provisional per a l’aparcament de motos els dies de partit.
La disponibilitat d’aparcament ha de servir per reduir l’incivisme i garantir l’espai de les voreres per als vianants, ja que està previst que la mobilitat a peu sigui la més nombrosa, sostenible i segura per accedir a l’Spotify Camp Nou. Per tal d’ordenar l’accés en motocicleta dels aficionats i aficionades a l’Estadi i els fluxos de vianants, es realitzarà una campanya informativa per preservar les voreres per als itineraris a peu, especialment l’avinguda de Joan XXIII, la travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III, Cardenal Reig, Arístides Maillol i Mejía Lequerica. Aquesta campanya anirà dirigida especialment a les motos aparcades fora dels espais disponibles habitualment a la ciutat i pels dies de partit.
- Sortida d’autocars i accés de veïns
Un segon eix destacat dins el Pla de Mobilitat Sostenible per a la tornada parcial a l’Spotify Camp Nou és el de facilitar l’entrada i sortida d’autocars i el de mantenir l’accés de tots els veïns i veïnes als seus habitatges pel seu recorregut habitual. En aquesta línia, s’estableix que els autocars desencotxin al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i estacionin al solar del FC Barcelona existent on hi hava l’antic Miniestadi, accedint des de la rotonda de la confluència de Doctor Marañón amb Arístides Maillol i Joan XXIII.
Per a l’encotxament, es col·locaran ocupant un carril d’estacionament i un carril de circulació de pujada de Doctor Marañón i al carril de circulació costat muntanya sentit Llobregat de l’avinguda Diagonal durant la segona part dels partits, de manera que un cop finalitzat el partit els seus usuaris ja puguin accedir-hi. Aquesta operativa permetrà als veïns circular en tots dos sentits de l’avinguda Doctor Marañón per poder arribar al seu domicili en tot moment i a la vegada preservarà l’itinerari de la línia de bus V1 de TMB, que connecta els barris de les Corts i de Sants-Montjuïc amb l’Hospital Sant Joan de Déu.
- Taxis i persones amb mobilitat reduïda:
Amb el propòsit de millorar el servei de taxis els dies de partit, i evitar que aquests vehicles contribueixin a la congestió i problemes de seguretat viària de la travessera de les Corts el Pla de Mobilitat Sostenible concentra en un punt de parada de taxi al carrer de Menéndez y Pelayo, un àmbit molt pròxim a l’Spotify Camp Nou i que tan sols requereix de recorreguts de vianants curts i intuïtius. Es mantindran també aquells espais habilitats pels serveis públics ja existents, tant a l’entrada com a la sortida dels partits.
La ubicació en aquest àmbit, a més, permet itineraris en totes direccions, cap a l’avinguda Diagonal, tant d’entrada com de sortida a la ciutat.
En relació amb els vehicles de persones amb mobilitat reduïda (PMR), aquests tindran l’espai reservat al tram final del carrer de Martí i Franquès, a més d’àmbits concrets a Arístides Maillol, travessera de les Corts.
- Millora de la fluïdesa viària
Les sessions del grup de treball de mobilitat de la Comissió de Seguiment de l’Espai Barça han servit especialment per recollir i avaluar les demandes i propostes de solucions, amb l’objectiu de millorar situacions preexistents. En aquest sentit, d’entre les mesures adoptades, cal destacar també el canvi permanent ja executat a doble sentit del carrer de Carles Ferrer i Salat.. El pas a doble sentit suposa una millora en tot l’àmbit més pròxim a l’Hospitalet de Llobregat, reduint el volum de trànsit a la rotonda del camí de la Torre Melina amb l’avinguda de Xile. Així mateix, s’ha ampliat a dos carrils aquesta rotonda amb el mateix objectiu de millorar-ne la fluïdesa.


