Pas endavant en la pacificació de Sant Antoni amb una urbanització definitiva verda i de qualitat
28/11/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- La Comissió de Govern aprova el projecte de reforma, que manté la plataforma única i que incorpora els aprenentatges extrets d’altres pacificacions per tal de consolidar els encerts
- S’incrementa la presència del verd en els trams a urbanitzar, amb més arbrat i es limiten els parterres als àmbits de xamfrans
- Es defineixen espais específics i clars per la càrrega i descàrrega
- El panot s’utilitzarà a les zones exclusives per a vianants, mentre que el granit es reservarà per als àmbits on passen vehicles
La Comissió de Govern ha aprovat el projecte que permetrà la transformació definitiva dels carrers Comte Borrell (en el seu tram inferior), Parlament, i la plaça resultant del encreuament d’aquests dos carrers. Aquesta actuació dona continuïtat a la transformació de l’eix del carrer Comte Borrell, posa fi a la urbanització provisional i pacifica l’espai definitivament amb una transformació de qualitat que augmenta de forma considerable el verd i clarifica els diferents usos del carrer.
L’àmbit d’actuació té una superfície total aproximada de 13.500 m² i inclou el carrer Comte Borrell (entre c. Manso i Av. Paral·lel) i el carrer Parlament (entre Rda. de Sant Pau i c. Viladomat). El projecte de consolidació inclou la nova plaça situada a la cruïlla entre Comte Borrell i Parlament, que esdevindrà un espai central per a l’estada i la vida veïnal, amb més verd, zones lúdiques i mobiliari divers. El projecte de transformació dels trams dels carrers Comte Borrell i Parlament és obra de l’estudi De Sola Gori i el de la plaça és de l’estudi Leku Studio.
Una transformació que incorpora els aprenentatges d’altres pacificacions
L’Ajuntament aposta per una transformació estructural que manté la plataforma única, incorporant els aprenentatges extrets d’altres pacificacions i consolidant els encerts, especialment pel que fa a la distribució del verd, l’optimització del llenguatge de l’espai públic i a l’aclariment dels usos de l’espai.
Un dels principals aprenentatges incorporats és l’increment de la presència de verd, amb especial èmfasi a l’arbrat i amb una reducció dels parterres als carrers. L’experiència als altres espais pacificats ha demostrat que els parterres es mantenen millor en zones amb bon assolellament i ventilació com els xamfrans. Per això, als carrers s’apostarà per una nova línia d’arbrat al costat assolellat i es limitaran els parterres als xamfrans i a la nova plaça, on es garanteixen les condicions òptimes d’assolellament i manteniment.
La gestió de la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) s’optimitza amb espais específics i clarament definits per a la càrrega i descàrrega, que permetran endreçar millor l’espai i facilitar la convivència entre usos comercials i veïnals. Pel que fa als materials, el panot s’utilitzarà a les zones exclusives per a vianants, mentre que el granit es reservarà per als àmbits on passen vehicles, garantint la durabilitat i sostenibilitat del paviment.
Calendari i inversió
L’última setmana de novembre es licitaran les obres perquè puguin començar durant el segon trimestre de 2026 amb una durada aproximada d’un any. El cost estimat de la inversió és d’11,2 milions d’euros: 1,9 milions d’euros corresponen a la plaça i 9,3 milions d’euros corresponen als carrers.
Actualment, ja s’està executant l’ampliació de la xarxa d’aigua freàtica. Aquestes obres prèvies permetran connectar el nou tram urbanitzat a la xarxa d’aigua freàtica municipal, per tant es podrà regar el nou verd amb aigua recursos hídrics alternatius, que suposa un estalvi important d’aigua potable. Aquesta actuació d’ampliació de xarxa correspon a l’àmbit de Montjuïc, que en la seva totalitat finalitzarà a finals d’any.


