Barcelona se suma a la Marató de Donants de Sang de Catalunya 2026 i fa una crida a la solidaritat


07/01/2026 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 5 minuts

  • La marató es desenvoluparà entre el 8 i el 17 de gener i el Banc de Sang es proposa superar les 10.000 donacions, que es podran fer als principals hospitals catalans, i mitjançant campanyes especials arreu de Catalunya
  • A Barcelona, la marató ocuparà diversos espais emblemàtics, com el Palau de la Música, el Palau Robert, el Caixaforum, el Cosmocaixa o la Fàbrica de creació Fabra i Coats
  • Jaume Collboni fa una crida especial al jovent perquè s’incopori a la campanya: “Donar sang és també una mostra de solidaritat intergeneracional”, ha dit

 

Un any més, Barcelona dona suport al Banc de Sang i Teixits (BST) en la Marató de Donants de Sang de Catalunya 2026. Entre el 8 i el 17 de gener el repte és registrar més de 10.000 donacions als principals hospitals catalans, i a través de les campanyes especials de donació de sang i plasma que es desenvoluparan en 107 municipis d’arreu del territori català. L’Ajuntament de Barcelona ha acollit aquest dimarts la presentació de l’edició d’enguany, amb la presència telemàtica dels alcaldes de les quatre capitals catalanes: Jaume Collboni des de Barcelona, Lluc Salellas des de Girona, Fèlix Larrosa des de Lleida, i Rubèn Viñuales des de Tarragona.

 

 

Jaume Collboni ha explicat que “donar sang crea un vincle entre les persones que ens fa més forts, un vincle que ens uneix, que ens millora com a persones que exerceixen la solidaritat, l’empatia i la generositat”. L’alcalde de Barcelona ha insistit que “no podem viure en societat els uns sense els altres”,  una forma d’expressar aquesta interrelació que tots tenim és el fet que quan estem en una situació de màxima vulnerabilitat, com és el fet d’estar hospitalitzat, altres persones et poden ajudar a través de la donació de sang.” També ha manifestat que “són valors que els alcaldes avui presents identifiquem com a fonaments de la vida a les ciutats i és per això que creiem tan necessària una campanya com aquesta en un moment en què després de Nadal les reserves baixen un 20%.” L’alcalde també ha fet una crida especial als joves: “Donar sang és també una mostra de solidaritat intergeneracional, amb la gent més gran, els nostres avis i les nostres àvies que són també persones que necessiten la sang.”

Més de la meitat de les campanyes especials que s’han organitzat durant aquesta nova edició de la Marató de Donants de Sant de Catalunya són col·lectes especials que organitzades amb la col·laboració d’entitats, associacions, institucions i la ciutadania, i que convertiran la marató de donació en una veritable festa major. Moltes d’elles es faran en espais monumentals, en espais emblemàtics que aporten valor recíproc al fet de donar sang, com el Palau de la Música, el Palau Robert, el Caixaforum, el Cosmocaixa o la Fàbrica de creació Fabra i Coats, entre altres.

Precisament, en aquesta edició, la Marató farà el tret de sortida dijous dia 8 de gener des del Recinte Modernista Sant Pau de Barcelona amb la inauguració del marcador de donants. A l’emblemàtica seu del modernisme s’hi podrà donar durant tota la jornada del dijous 8 de gener, entre les 10 del matí fins a les vuit de la tarda, ininterrompudament.

 

“El vincle que ens fa immensos”

Sota el lema “el vincle que ens fa immensos”, la marató de donació de sang d’enguany posa el focus en aquest gest solidari i altruista que és donar sang i com ens fa d’immensos com a persones. Cada acció altruista transcendeix la persona que la fa i per això, aquesta marató, més enllà de ser un reclam col·lectiu pensant en els pacients de molts hospitals, és també una forma de teixir un vincle invisible però profund amb tota la comunitat. La marató recull l’esperit solidari atribuït tantes vegades a la nostra societat i, alhora, interpel·la els ciutadans a fer el pas necessari per a participar d’aquest compromís col·lectiu de salvar vides.

Cada donació de sang és un acte de vida. La campanya diu “som immensos” quan amb només 20 minuts del seu temps, cadascú contribueix a salvar fins a tres vides i a prendre partit d’una generositat col·lectiva, silenciosa, però que engrandeix al qui dona i al qui rep.

 

Per primer cop, Barcelona il·lumina de vermell 53 fonts i més de 50 edificis emblemàtics

Enguany la Marató de Donants de Sang arriba a una nova dimensió, fent més gran la crida a sumar-se a la gran setmana de donació de sang catalana. Barcelona visibilitzarà aquesta crida amb la il·luminació de fonts i edificis emblemàtics.

El dissabte dia 10 quan el sol es pongui, més d’un centenar d’edificis emblemàtics d’arreu de Catalunya ompliran de llum vermella les seves façanes i se sumaran així a la campanya de donació de sang. La meitat d’aquests edificis estaran situats a Barcelona: el Palau de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, el Teatre Nacional de Catalunya o el Tibidabo de Barcelona se sumaran a una infinitat d’Ajuntaments, espais monumentals i seus institucionals de diferents localitats del territori català, que es tenyiran de vermell per la marató.

Enguany, a més a més, la proposta de la llum vermella ha agafat molta més volada i per primera vegada a Barcelona  s’il·luminaran 53 fonts el mateix dia 10 al vespre. Algunes d’aquestes fonts seran les de Plaça Catalunya, el passeig de Gràcia amb Gran Via, el Llac del Parc de la Trinitat, o la Plaça Verda de la Prosperitat.

 

Calen més de 240.000 donacions l’any

Aquest 2026 més de 70.000 persones ingressades als centres hospitalaris de Catalunya necessitaran alguna transfusió de sang, plasma o plaquetes provinents de la donació de sang. Aquest any caldran més de 240.000 donacions per a cobrir aquestes necessitats dels pacients, una xifra que es manté estable els darrers anys, però que, per mantenir-la cal no abaixar la guàrdia.

 

 

Barcelona hi ha tres punts fixos de donació de sang ubicats a l’Hospital Clínic, l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i l’Hospital Vall d’Hebron. Durant aquesta campanya, a més, s’ubiquen punts provisionals o unitats mòbils a diferents indrets de la ciutat. Aquest és el calendari i les ubicacions previstes de les unitats mòbils els dies de la campanya:

 

Dijous 8 de gener

Recinte Modernista Sant Pau (Espai 1902, Carrer Sant Antoni M. Claret, 167) de 10 a 20 hores

Centre Cultural Casa Elizalde (C/ Valencia, 302) de 16 a 20 hores

 

Divendres 9 de gener

Centre Comercial Glòries (Av Diagonal, 208) de 10 a 14 hores

Palau de la Musica de 14 a 18 hores

Rambla Badal (Rbla.Badal amb ctra.Sants, 259) de 10 a 14 hores i de 17 a 21 hores

 

Dissabte 10 de gener

Palau Robert (Pg. de Gràcia, 107) de 10 a 20 hores

 

Diumenge 11 de gener

CaixaForum (Av.Francesc Ferrer i Guàrdia,6) de 10 a 14 hores

Cosmocaixa (C. Isaac Newton, 26) de 10 a 14 hores

 

Dilluns 12 de gener

Fàbrica de Creació Fabra i Coats (Carrer de Sant Adrià, 20) de 17 a 21 hores

 

Dimarts 13 de gener

Pl. Universitat (davant Universitat de Barcelona) de 10 a 14 i de 16 a 20 hores

 

Divendres 16 de gener

Centre Comercial La Maquinista (C. Potosí, dins la carpa) de 11 a 20 hores

 

Informació relacionada

Per a què es fa servir la sang?
https://www.bancsang.net/blog/que-servir-sang/

Testimonis de persones que han necessitat sang i de donants de sang:
https://www.moltesgracies.net/

Investigació amb glòbuls vermells
Investiguem per obtenir glòbuls vermells de laboratori

Quins són els grups sanguinis més freqüents
https://www.bancsang.net/ca/noticies/6087/descobreix-quins-son-els-grups-sanguinis-mes-frequents

Per què es necessita sang per a deu dies?
www.bancsang.net/blog/perque-necessita-sang-deu-dies


Fotos sobre donació de sang

https://www.flickr.com/photos/bancsang/