Barcelona arriba a més de 4.300 trams de vorera senyalitzats amb la prohibició d’aparcar-hi motos


10/03/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • Actualment hi ha en marxa una campanya de senyalització en els accessos de 325 centres escolars i hospitalaris, després de l’entrada en vigor de la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles
  • La mesura forma part de l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona de preservar les voreres per als elements més vulnerables de la mobilitat a la ciutat, els vianants, i en aquest mandat ja s’han senyalitzat més de 700 voreres amb la prohibició
  • En aquest mandat s’han instal·lat ja prop de mil senyalitzacions de prohibit aparcar en vorera i alhora s’han creat prop de 2.500 noves places d’aparcament de motos en calçada, amb una previsió de generar-ne més de 700 més en la campanya d’escoles i hospitals

 

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa una campanya de senyalització de prohibició d’aparcar motos en vorera arran de l’entrada en vigor el passat 1 de febrer de la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV), que incorpora com a novetat prohibir l’estacionament als accessos d’escoles i hospitals. En concret, la campanya consisteix en la senyalització en els accessos de 325 equipaments d’aquestes característiques, que se sumaran a les 4.047 senyalitzacions existents, per arribar amb aquesta campanya als 4.372 trams de vorera senyalitzats a tota la ciutat.

 

 

 

 

Aquesta mesura s’emmarca en el Pla Endreça i l’estratègia municipal de preservar les voreres per als elements més vulnerables i alhora més nombrosos de la mobilitat a la ciutat: els vianants. La primera tinenta d’alcaldia, de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha remarcat que “aquestes accions s’encaminen a un dels objectius principals de la nova ordenança i del Govern: protegir els més vulnerables i caminar cap a què la vorera sigui principalment per als vianants”.

De fet, del total de senyalitzacions, prop de mil s’hauran instal·lat en aquest mandat. En la campanya actual, de mitjans de febrer fins ara s’ha actuat en 71 centres, 59 escoles i 12 hospitals, una tasca que s’anirà fent durant els pròxims mesos fins a un total de 296 escoles i 29 hospitals. Aquesta campanya de senyalització persegueix reforçar la comunicació a la ciutadania, ja que la prohibició d’aparcament als accessos d’aquests tipus d’equipaments és vigent des de l’entrada en vigor de la modificació de l’OCVV. Amb aquesta actuació, tots els centres hospitalaris i escolars de Barcelona comptaran amb la senyalització als seus accessos, amb l’excepció d’aquells que per la configuració del carrer ja no permet l’estacionament de motos (carrers de plataforma única o amb vorera de menys de 3 metres).

La prohibició d’aparcament de motos en vorera s’acompanya amb la generació d’aparcament en calçada i el control de la disciplina per part de la Guàrdia Urbana.  Durant el mandat s’han creat prop de 2.500 noves places, 200 de les quals en entorns de centres educatius i hospitalaris. L’estimació és poder generar a l’entorn dels equipaments pendents de senyalitzar més de 700 noves places en calçada. Pel que fa a denúncies, la Guàrdia Urbana ha posat durant els mesos de gener i febrer 717 denúncies de motos mal aparcades a la vorera, i en tot el 2024 en va posar 4.152. Les sancions per aparcar incorrectament se situen entre els 50 i els 100 euros.

La campanya de senyalització se suma a la campanya informativa a peu de carrer en marxa des de principis d’any. Durant els dos mesos i escaig de campanya, els informadors han visitat 213 centres educatius i 64 hospitals i clíniques, als deu districtes de la ciutat.

 

Les voreres, per als vianants

Barcelona avança en el camí de preservar les voreres per als vianants, amb mesures com prohibir-hi la circulació de VMP i bicicletes (en aquest cas excepte per part d’infants), i en aquest sentit la modificació de l’OCVV que va entrar en vigor el passat 1 de febrer incorporava els accessos d’escoles i hospitals com a zona d’estacionament prohibit. Segons recull la norma, les motos s’han d’estacionar preferentment en calçada a les places habilitades, i quan no estigui prohibit ho podran fer a voreres de més de 3 metres d’ample on no hi hagi places de càrrega i descàrrega, places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda o estacionament de bicicletes. Si l’estacionament està permès, s’haurà de fer a mig metre de la vorada i en paral·lel a aquesta si la vorera fa menys de sis metres, i en semibateria si l’amplada és superior a sis metres. En tots els casos, s’ha de deixar un espai lliure per als vianants d’almenys 3 metres.

Igualment, la nova ordenança prohibeix explícitament l’estacionament en els espais adjacents als estacionaments de bicicletes, en els guals de vianants, en els carrils bici i quan obstrueixi la utilització de contenidors. Alhora, també incorpora la prohibició de lligar aquests vehicles als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres i marquesines de transport, així com altres elements de mobiliari urbà quan es dificulti el pas de vianants o el destí o funcionalitat de l’element.