Barcelona endreça la mobilitat als entorns del Park Güell per millorar la qualitat de vida de veïns i veïnes


21/07/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 7 minuts

  • Amb l’objectiu de millorar la fluïdesa i els usos a la carretera del Carmel, a la tardor la parada de taxis es traslladarà a l’interior de la plataforma logística d’autocars, de manera que no podran ni encotxar ni desencotxar al carrer
  • Mentre es fan els treballs necessaris per traslladar la parada, durant aquest estiu els taxis ja hauran de desencotxar dins la plataforma i es reforçarà la presència d’Agents Cívics i Guàrdia Urbana
  • Des del passat dia 1 de juliol s’ha ampliat el reforç del V19 amb més vehicles els dies feiners, que se sumen als reforços en cap de setmana des de Setmana Santa
  • També durant els pròxims tres mesos hi haurà Agents Cívics a les quatre parades de bus amb més passatge per tal d’informar les persones usuàries, gestionar les cues i prioritzar usuaris vulnerables
  • De cara al curs escolar, es permetrà l’accés en bicicleta al Park Güell en les franges de Bon dia, Bon vespre i a la sortida de l’escola
  • També s’ha implementat una nova mesura en l’adquisició d’entrades, que des d’aquest juliol són nominals per garantir la venda només a través del canal oficial
  • Amb el retorn econòmic del Park, l’Ajuntament reformarà i obrirà al veïnat els jardins de la Font del Carbó, que oferirà un nou espai verd per a ús del barri de la Salut i una nova connexió a peu entre els carrers de Marianao i d’Antequera

 

L’Ajuntament de Barcelona posa en marxa un nou paquet de mesures per millorar la convivència i la qualitat de vida dels veïns i veïnes de l’entorn del Park Güell. En aquest mandat, el Govern municipal ja ha emprès diverses mesures per millorar la situació a l’entorn del Park, amb mesures com l’ampliació de l’àrea restringida a la Salut i la reordenació de la mobilitat en aquest barri. Ara l’actuació municipal va dirigida, entre d’altres, a l’àmbit de la carretera del Carmel, on s’endreçaran ara els usos per millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes. Algunes mesures es posaran en pràctica de manera immediata i d’altres a mig termini, i s’acompanyaran amb reforç els pròxims mesos d’agents cívics que informaran i acompanyaran del compliment de les mesures.

La zona del Park Güell és un dels àmbits prioritzats en el Pla d’Espais de Gran Afluència (EGA), un projecte municipal per tal d’aplicar mesures específiques per protegir els teixits veïnal i comercial i ajudar a reduir les externalitats negatives que pot produir la massificació turística.

Amb la presentació de les mesures, la primera tinenta d’alcaldia, de l’àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans, Laia Bonet, ha destacat que les mesures provenen de les propostes fetes pels veïns. “Treballem en la millora de la qualitat de vida al voltant del Park Güell des de l’inici del mandat, amb mesures ja en marxa, però ho seguim fent en un procés d’escolta constant”, ha assenyalat Bonet, també regidora del Districte de Gràcia. “Les mesures que presentem avui no són una foto final, necessitem seguir treballant en aquesta línia, escoltant, analitzant, compartint, ajustant. Necessitem seguir millorant la convivència, la qualitat de vida dels veïns, endreçar la mobilitat en un entorn sotmès a pressió però que des del Govern municipal entomem des de tots els fronts”, ha reblat la tinenta d’alcaldia.

 

Reordenació dels taxis a la carretera del Carmel

En primer lloc, canvia l’operativa dels taxis a la carretera del Carmel, que traslladaran a partir de la tardor la seva parada situada en aquest carrer a l’interior de la plataforma logística d’autocars situada al davant. D’aquesta manera s’evitaran els usos indeguts i la indisciplina i es millorarà la fluïdesa del carrer i del pas del transport públic. L’Ajuntament i BSM ja estan treballant en el projecte de trasllat de la parada però en els pròxims dies ja es podrà implementar una primera part de la mesura, que és que els taxis hagin d’entrar a desencotxar a l’interior de la plataforma.

L’àmbit de la carretera del Carmel compta amb presència activa de la Guàrdia Urbana per controlar la indisciplina des de finals de juny, una presència que es reforçarà durant els pròxims mesos amb una dotació d’Agents Cívics. Els Agents Cívics s’ocuparan d’informar i advertir sobre els límits de la parada de taxis i de les infraccions fora dels límits, així com informar sobre l’ús i condicions de la plataforma logística per desencotxar i vetllar pel seu bon ús.

 

Reforç del servei de bus

Aquest estiu també es reforça el servei de bus, especialment la del V19, un reforç que s’amplia a l’iniciat des de Setmana Santa d’increment d’oferta els caps de setmana i festiu. Des de l’1 de juliol, el V19 es reforça també els dies feiners, amb 8 vehicles al matí i 10 més a la tarda, fent un total de 26 i 28 vehicles respectivament.

Pel que fa als caps de setmana i festius, els reforços del V19 han permès reduir un 43% el nivell d’alarmes per excés de passatge, a la vegada que el nombre d’usuaris ha augmentat un 30%. En concret, la mitjana d’alarmes les set setmanes prèvies a la posada en marxa dels reforços va ser de 42,6 alarmes diàries, xifra que s’ha reduït a 24 alarmes diàries les 12 setmanes des de l’inici dels reforços. Pel que fa al passatge, les set setmanes prèvies la mitjana diària del V19 era de 12.168 persones, mentre que les 12 setmanes posteriors ha arribat fins a 15.778 persones.

A més de més oferta, el servei de bus també es reforça amb el desplegament d’Agents Cívics a les quatre parades del V19 i del 24 que acumulen més passatge, que són en el primer cas, la parada de Praga / ronda del Guinardó i la de Carmel / plaça Josefina Torrents. En el cas del 24, els Agents Cívics seran a la parada de Gran de Gràcia / Lesseps, i a la de CAP Larrard. Els Agents Cívics s’ocuparan de gestionar les cues i prioritzar els usuaris vulnerables mitjançant la mediació amb la resta de persones. A la vegada, podran informar dels temps d’espera, les alternatives de transport i accessos a l’autobús, així com de la disponibilitat de seients reservats a l’interior dels vehicles.

 

Accés en bicicleta a l’escola

Amb l’inici del curs escolar, també s’iniciarà una mesura llargament reivindicada per les famílies dels alumnes de l’escola Baldiri Reixac, que es troba a l’interior del Park Güell. A partir del setembre es permetrà l’accés al Park Güell a bicicletes en les franges de Bon dia i Bon vespre, i, exclusivament per a la comunitat educativa, també en horari de sortida escolar. Es tracta d’una mesura excepcional ja que en els parcs històrics no es permet, de forma general, l’accés de bicicletes.

La circulació en bicicleta per dins del Park s’haurà d’ajustar, en tot cas, a l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles, que estableix en zones compartides amb vianants el límit de velocitat a 10 km/h, i la prioritat dels vianants. A més, és obligatori baixar de la bici en cas d’aglomeració per garantir la seguretat de tothom, i respectar el patrimoni natural i el mobiliari, i es prohibeix circular sobre parterres i zones amb vegetació de qualsevol tipus.

Les franges de Bon dia i Bon vespre, entre les 7.00 i les 9.00 hores i entre les 20.00 i les 22.00 hores, respectivament, són franges reservades exclusivament al veïnat dels barris adjacents al Park i a les persones registrades a  Gaudir Més, sense visites turístiques.

 

Venda d’entrades nominals

A banda de les mesures estrictament relacionades amb la mobilitat, des d’aquest mes de juliol, les entrades individuals per visitar el Park Güell es venen de forma nominal i són personals i intransferibles, com ja fan altres monuments de gran afluència com ara l’Alhambra de Granada. D’aquesta manera, es busca garantir la venda d’entrades només a través del web oficial del Park Güell. La mesura també permetrà contactar directament amb el visitant si hi ha informació rellevant del Park, com ara el tancament per episodis de fort vent o aiguats, entre d’altres.

 

Retorn de l’activitat del Park Güell per la ciutat i els veïns i veïnes

Recentment, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat l’impuls dels tràmits d’expropiació de dos immobles a l’àmbit del Park Güell, com són la Casa Trias, darrera finca de titularitat privada a l’interior del Park, i també La Miranda, per garantir-ne la continuïtat en aquest espai situat a l’avinguda del Coll del Portell i que exerceix la seva activitat des del 2002. Aquestes dues operacions formen part del Pla d’inversions 2023-27 que preveu destinar fins a 39 milions d’euros provinents de l’activitat del Park Güell a la millora del parc i dels seus entorns.

Dins d’aquest paquet també s’hi troba la reforma i obertura dels jardins de la Font del Carbó, a la Salut. Avui és un espai tancat al públic, ubicat al carrer de Marianao i a dins de l’àmbit del Park Güell. El projecte, que s’acaba d’aprovar, és ambiciós, ja que pretén transformar completament l’espai, que té un fort desnivell, i obrir-lo a la ciutadania per convertir-lo en un parc obert, com demanaven els veïns. La previsió és poder iniciar les obres el primer trimestre de 2026, que s’allargaran durant dos anys i amb un pressupost de 3,6 milions euros.

 

 

Els jardins tindran una zona d’estada a la part superior, una altra amb ombra a la part inferior, on també s’ampliarà la vorera i s’eliminarà la tanca que hi ha actualment. Pel que fa a la part central, s’hi instal·laran horts, que estaran tancats i tindran un magatzem. En tota l’àrea, a més, hi haurà diversos punts de trobada, es crearà un petit auditori per afavorir l’ús comunitari i s’hi ubicarà un tobogan, aprofitant el desnivell existent.

Pel que fa a la vegetació, el projecte és respectuós amb l’arbrat existent i preserva tots els exemplars viables està previst, a més està previst instal·lar-hi dues zones per a la biodiversitat amb elements com refugis d’abelles amb cartells pedagògics. També es restauraran els elements singulars que hi ha als jardins com els sistemes de murs de pedra així com l’emblemàtica font del Carbó, que dona nom a l’espai i que es troba en molt mal estat.

L’obra ha de servir també per millorar l’accessibilitat dels jardins i la mobilitat a peu dels veïns pel barri. Amb aquest objectiu, es crearan recorreguts de sauló que serviran per connectar per l’interior dels jardins els carrers d’Antequera i el de Marianao. D’aquesta manera es podran crear nous itineraris a peu en un barri amb diferents nivells i cotes.