El lleure, el contingut digital i el comerç, principals objectius de la nova comissionada d’Ús Social del Català


16/09/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

  • La comissionada, Marta Salicrú, defineix la seva estratègia i anuncia la creació de l’Oficina del Català, que entre d’altres polítiques, gestionarà la nova Bústia del Català

La comissionada d’Ús Social del Català de l’Ajuntament de Barcelona tindrà el lleure, el foment de contingut digital en català i el comerç com a camps principals d’incidència per enfortir la presència del català a la ciutat. Marta Salicrú ho ha explicat a la primera compareixença que realitza davant de la Comissió de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona.

En relació amb l’impuls del lleure en català, Salicrú ha explicat que ja s’ha signat un conveni amb l’Institut d’Estudis Catalans per augmentar l’ús del català entre infants i joves mitjançant activitats de lleure i educació complementària. Es busca que el català sigui una llengua habitual i d’identificació per als joves de Barcelona més enllà de l’àmbit acadèmic. El projecte preveu formacions, recursos lingüístics i accions específiques als barris, així com una campanya de comunicació i una comissió de seguiment. Està previst que es desplegui una prova pilot al barri de Sants.

Salicrú també ha explicat que ja està treballant en la posada en marxa de la Casa de la Creació de Contingut Digital en Català de Barcelona, “un espai pioner per potenciar la producció audiovisual i la professionalització dels creadors digitals en llengua catalana”, amb especial atenció a adolescents i joves. “És una oportunitat també per situar Barcelona com a referent europeu en la promoció de llengües minoritzades en l’àmbit digital”, ha afegit. Ha explicat que al mes de novembre es preveu un acte de presentació d’un espai provisional i que es desplegarà totalment al 2027, ja amb un espai definitiu.

En relació amb l’ús del català al comerç i la restauració, Salicrú ha posat l’èmfasi en les accions que s’han de dur a terme per protegir els drets lingüístics de la ciutadania. Per aquest objectiu, el Comissionat treballa conjuntament amb la Direcció d’Inspecció per garantir el compliment de la normativa lingüística al comerç, revisant protocols i comunicant la normativa als establiments. En aquest sentit, Salicrú ha anunciat que es reunirà amb el sector per acordar noves accions.

La comissionada ha anunciat, també, la creació de l’Oficina del Català, que inclourà la gestió de la Bústia del Català per canalitzar preguntes, queixes i denúncies lingüístiques.

Marta Salicrú ha insistit en la importància que la promoció del català sigui un criteri transversal en la convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament “com ja ho son la perspectiva de gènere, l’ecosocial i la intercultural”. Amb aquest objectiu, s’ha començat a treballar per crear una línia específica dotada amb 150.000 euros, que s’identificarà amb la Ç, per fomentar la interacció en llengua catalana mitjançant la creació d’espais de formació o lleure que tinguin com a objecte principal la pràctica lingüística i per crear continguts digitals en català en nous formats.

 

Nou Consell de la Llengua de Barcelona

Marta Salicrú ha explicat que ja s’està treballant en la creació del Consell de la Llengua de Barcelona, en coordinació amb el Comissionat de Participació, amb l’objectiu de crear un espai estable de coordinació entre l’Ajuntament, el Consorci per a la Normalització Lingüística i entitats i persones compromeses amb el foment del català per abordar conjuntament els reptes locals de la llengua.

La comissionada ha destacat que aquest ha de ser el nou mitjà de trobada regular entre el govern municipal i la ciutadania, per debatre i recollir opinions i propostes amb l’objectiu d’incidir en les polítiques públiques municipals amb una representació intergeneracional i diversa que reuneixi persones i entitats compromeses amb la llengua provinents d’àmbits com l’administració, l’acadèmia, l’activisme o la creació de contingut, entre d’altres.