Pas endavant de les obres del Túnel de la Rovira amb la finalització de les galeries d’evacuació


17/11/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 3 minuts

  • Els treballs per millorar la seguretat i actualitzar tècnicament la infraestructura avancen per reobrir-la completament al trànsit durant el primer trimestre del 2026
  • La construcció de les tres noves galeries del túnel es completa aquests dies amb l’obertura dels portals al tub ascendent, un cop finalitzats els treballs de revestiment i impermeabilització
  • A partir d’aquest dimarts el trànsit en sentit muntanya es farà pel tub de baixada, mentre que el trànsit en sentit mar seguirà tallat fins a la finalització de les obres
  • Aquesta nota de premsa inclou material gràfic dels treballs

 

Les obres del Túnel de la Rovira assoleixen una de les fites clau en l’evolució dels treballs: l’obertura dels portals que culminen aquesta setmana la construcció de les tres galeries d’evacuació entre els dos tubs. Es tracta d’un dels principals objectius dels treballs per millorar la seguretat d’aquesta infraestructura i posar-la al dia.

El Túnel de la Rovira és una infraestructura que data del 1987 i que, amb una llargària de 1.300 metres, uneix el Baix Guinardó i el Carmel. Amb un pressupost de prop de 18 milions d’euros, l’obra també té per objectiu millorar-ne l’eficiència energètica, renovar-ne el paviment, tractar-ne les patologies estructurals, millorar-ne la impermeabilització i el drenatge i renovar bona part de les instal·lacions.

L’obertura dels portals de les galeries s’ha dut a terme des del tub ascendent amb màquina retroexcavadora, aprofitant els talls nocturns. La intervenció ha consistit en la demolició de la volta de formigó després que el passat juliol finalitzés l’excavació de les galeries des del tub descendent. Des del final de la perforació fins ara, dins les galeries, les obres s’han centrat a completar els treballs de revestiment i impermeabilització, i ara es treballa en la fase d’instal·lacions.

A més, al tub descendent s’han tractat les fissures existents i s’han reforçat les juntes per millorar-ne la impermeabilització. També s’ha construït el mur perimetral que actuarà com a nou sistema de drenatge, s’han renovat la il·luminació i la pintura i ara es treballa en les noves instal·lacions.

Les obres del Túnel de la Rovira van començar el passat mes de desembre, primer amb talls nocturns de diumenge a dijous i, des del mes de març, amb el tall total del trànsit del tub descendent. La previsió és que les obres s’allarguin fins al primer trimestre del 2026 sense que calgui tallar en cap moment la circulació diürna en sentit ascendent, és a dir, en sentit sortida de la ciutat.

A partir d’aquest dimarts 18 de novembre, les obres entraran en una nova fase al tub ascendent, que quedarà completament tallat al trànsit. La interrupció de la circulació permetrà concentrar ara el gruix dels treballs en aquest tram, principalment amb l’execució de les millores en impermeabilització i la construcció del sistema de drenatge.

Per mantenir la circulació de vehicles en sentit muntanya, les darreres setmanes s’han dut a terme les tasques necessàries per fer passar el trànsit pel tub descendent a partir d’aquest dimarts. La circulació de vehicles en sentit mar seguirà tallada fins a la finalització de les obres.

A banda de la intervenció en l’estructura, l’actualització del Túnel de la Rovira també se centra en la millora de la seguretat i les comunicacions amb noves solucions tecnològiques. Entre altres mesures, es treballa en la instal·lació d’un nou sistema de radiocomunicació per disposar de cobertura a les noves galeries, la implantació d’un nou sistema de megafonia, la renovació dels punts de socors i la incorporació de noves càmeres de seguretat. A més, és previst instal·lar nous panells de missatgeria variable; noves barreres, balises i semàfors per si cal tancar el túnel; i un nou sistema de control i telecomunicacions. També s’incorporen elements nous per a la detecció d’incendis, s’amplien el sistema d’hidrants i extintors i es reformen les sales tècniques.

Les actuacions inclouen la renovació de tot el paviment, que es farà amb un microaglomerat ultrafí. També es canvia la il·luminació del túnel, que serà amb tecnologia LED i s’implementarà un sistema integral intel·ligent de gestió de l’enllumenat. Pel que fa al sistema de ventilació, es mantindrà l’actual, però un cop finalitzada l’obra, es faran noves pautes de ventilació totalment automatitzades i adaptades als diferents escenaris.

 

ENLLAÇ DE DESCÀRREGA DE VÍDEO

ENLLAÇ DE DESCÀRREGA DE FOTOGRAFIES