L’Ajuntament completa la cessió de solars per la construcció de més de 1.000 habitatges dins el conveni ESAL


18/11/2025 | Imprimeix

Temps estimat de lectura: 4 minuts

  • L’alcalde s’ha reunit amb les entitats que formen part del conveni per fer balanç de les fases ja cedides i seguir treballant en les dues properes, sumant així un total de més de 1.000 habitatges i assolint abans de temps el conveni que es va signar l’any 2020
  • L’Ajuntament i les entitats s’han compromès a treballar per un nou conveni ESAL el 2027 que permeti continuar incrementant el parc d’habitatge protegit a la ciutat a través de les entitats sense ànim de lucre
  • El conveni ESAL suma les fases I, II i III amb un total de 611 habitatges protegits, 99 més de la fase IV estan en adjudicació i es preveu que les pròximes dues fases V i VI sumin uns 344 habitatges més. Actualment, hi ha 391 habitatges en obres a la ciutat i 73 més tenen llicència concedida o en tramitació

L’Ajuntament de Barcelona reforça l’aliança amb les entitats sense ànim de lucre que formen part del sector de l’habitatge social fent balanç i treballant en la cessió dels últims solars del conveni ESAL. D’aquesta manera, el Govern municipal referma el seu compromís per garantir el dret d’accés a un habitatge digne i assequible a la ciutadania, a més d’implicar a tots els agents possibles en la producció de nou habitatge públic per tal d’ampliar l’oferta a la ciutat.

Per aquest motiu, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, s’ha reunit amb representants de les entitats que formen part del conveni. A la reunió també han estat presents el tinent d’alcaldia d’Economia, Habitatge, Hisenda i Turisme, Jordi Valls, i el comissionat d’Habitatge, Joan Ramon Riera.

L’alcalde ha manifestat que l’habitatge cooperatiu “és construir futur i construir ciutat. La ciutat que volem: inclusiva, oberta i diversa”. Per aquest motiu, Collboni considera que el conveni ESAL “ha estat, és i seguirà sent un pilar fonamental del Pla Viure i de l’estratègia de creixement d’habitatge de l’Ajuntament”.

Durant la trobada s’ha fet balanç de les tres fases ja cedides que sumen un total 611 habitatges dividits en 17 promocions diferents. També de la fase IV, que es va cedir aquest mateix any i que actualment es troba en procés d’adjudicació, amb una previsió de 99 habitatges en 4 solars.

A més, s’ha acordat seguir treballant en les pròximes dues fases que suposaran la cessió d’un total de 7 solars que sumaran aproximadament 344 habitatges més.

 

Fase V

  • Carrer Bolívia, 5-9 (Sant Martí): 54 habitatges
  • Carrer Rec Comtal, 19B (Ciutat Vella): 19 habitatges
  • Carrer dels Ferrocarrils Catalans, 12-12E (Sants-Montjuïc): 17 habitatges
  • Avinguda Escolapi Càncer, 19-25 (Nou Barris): 60 habitatges

 

Fase VI

  • Passeig Marta Mata, 1-5 (Sant Andreu): 55 habitatges
  • Carrer Bolívia, 231 (Sant Martí): 102 habitatges
  • Carrer Maignon, 1 (Gràcia): 37 habitatges

Amb aquestes xifres s’arribarà a un total estimat de 1.054 habitatges cedits des de l’inici del conveni ESAL, l’any 2020, assolint abans de temps la previsió inicial de cedir sòl per la promoció de 1.000 habitatges fins a l’any 2030, dels quals el 60% seran de lloguer i el 40% en règim cooperatiu en cessió d’ús.

D’aquesta manera es preveu que el 2026 sigui un any de tramitació dels drets de superfície d’aquestes dues noves fases cap a les entitats sense ànim de lucre. A la vegada,  s’ha tractat amb les entitats començar a treballar en un nou conveni ESAL al llarg del 2027 per continuar ampliant la cessió municipal de solars i el creixement d’habitatge protegit promocionat per entitats sense ànim de lucre a la ciutat.

Conveni ESAL, habitatges per promotors socials a la ciutat

El compromís del govern municipal, a través del Pla Viure, és garantir l’accés a un habitatge digne i assequible a la ciutat de Barcelona, alhora que augmentar el parc públic d’habitatge amb la implicació de tots els agents possible. En aquest punt, l’any 2020 es va signar el conveni ESAL amb les entitats sense ànim de lucre per tal de vehicular i enfortir la promoció delegada a través del sector de l’habitatge social. Des de l’aleshores, s’han engegat quatre fases, l’última el passat mes de febrer amb la cessió de quatre solars.

Amb aquestes quatre fases, l’Ajuntament ha posat a disposició de les entitats un total de 21 solars municipals que sumen 710 habitatges. Això es tradueix en el compliment del 71% de l’objectiu fixat en el conveni que és la construcció de 1.000 habitatges fins al 2030.

Actualment, a Barcelona hi ha 11 promocions en obres amb un total de 391 habitatges i 73 més tenen llicència concedida o en tramitació. A més, a l’octubre es van sortejar els 44 habitatges en règim de lloguer assequible de la promoció del carrer Sant Martí, al barri del Raval, la primera del conveni ESAL que lliurarà claus, i properament ho farà el projecte “Llar Barceloneta” de rehabilitació d’un bloc de 18 pisos al passeig Joan de Borbó. També està en obres la promoció de 36 habitatges de lloguer assequible a l’avinguda de Vallcarca, i justament aquest cap de setmana s’ha celebrat l’inici d’obres de la promoció d’habitatge cooperatiu i inclusiu més gran de l’estat amb 62 pisos a les antigues Casernes de Sant Andreu.

Cal destacar que a inicis d’aquest any, l’Ajuntament va acordar amb les entitats i fundacions que formen part del conveni modificar-lo per incrementar els ajuts que reben. Fins al moment, el consistori atorgava una subvenció retornable als promotors socials, cooperatives en cessió d’ús i fundacions d’entre el 9% i el 16% del cost de construcció o rehabilitació. Amb la modificació del conveni s’ha incrementat l’ajuda fins al 20% en construccions de promocions de menys de 15 habitatges i en rehabilitacions, i fins al 25% en rehabilitacions d’edificis de menys de 15 habitatges.

Participen en el conveni les entitats més representatives del sector i amb una llarga experiència en la gestió d’habitatge social. Així, en forma part l’Associació de Gestors de Polítiques Socials d’Habitatge (GHS), així com la Xarxa d’Economia Social i Solidària (XES), la Federació de Cooperatives d’Habitatge de Catalunya (Habicoop), i la Coordinadora de Fundacions d’Habitatge Social (Cohabitac).