L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, encapçala la delegació de la ciutat a la Feria Internacional del Libro de Guadalajara
27/11/2025 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- En la seva condició de convidada d’honor a la 39ª edició de la FIL, la ciutat hi desplegarà tota la seva creativitat en l’àmbit de les lletres, en un programa comissariat per Anna Guitart
- Arts visuals i escèniques, música, cinema, ciència i pensament formen part també de l’ambaixada cultural barcelonina a la ciutat mexicana
- La inauguració de cinc exposicions estrenarà divendres l’agenda d’actes de Barcelona a la fira, la més important en l’àmbit hispà, que s’allargarà fins al 7 de desembre
- El viatge incorpora també una important agenda institucional i de promoció econòmica, emmarcada en les excel·lents relacions entre Barcelona i Guadalajara com a pols d’innovació, creativitat i emprenedoria
- L’estada inclou una extensió a Ciutat de Mèxic, pont històric entre Catalunya i Mèxic i refugi per a l’exili posterior a la Guerra Civil espanyola
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, encapçala la delegació de Barcelona en tant que ciutat convidada a la Feria Internacional del Libro de Guadalajara (FIL). La inauguració de cinc exposicions als dos principals centres d’art de la ciutat, el Museo Cabañas i el MUSA, donarà divendres 28 el tret de sortida a deu dies d’ambaixada cultural catalana a Mèxic. El regidor de Cultura i Indústries Creatives, Xavier Marcé, i la Tinenta d’Alcaldia de Drets Socials, Promoció Econòmica, Treball, Feminismes i Memòria democràtica, Raquel Gil, a més del president del grup municipal de Junts per Catalunya, Jordi Martí Galbis, seran també membres destacats de la comitiva barcelonina a la ciutat mexicana.
El programa d’activitats de Barcelona a la FIL, dissenyat per la seva comissària, la periodista Anna Guitart, se centra essencialment en la presència de 68 autors i autores representatius de la diversitat i la riquesa de les lletres actuals, a més dels homenatges i evocacions d’algunes de les figures clau en la tradició literària catalana. De Javier Cercas, Eduardo Mendoza o Carme Riera, a Maria Canelles, Carlota Gurt o Adrià Targa, les diferents generacions de l’autoria catalana seran presents a la ciutat mexicana.
La programació dissenyada a Barcelona s’estén per les diferents branques de la fira: la literària, principalment, però també les dedicades al pensament, a la ciència i als nens. En paral·lel, el públic de la FIL tindrà l’oportunitat d’apropar-se a altres manifestacions culturals en forma de concerts, arts escèniques, el cinema i també la gastronomia.
Des de la FIL, la segona fira literària més important del món després de Frankfurt i l’esdeveniment cultural més rellevant de Llatinoamèrica, s’ha reservat un espai privilegiat a la ciutat convidada. El pavelló de Barcelona, obra de l’arquitecte Santiago de León i l’estudi Fabric amb unes dimensions de gairebé 1.200 m2, es troba just al costat de l’entrada del pavelló de la fira. Serà així una zona de pas gairebé obligada per als visitants, més de 900.000 en l’última edició. L’alcalde Jaume Collboni l’inaugurarà oficialment, en una cerimònia prevista per al dissabte 29 a les 13.00, hora de Mèxic (les 20.00 a Barcelona). Un dia després serà Eduardo Mendoza qui pronunciï la conferència inaugural del Salón Literario, un privilegi que aquest any s’ha reservat excepcionalment a la ciutat convidada.
També és una excepció que sigui la convidada d’honor qui dissenyi la imatge que la representa no només a ella, sinó a tota la fira. Els barcelonins Bakoom Studio són els autors del planter de flors i llibres que s’obren i es tanquen, amb el lema Vindran les flors, extret d’un conte de Mercè Rodoreda. Barcelona portarà els llibres i les flors a Guadalajara (dissabte dia 6, vigília de la clausura, hi haurà un petit Sant Jordi al pavelló de Barcelona), amb una mostra representativa de la vitalitat literària actual.
La petjada cultural de Barcelona a Mèxic s’estendrà més enllà de la FIL, amb una important agenda de contactes i relacions institucionals i de promoció econòmica tant a Guadalajara com a Ciutat de Mèxic que constitueixen una oportunitat única per enfortir els lligams entre les tres ciutats.
Així, d’una banda se signarà un acord de cooperació amb Guadalajara que inclou la realització d’activitats com tallers, laboratoris o taules de treball impartides pels professionals de Barcelona que viatgen a Guadalajara amb motiu de la fira: llibreters, bibliotecaris i altres professionals de la cultura.
L’agenda de la delegació, a més, incorpora altres accions amb empreses o amb el sector científic i universitari amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi de coneixement, el comerç i el desenvolupament empresarial.
La missió finalitzarà a Ciutat de Mèxic, capital del país i històricament pont entre Catalunya i Mèxic. Refugi clau per a l’exili després de la Guerra Civil Espanyola, continua sent avui un element neuràlgic de la relació entre ambdós territoris. És en aquest context que l’alcalde Collboni i la cap de govern de Ciutat de Mèxic, Clara Brugada, signaran un acord de col·laboració.
Agenda pública del 28 de novembre al 4 de desembre (PDF)


