Pla d'obertura EBM. Manigua

PLA D
OBERTURA DE L’ESCOLA BRESSOL
MUNICIPAL MANIGUA, CURS 2020
2021
 ORGANITZACIÓ DELS GRUPS ESTABLES
El nombre total d’alumnes de l’escola és de 87 infants.
Tenim disponibles 6 aules. L’organització dels grups estables ve donada per la seva edat. D’aquesta manera dividim els infants en:
- HIPOPÒTAMS: 1 aula de lactants (infants de 0-1 any) amb un màxim de 8 alumnes.
- GRANOTES, MICOS I GIRAFES: 3 aules de caminants (infants de 1-2 anys) amb un màxim de 13 alumnes per classe.
- COCODRILS I PANTERES: 2 aules de grans (infants de 2-3 anys) amb un màxim de 20 alumnes per classe.
Cada grup-classe esdevindrà un grup estable de convivència. Per aquest motiu, durant aquest curs, o fins que finalitzi aquest estat excepcional de la pandèmia, no hi haurà lliure circulació d’infants per l’escola, ni intercanvis entre les diferents aules, ni compartirem espais comuns.
Això mateix passarà amb les educadores (tutores i suport). Cada aula tindrà les seves mestres de referència fixes i estables i només formaran part d’un únic grup de convivència. L’ús de mascareta serà obligatòria per totes les educadores.
Aquells adults que no formin part dels grups de convivència estable, en el cas que fos necessari entrar a una aula, ho faran també amb mascareta i intentant mantenir el màxim possible la distància de seguretat.
Al llarg del curs, i sobretot en el període d’adaptació, la mestra complementària i la directora entraran a fer suport a les aules que ho necessitin complint les màximes garanties de seguretat establertes: distància sempre que sigui possible i mascareta FFP2.
Per tal d’evitar entrar a moltes aules diferents, la complementària i la directora tenen assignades unes aules concretes per a cadascuna.*
- Complementària: aula de Panteres, Girafes i Granotes.
- Directora: aula de Cocodrils, Micos i Hipopòtams.
*Aquesta mesura es durà a terme sempre que sigui possible.
En el cas que hi hagi algun infant amb NEE que necessiti un suport, aquest el farà la pròpia educadora de suport del seu grup estable, sempre que sigui possible.
 ORGANITZACIÓ DELS RECURSOS HUMANS DE L’ESCOLA
- Hipopòtams: 1 tutora 2/3 jornada, 1 tutora 1/3 jornada i 1 educadora de suport.
- Granotes: 1 tutora i 1 educadora de suport.
- Micos: 1 tutora 2/3 jornada, 1 tutora 1/3 jornada i 1 educadora de suport.
- Girafes: 1 tutora i 1 educadora de suport.
- Cocodrils: 1 tutora 1/2 jornada, 1 tutora 1/2 jornada i 1 educadora de suport.
- Panteres: 1 tutora 2/3 jornada, 1 tutora 1/3 jornada i 1 educadora de suport.
- Mestra complementària.
- Directora.
 IDENTIFICACIÓ DELS PUNTS D’ACCÉS A L’ESCOLA
El nostre centre està ubicat en un edifici d’una sola planta, a l’alçada pròpia del carrer. Només hi ha una porta d’accés al recinte, per tant, totes les famílies hauran d’entrar i sortir per la mateixa porta. Es delimitaran amb senyals a terra i a les parets l’accés al centre i la direccionalitat que hauran de seguir les famílies tant a l’entrada com a la sortida.
Un cop a dins, la meitat dels grups entraran a les aules pel pati i l’altra meitat per l’interior del centre, a través de la SUM. D’aquesta manera, evitarem les aglomeracions dins del centre.
Grups i llocs d’accés a l’aula.
- Hipopòtams Entrada per la SUM.
- Granotes Entrada pel pati.
- Micos Entrada per la SUM.
- Girafes Entrada pel pati.
- Cocodrils Entrada per la SUM.
- Panteres Entrada pel pati.
 ORGANITZACIÓ DE LES ENTRADES DE FAMÍLIES A L’ESCOLA
A l’entrada, una professional de l’escola vetllarà per la correcta circulació de persones. Proporcionarà gel desinfectant i també prendrà la temperatura a l’infant i a l’adult que l’acompanya. Ningú amb una temperatura de 37,5ºC o superior podrà entrar al centre.
L’horari d’entrada dels infants serà de 8h. del matí fins les 9:30h. És important complir aquests horaris ja que en aquest moment es procedeix a la desinfecció dels espais del pati i SUM per tal que els infants puguin gaudir d’ells.
Els infants dels grups de grans vindran a l’escola sense cotxet. La resta de grups podran guardar-lo a la sala de cotxets evitant coincidir més de dues famílies alhora. Els infants que ja caminen hauran de guardar el cotxet i després accedir a les aules. Els infants que encara no caminen, podran deixar el cotxet a l’entrada i, un cop hagin acompanyat a l’infant a l’aula, guardar-lo a la sala.
Les famílies només podran accedir a l’escola fins a la porta de l’aula, on hauran de deixar a l’infant sense entrar en l’espai de la classe.
L’infant podrà venir acompanyat només per un adult, sempre amb mascareta i assegurant la distància amb la resta de famílies i infants.
 ORGANITZACIÓ DE LES SORTIDES DE FAMÍLIES A L’ESCOLA
A la tarda, a la sortida de l’escola, les famílies accediran al centre de la mateixa manera que a les entrades, la meitat d’aules pel pati i l’altra meitat per l’interior.
L’horari serà des de les 16h fins les 16:55h. S’organitzarà la recollida dels infants en franges horàries (petits grups cada 15 minuts aprox.) per tal d’evitar aglomeracions. Cadascuna de les famílies pactarà amb l’educadora del seu infant una hora concreta per tal de venir a recollir-lo.
Igual que al matí, només podrà accedir a l’escola un únic adult per infant, sempre amb mascareta i assegurant la distància amb la resta de famílies i infants.
COMUNICACIÓ AMB LES FAMÍLIES.
Degut a la situació esdevinguda pel COVID19 i la impossibilitat de l’entrada de les famílies a l’aula, hem hagut de crear diverses estratègies per tal que la comunicació família-escola sigui el més fluïda i el més propera possible.
- Comunicació diària a l’entrada i la sortida de l’escola.
- Llibreta individual pels infants dels 4 grups més petits.
- Llibreta general, situada a la cartellera, en els grups dels infants més grans.
- Graella informativa amb les dades bàsiques diàries.
- Reunions d’aula, realitzades durant el més de novembre de manera telemàtica.
- Possibilitat, sempre que la família o la mestra ho necessitin de fer trucades telefòniques en la franja de migdia, i entrevistes individuals telemàtiques o presencials.
- E-mail general de l’escola, ebmmanigua@bcn.cat, a través del qual la direcció es posa en contacte amb les famílies.
- E-mail específic d’aula, a través del qual les tutores es posen en contacte amb les seves famílies d’aula.
- Creació de grups de WhatsApp a cada aula, utilitzats sobretot per a la gestió del protocol COVID en possibles confinaments per algun cas positiu.
 PLA DE VENTILACIÓ I DESINFECCIÓ DELS ESPAIS COMUNS. RESPONSABLE O RESPONSABLES I FREQÜÈNCIES.
L’escola vetllarà per la bona ventilació, neteja i desinfecció. Les finestres de les estances estaran el màxim temps possible obertes; la freqüència de ventilació, serà de 5 vegades al dia. Les responsables de ventilar les estances seran les tutores, les educadores de suport i les feineres, en diferents moments del dia.
La ventilació dels espais comuns: Sum, sala de mestres i despatx serà responsabilitat de l’educadora complementària, la direcció i les feineres. En aquests i la resta d’espais: bugaderia, sala de material i lavabos, les finestres sempre estaran obertes les finestres.
La desinfecció dels espais la farà la feinera. Tenim un suport extraordinari de neteja de 4 hores al matí per tal de desinfectar:
- el pati i la SUM després de l’entrada dels infants i les famílies i entre els diferents torns de joc dels infants.
- la desinfecció de manetes, portes i espais més utilitzats.
- la desinfecció de les joguines i els materials de joc del pati.
- La desinfecció dels lavabos.
 ORGANITZACIÓ DELS ESPAIS COMUNS (SUM, PATIS,...) I ÚS PER PART DE CADA GRUP ESTABLE.
- PATI: Hem sectoritzat el pati en tres zones diferents, delimitades amb valles de fusta i robes. D’aquesta manera, tots els grups podran sortir a l’espai exterior per torns. Cadascun tindrà una part del pati i un horari establert. Les joguines i materials serán d’ús exclusiu per cada grup. S’utilitzarà diàriament el màxim d’hores possible.
- SUM: Hi ha un horari establert per tal que els grups el puguin utilizar. Els dies de pluja, caldrà sortir per torns. La feinera netejarà l’espai entre torns.
 PREVISIÓ D’UNA ZONA D’AÏLLAMENT PER ATENDRE ELS INFANTS QUE PRESENTIN ALGUNA SIMPTOMATOLOGIA.
L’espai d’aïllament en cas de simptomatologia dels infants, serà al despatx, ja que és la zona més propera a l’entrada i també hi tenim el telèfon i llistats per localitzar a la família. En cas de necessitar aïllar a més d’un infant alhora, utilitzarem l’espai de la sala de mestres.
 ZONA QUE PERMETI L’ALLETAMENT MATERN FORA DE L’ESTANÇA.
La zona d’alletament matern per a totes les famílies serà l’espai del passadís davant de l’aula dels lactants. Hem habilitat un sofà per la seva comoditat. La mare haurà d’anar amb mascareta i rentar-se les mans amb gel hidroalcohòlic.
 ADAPTACIÓ.
El període d’adaptació es contemplarà durant la segona quinzena de setembre i primers dies d’octubre. Només podrà entrar un adult per infant i no podran estar més de tres famílies, simultàniament, a l’aula. Caldrà que les famílies limitin la seva mobilitat i romanguin quiets on decideixin ubicar-se i des d’on poder observar al seu infant, que serà qui es desplaçarà per l’espai i s’aproparà al seu familiar quan ho desitgi.

Compartiu aquest contingut