Paral·lelament a la inauguració del casino de la Rabassada, el 15 de juliol de 1911 també va entrar en servei una línia de tramvia impulsada pels mateixos gestors, la qual unia la nova zona lúdica amb la ciutat. Per explotar-la, es va crear la societat Tranvías de Montaña, SA.

El seu recorregut, de 6.942 metres, començava en el punt anomenat Casa Gomis i, seguint la carretera de la Rabassada, arribava fins davant mateix del casino. Inicialment, cobrien aquest itinerari quatre cotxes de segona mà comprats a França, però la duresa del traçat els va desballestar, circumstància que va aprofitar Tranvías de Montaña, SA, per arribar a un acord amb la companyia de la ciutat, Tranvías de Barcelona, SA, perquè es fes càrrec del servei.

Els nous responsables de la línia van adquirir un tramvia de Buenos Aires, que va ser utilitzat com a model per fabricar-ne quinze unitats més i que es van anomenar tipus Rabassada. Però, com el casino, la línia també va patir alts i baixos i, en un moment donat, Tranvías de Barcelona va deixar de prestar servei. El 1920, Tranvías de Montaña va comprar sis cotxes nous a Lió, que van ser muntats a les seves cotxeres dels Penitents i van reprendre el servei.

El 1936, al començament de la Guerra Civil, els tramvies i la cotxera van ser municipalitzats i van continuar prestant servei. La manca de manteniment va obligar els seus gestors a canviar els cotxes pels del tipus 500. Acabada la guerra, el tramvia va deixar de funcionar i la companyia va desmuntar la línia.

Autor: J. M. Contel

Fotografia: Un dels cotxes del tramvia de la Rabassada al costat del revolt de la paella. (Arxiu JMC)