L'hora dels monstres
Copi
05.11.2016 – 16.02.2017
ACTIVITATS ASSOCIADES
Mitjançant presentacions de llibres, conferències, taules rodones, posades en escena teatrals i classes magistrals, La Virreina Centre de la Imatge proposa un apropament a la figura de Copi, a càrrec d’especialistes en la seva obra (però no «per a especialistes»). Marilú Marini, Alan Pauls, Daniel Link, Marcos Ordóñez, Biel Mesquida, Patricio Pron i d’altres revisaran les idees més habituals entorn de la seva obra, en debatran l’actualitat i el llegat i contribuiran amb les seves veus a un relat coral sobre Copi, un dels artistes més iconoclastes i transgressors del segle xx.
REPRESENTACIÓ TEATRAL
Dimecres 15 de febrer, a les 19 h. Sales d’exposició
A més de pels seus papers a peces teatrals de Samuel Beckett, Jean Genet i Yukio Mishima, entre d’altres, així com per les seves actuacions al cinema i a la televisió, l’argentina Marilú Marini és coneguda per la seva adaptació (juntament amb Alfredo Arias) de la cèlebre «dona asseguda» de Copi. La Virreina s’enorgulleix de poder oferir la revisió de la personalíssima aproximació de Marilú Marini a un dels personatges més icònics de Copi, aquesta vegada en companyia de Marcial Di Fonzo Bo i Pierre Maillet.
Reserva anticipada al telèfon 93 316 12 86,
de dimarts a diumenge de 12.30 a 19 h
Entrada gratuïta. Aforament limitat
REPRESENTACIÓ TEATRAL
«COPI, UN RETRAT», DE MARCIAL DI FONZO BO I PIERRE MAILLET
Dijous 16 de febrer, a les 19 h. Sales d’exposició
Molt pocs coneixen tan bé l’obra de Copi com l’actor i director argentí Marcial Di Fonzo Bo, el qual ja ha portat a escena Eva Perón, La Tour de la Défense i Loretta Strong, i és el creador de Copi, un retrat, que inclou passatges d’aquestes obres, així com d’altres textos de l’autor. Di Fonzo Bo, que també és conegut pel seu treball en i amb peces de Rafael Spregelburd i Rodrigo García i que avui dia dirigeix el Centre Dramàtic Nacional de la Comédie de Caen, actuarà en companyia de l’actor i director d’escena francès Pierre Maillet en la que constitueix la millor porta d’entrada a la producció teatral de Copi.
Reserva anticipada al telèfon 93 316 12 86,
de dimarts a diumenge de 12.30 a 19 h
Entrada gratuïta. Aforament limitat
Marilú Marini és una actriu argentina que viu a París. Ha interpretat textos clàssics i contemporanis. Va guanyar el premi de la crítica a la millor actriu l’any 1986 per la seva interpretació a La mujer sentada. Ha actuat en altres obres de Copi, com ara Les Escaliers du Sacré-Cœur i Le Frigo. El 2015 va crear a la Comédie de Caen, sota la direcció de Pierre Maillet, La Journée d’une rêveuse (et autres moments), peça que es va produir el juny de 2016 a Buenos Aires.
Marcial di Fonzo Bo neix a Buenos Aires i el 1987 s’instal·la a París. De 1991 a 1994 es forma en art dramàtic a l'Escola del Teatre Nacional de Bretanya, a la ciutat de Rennes. El 1994 funda el col·lectiu Théâtre des Lucioles (Teatre de les Lluernes). Des de principis de 2015 dirigeix la Comédie de Caen-Centre Dramatique National de Normandie al costat de Elise Vigier com a artista associada a la direcció.
CONFERÈNCIA
Això! Ara! Ja!
Dimarts 10 de gener, a les 19 h. Virreina LAB
«Les tres hipertrofies radicals que tornaran Copi irreductiblement únic són la hipervisibilització (tot es veu), la hiperverbalització (tot es diu) i la hiperpresentificació (tot succeeix aquí i ara)», afirma Alan Pauls. Seguint el fil d’aquestes hipertrofies (que són «allò» monstruós a la seva obra), l’autor d’El pasado reconstruirà la producció teatral de Copi i debatrà amb Patricio Pron la manera com Copi va concebre el seu teatre, com una imatge extàtica i accelerada d’uns temps convulsos.
A càrrec d'Alan Pauls, escriptor, crític literari i guionista argentí.
Entrada gratuïta. Aforament limitat
CONFERÈNCIA
Copi: Personatges / Temes / Procediments / Circulacions / Monstres
Dimecres 11 de gener, a les 19 h. Virreina LAB
Qui va ser Copi? Dibuixava «malament»? Per què la seva obra està repleta de transvestits? Què és el camp? Per què els seus personatges es repeteixen, per què acaben tots malament? Què vol dir «acabar malament» a l’obra de Copi? Patricio Pron, comissari de l’exhibició «Copi, l’hora dels monstres», exposarà els temes, personatges i procediments a l’obra de l’autor d’El uruguayo. (La conferència inclourà acudits; desafortunadament, gairebé tots dolents.)
A càrrec de Patricio Pron, comissari de l'exposició.
Entrada gratuïta. Aforament limitat
TAULA RODONA
Estimàvem tant Copi: Jorge Herralde, Marcos Ordóñez i Biel Mesquida sobre Copi a Barcelona
Dijous 19 de gener, a les 19 h. Virreina LAB
Una de les continuïtats més evidents en la poc ortodoxa vida de Copi va ser la seva relació d’amor amb Barcelona, una ciutat que visitava habitualment, fascinat pel clima desacomplexat i lliure que es respirava en els seus carrers a finals de la dècada de 1970: aquí va trobar el seu editor en espanyol, Jorge Herralde; va actuar al teatre Diana (l’escriptor i crític teatral Marcos Ordóñez va ser testimoni d’una representació seva en aquest local); va conèixer Ocaña i Nazario; va tenir amants i amics, com ara l’escriptor mallorquí Biel Mesquida. Tots tres retornaran als seus records de Copi, en una evocació de la Barcelona del període, però també de la seva vigència i de la del creador de la dona asseguda.
A càrrec de Jorge Herralde, editor, Marcos Ordóñez, escriptor i periodista i Biel Mesquida, escriptor, biòleg, crític i lector.
Entrada gratuïta. Aforament limitat
PRESENTACIÓ DE LLIBRE
Copi, l’hora dels monstres
Divendres 20 de gener, a les 19.30 h a la Llibreria Laie (Pau Claris, 85)
Patricio Pron, comissari de "Copi. L’hora dels monstres", i Valentín Roma, director de La Virreina Centre de la Imatge, presentaran a la llibreria Laie la publicació realitzada amb motiu de la mostra, que inclou textos d’Alan Pauls, César Aira, María Moreno i Patricio Pron.
Entrada gratuïta. Aforament limitat
CONFERÈNCIA
Copi, la revolta i una antropologia trans
Dimecres 25 de gener, a les 19 h. Virreina LAB
Format en la contestació pròpia de la seva època (el Teatro Pánico i el grup Tse, el maig del 68, que constitueix un leitmotiv de la seva obra narrativa), Copi va arribar a proposar una concepció de món radical que, alhora que atemptava contra la lògica brutal del capitalisme més avançat, proposava nous rituals (en el teatre, en la novel·la, en l’obra gràfica) per fundar un univers trans: transgènere, translingüístic. La lògica de Copi és senzilla: es tracta d’oposar a l’estat-nació i les seves ficcions guerreres (l’avantguarda n’és una) la idea de comunitat (transnacional i, alhora, impossible). Per això Copi surt del món i proposa una cosmopolítica on fa esclatar totes les idees heretades per fundar una nova antropologia que subsumeix el que és càlid (la sang de l’anyell); en el que és fred (el cos de la serp, el cos gelat del drogoaddicte); que fa aparèixer en el que és ascensional, els mostres de l’inframón (la serp, la rata, la nena morta); que traça, en la façana del capitalisme, les línies del seu enfonsament, que transforma l’ull de Déu (i la seva corporificació en anyell) en l’anus de la serp.
A càrrec de Daniel Link, catedràtic i escriptor.
Entrada gratuïta. Aforament limitat