THE FUTURE IS GONE: CIMARRÓN ANTI-FUTURISM
Where: Palau de la Virreina
La Rambla, 99
Barcelona
Barcelona

Previous activities / Seminars and talks

El futur ja ha passat: antifuturisme cimarrón

THE FUTURE IS GONE: CIMARRÓN ANTI-FUTURISM
María Loreto Moreno Rayman, Loreto Millalén Iturriaga, Luciara Ribeiro

22.09.2022


Thursday 22 Septembre, 8 pm
Zoom talk - Registrations at lavirreinaci@bcn.cat

The seminar/lab of the exhibition The Future is Gone: Cimarrón Anti-Futurism will hold its fourth open session on Thursday, 22 September, starting at 8:00 p.m. (Spanish time). On this occasion we will be accompanied by the artists of Mapuche origin María Loreto Moreno Rayman and Loreto Millalen Iturriaga from Wallmapu and the Brazilian curator Luciara Ribeiro.

Both the artists and the curator have been invited to answer the questions that concern us: How do you imagine the world would have been if Europe (as a trope and as a project) had never existed? How do you imagine the world if Europe (as a trope or as a project) disappeared? We are interested in knowing how they deconstruct the modern Eurocentric narrative on the basis of their artistic work.

We will reflect on the role of art within Mapuche onto-epistemologies and from the curatorial perspective of Brazil, including the conception and experience of time and the way in which this conception antagonizes the finite, linear time of modernity.

Maria Moreno Rayman. Neyen. Maputxe zomo del lof Chukauco, comunitat Ignacio Moreno (Wallmapu), zamife (teixidora vegetal), artista-investigadora, gestora cultural i sabatera-costurera que escriu i crea des del seu cos territori per a subjectivitats multiverses.

Loreto Millalén Iturriaga. Maputxe i teixidora, tintorera i filadora per herència familiar i comunitària, artista visual i gravadora professional de la Universitat de Xile, diplomada en Polítiques Públiques Indígenes de l’Institut IDEA de la Universitat de Santiago,  diplomada en Ecologia Social i Política de l’Institut Heinrich Böll Stiftung i Universitat de Santiago. És creadora de l’obra Tejido-Escuela:  "Escuela de Arte Textil Mapuche Ad Llallin" 2008-2022; creadora expositora d’exposicions col·lectives tèxtils  itinerants  com «Ñimin: Dibujo de la Tierra», «Chañuntuko: Estallido Ondulante de la Tierra», «Wixal ka Mapu» i «Ñimikan», entre d’altres, i recentment «Abyayala en Wallmapu» al Museu Nacional de Belles Arts de Santiago de Xile; creadora de les Trobades de Tèxtils d’Abya Yala a Wallmapu i Willimapu: «Arte textil y medicina» (2017), «Tiempo, espacio y color» (2020) i «Conocimientos y Comunidad» (2022); així com coordinadora nacional  de la trobada de dones artistes tèxtils «Asát´ap», organitzada pel Ministeri de les Arts, Cultures i Patrimoni (2017). Així mateix, ha participat com a creadora, expositora i relatora a trobades tèxtils a Argentina, Xile, Japó i Mèxic. Durant el procés constituent ha presentat una norma relacionada amb la protecció de les creences col·lectives i les formes de generar coneixements dels pobles originaris d’extractivismes epistèmics, pirateria i apropiació indeguda.

Luciara Ribeiro. Educadora, investigadora i comissària independent. Té un màster en Història de l’Art per la Universitat de Salamanca (USAL, Espanya, 2018) i el postgrau en Història de l’Art de la Universitat Federal de São Paulo (UNIFESP, Brasil, 2019). És llicenciada en Història de l’Art per la UNIFESP (2014) i té un curs tècnic de Museologia per l’Escola Tècnica de l’Estat de São Paulo (ETEC/SP, 2015). Ha format part de l’equip d’educació de la Biennal de São Paulo, del Museu de la Ciutat de São Paulo i del Museu Afrobrasiler, entre d’altres. Així mateix, ha format part de l’equip d’educació i comissariat de l’Institut Tomie Ohtake (2018/2020). Va encarregar-se de la direcció de continguts de Diáspora Galería (2020/2021). Ha comissariat diverses mostres, com ara «Diálogos e Transgressões» (Sesc Santo Amaro, 2017), «É preciso ser presente» (Diáspora Galeria, 2020), «Tomie Ohtake - A cor do invisível» (Institut Tomie Ohtake, 2020), «72 Salão de Abril» (SECULT/Fortaleza, 2021) i 30ª Mostra de Arte da Juventude (Sesc Ribeirão Preto, 2022), entre d’altres. Va ser comissària adjunta de l’exposició «Carolina Maria de Jesus, um Brasil para os brasileiros» (Institut Moreira Salles, 2021). És autora de diversos articles publicats a revistes d’art, com Artes Brasileiros!, Select, Artshock (Xile) i Artafrica (Sud-àfrica), entre d’altres. És membre de la Xarxa de Recerca i Formació en Comissariat d’Exposicions UFMG, UEMG, MAMAM, UFPE i UNILAB—, on desenvolupa una cartografia del comissariat negre i indígena brasiler. És membre de l’Associació Brasilera de Crítics d’Art (ABCA). És col·laboradora de la revista Contemporary and Latin America i de la plataforma virtual Projeto Afro. És membre de l’Associació Brasilera de Crítics d’Art. Així mateix, és professora del Departament d’Arts Visuals de la Faculdade Santa Marcelina.

Maria Moreno Rayman
Maria Moreno Rayman
Loreto Millalén Iturriaga
Loreto Millalén Iturriaga
Luciara Ribeiro
Luciara Ribeiro