Premsa

Barcelona Flashback. Kit d'història en 100 objectes

08.10.19

El Museu d’Història de Barcelona obre l’exposició Barcelona Flashback. Kit d’història en 100 objectes. L’art de traspassar el mirall i explorar la ciutat en una hora. Barcelona en una hora: testimonis, relats, recorreguts, connexions i patrimonis, punt de partida de formes alternatives de visita urbana. Mètode de lectura històrica per interrogar la ciutat, des dels romans al segle XXI i amb les millors peces de la col·lecció, i per interpretar els seus patrimonis i paisatges. Memòries urbanes, del gran rellotge de Barcelona de 1576, símbol dels temps i ritmes de la ciutat moderna, als batecs de la metròpoli contemporània. BCN & Europa, una aproximació a les ciutats, decisives avui en la construcció d’Europa, a través dels museus de ciutat.

Barcelona capital mediterrània

30.03.19

El projecte Barcelona capital mediterrània aborda la trajectòria de la ciutat i el vincle amb el mar com a motor de la seva història, amb l’exposició La metamorfosi medieval, segles XIII-XV al Saló del Tinell, i amb un contrapunt dels nostres dies en La conquesta del litoral, del segle XX al segle XXI, a la capella de Santa Àgata.

La ferida d'Hipercor. Barcelona 1987

15.12.17

La ferida d’Hipercor. Barcelona 1987 és una exposició-memorial que forma part del programa d’evocació i commemoració del trentè aniversari de l’atemptat d’Hipercor iniciat el juny de 2017 amb un acte ciutadà que expressava el respecte i solidaritat del govern de Barcelona  envers les víctimes. El 19 de juny de 1987, quan passaven vuit minuts de les quatre de la tarda, un cotxe bomba va explotar a la primera planta del pàrquing dels magatzems Hipercor de Sant Andreu. 21 persones van perdre la vida i 46 més van resultar ferides, en el que ha estat l’atemptat més mortífer d’ETA. Ja fa 30 anys d’aquella acció terrorista indiscriminada que va ferir Barcelona.

Aquesta exposició-memorial ha estat promoguda pel Comissionat de Programes de Memòria de l’Ajuntament de Barcelona i organitzada pel Museu d’Història de Barcelona (MUHBA).

 

 

Imatges per creure. Catòlics i protestants a Europa i Barcelona, segles XVI-XVIII

21.06.17

A l’Europa de l’edat moderna, sacsejada pels conflictes religiosos, Barcelona va figurar entre les capitals de la Contrareforma o reforma catòlica. L’empremta d’esglésies i convents en l’espai urbà és, encara avui, un vestigi ben visible de la intensa transformació del teixit social i cultural de la ciutat al llarg dels segles XVI‐XVIII. En part, com a resultat del control social formal, amb la implantació d’una Inquisició renovada i la repressió subsegüent. Però també per la incidència de les instàncies de control i enquadrament religiós en àmbits clau de l’experiència de la gent corrent, com la festa cívica, les confraries devocionals o l’ensenyament de les primeres lletres. Era, tot plegat, una forma de disciplinament social.

En aquesta vasta empresa d’ensenyar a creure, en tots els sentits del mot, es van fer servir estratègies i mitjans molt diversos. La impremta, sens dubte, va facilitar la ràpida propagació de les tesis protestants però també de les de la reacció catòlica. La imatge, i especialment el gravat, esdevingué una formidable eina propagandística gràcies a la multiplicitat que aportava la seva reproducció mecànica.

El MUHBA‐Museu d’Història de Barcelona s’afegeix amb aquesta exposició als actes de commemoració del 500 aniversari de la Reforma Protestant que se celebren aquest 2017 arreu d’Europa.

Festa Verdaguer 2017

27.04.17

L’any 1952, en ple franquisme, es commemorava el 50è aniversari de la mort del poeta Jacint Verdaguer. En aquell moment, Folgueroles i Barcelona van iniciar o consolidar uns rituals a l’entorn del naixement i la mort del poeta que han perdurat fins ara. En aquell context es va posar l’embrió que culminaria en la creació dels dos museus verdaguerians a la dècada de 1960.

La tradició de celebrar a mitjan maig el natalici de Verdaguer a Folgueroles i al voltant del 10 de juny la commemoració de la mort a Vallvidrera, Barcelona, s’ha mantingut fins a l’actualitat.

La renovació de la Casa Verdaguer de la Literatura de Vil·la Joana de Vallvidrera i la celebració del 50è aniversari de la Casa Museu Verdaguer de Folgueroles ens empenyen aquest 2017 a fer un pas més: programar la Festa Verdaguer conjuntament.

Les dues Cases, doncs, s’uneixen per fer de la Festa Verdaguer un festival literari que beu de la tradició popular, promou la lectura i la poesia, i mostra com la veu del poeta és part del paisatge, de la gent i de la cultura d’avui.

Je vous offre les oiseaux - Us ofereixo els ocells, una instal·lació per commemorar el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust

27.01.17

L’Ajuntament de Barcelona, a través del Comissionat de Programes de Memòria ha volgut commemorar el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust, que té lloc el 27 de gener, amb l’obertura d’una instal·lació artística a la Capella de Santa Àgata / MUHBA Plaça del Rei i d’una conferència de la seva autora, Marta Marín-Dòmine, que mostra les tensions entre la memòria i el paisatge, prenent com a punt de referència el camp d’Auschwitz-Birkenau.

Je vous offre les oiseaux - Us ofereixo els ocells és una proposta artística de Marta Marín-Dòmine pensada com a gest de reconeixement a una de les percepcions compartides per molts supervivents dels camps nazis: no haver vist mai cap ocell sobrevolant els camps.

Exposició ‘Primers Pagesos/Bcn. La gran innovació fa 7.500 anys’

28.04.16

El debat sobre l’obtenció, el repartiment social i les pautes de consum d’aliments és fonamental, tant a escala local com global, per imaginar el futur humà. En el marc dels estudis històrics sobre el proveïment alimentari que impulsa el MUHBA, “Primers pagesos BCN. La gran innovació fa 7.500 anys” s’endinsa en les comunitats agràries formades al neolític arran de la domesticació de plantes i d’animals. La gran innovació, sorgida al Pròxim Orient, va arribar al pla de Barcelona fa uns 7.500 anys...

L’exposició sistematitza les recerques dels darrers vint-i-cinc anys i esbossa, per primera vegada, una síntesi de la Prehistòria al pla de Barcelona, des dels assentaments pioners del neolític antic fins al primer desenvolupament de les societats metal·lúrgiques en el II mil·lenni abans de la nostra era.

Exposició ‘La Casa Gralla. El periple d’un monument’

16.03.16

La casa Gralla va ser una de les més admirades de Barcelona per l’ornamentació escultòrica renaixentista que des del segle XVI n’embellia la façana. No va salvar-se del declivi en els darrers temps en mans de la noblesa ni de l’enderroc, tot i que la façana va estar a punt de mantenir-se com a entrada monumental del carrer Duc de la Victòria que s’obria per a la promoció immobiliària.

Finalment, les pedres treballades van ser adquirides per refer la casa en un altre indret i llavors va començar un llarg periple. El prestigi de la casa Gralla va ser destacat pels viatgers i els historiadors al llarg dels segles i font d’inspiració per a l’arquitectura historicista, fins al Modernisme. Les apostes per reconstruir-la mostren tant el seu potencial de representació social com els límits de les actuacions en el patrimoni de la ciutat, fins als nostres dies.

L’exposició mostra per primera vegada el quadern de notes sobre la Casa Gralla de l’arquitecte Elies Rogent, de 1856 i la col·lecció de dibuixos extraordinàriament acurats de la façana, obra del pintor i escenògraf Francesc Soler i Rovirosa, de 1857

Exposició laboratori ‘Interrogar l’eix de Pere IV’

12.09.15

MUHBA OLIVA ARTÉS acull les sales del Museu d'Història de Barcelona destinades a explicar la ciutat contemporània i ha de ser el gran espai de Barcelona per explicar la metròpoli del nostre temps.

Mentre no es faci la segona fase de les obres de condicionament, compta des del passat mes de maig amb l’exposició estable “Interrogar Barcelona. De la industrialització al segle XXI” en el seu espai perimetral.

Aquesta exposició, organitzada temàticament al voltant de dotze qüestions (Industrialització, Immigració, Treball, Metròpoli, Infraestructura, Metabolisme, Societat, Governança, Capitalitat, Imatge, Reconversió i Innovació), explica la història de la ciutat des del segle XVIII fins l’actualitat amb plafons, fotografies, audiovisuals i objectes. L'exposició culmina amb un gran audiovisual en dues pantalles, Barcelona, la formació d'una capital, que situa la metròpoli contemporània dins dels dos mil anys d'història de la ciutat.

Dins d'aquest marc general MUHBA OLIVA ARTÉS funciona com a museu laboratori, amb projectes de mitjana durada al seu espai central.

La recuperació de la Sala de Calderes de Can Fabra

05.05.15

A Catalunya, s’han conservat un nombre relativament elevat de màquines de vapor industrials. En canvi, el nombre   d’instal·lacions de calderes que han arribat fins als nostres dies és molt inferior.

La recuperació de la Sala de Calderes de Can Fabra, tant per les seves dimensions com per la documentació relativa a la seva trajectòria, que el MUHBA ha conservat, és una aportació important que permet avançar en el coneixement de l’evolució i les funcions d’aquestes instal·lacions.

Pàgines