Barcelona crea una nova taxa que grava els costos de detecció i inspecció dels pisos buits
08/07/2016 | Imprimeix
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- La taxa cobreix el cost de l’actuació administrativa que suposa la incoació i tramitació d’expedients, així com de la tasca d’inspecció i control
- La taxa municipal, de 633 euros, se suma a les sancions per la desocupació permanent i injustificada d’un habitatge durant més de dos anys, previstes a la Llei de l’Habitatge de Catalunya
- Pisarello ha explicat que l’objectiu final de la mesura és “dissuadir els propietaris que tinguin pisos buits durant més de dos anys i fer que els cedeixin o posin en lloguer social”
- La Comissió d’Economia i Hisenda portarà a tràmit la modificació de les Ordenances Fiscals per introduir també la reducció de l’import de la tarifa de mudances i la bonificació dels plans d’autoprotecció de les activitats de les entitats sense ànim de lucre
El Govern municipal modificarà les actuals Ordenances Fiscals (OOFF) per introduir una nova taxa, de 633 euros, que repercuteix en els propietaris de pisos buits els costos que té per l’administració la tramitació dels expedients de detecció, inspecció i control d’aquests habitatges. La comissió d’Economia i Hisenda portarà a aprovació provisional la modificació de l’Ordenança Fiscal 3.1 de Taxes per serveis generals que incorpora també dos canvis més per reduir la taxa que s’aplica a les empreses de mudances i bonificar la taxa d’elaboració dels informes de protecció civil necessaris perquè les entitats sense ànim de lucre puguin celebrar les seves activitats.
La principal novetat és la taxa per a la verificació dels habitatges buits, de nova creació, que respon a la voluntat del Govern municipal de garantir l’accés a l’habitatge i donar resposta a una de les principals preocupacions dels ciutadans. Per això, s’aposta per reforçar els instruments que permeten incidir en matèria d’habitatge i detectar habitatges buits, després de la suspensió pel Tribunal Constitucional de la Llei 24/2015 (ILP).
El primer tinent d’alcaldia, Gerardo Pisarello ha explicat que l’objectiu final de la mesura és “dissuadir els propietaris que tinguin pisos buits durant més de dos anys i fer que els cedeixin o posin en lloguer social, cobrant-los el cost que té per l’Ajuntament l’obertura i tramitació d’aquests expedients”.
“És un element de pressió, una mesura imaginativa dins les nostres competències, una taxa amb seguretat jurídica que vol penalitzar i llançar un missatge: a la ciutat de Barcelona amb una situació d’emergència habitacional no pot haver-hi pisos buits de manera injustificada durant més de dos anys”, ha assegurat.
Pisarello ha explicat que forma part d’una “bateria amplia de mesures” que conformen la política global que està fent l’Ajuntament per garantir dret a l’habitatge i que inclou incentius als propietaris que faciliten pisos a la borsa de lloguer social, l’increment dels ajuts urgents al pagament del lloguer, ampliar el parc públic de lloguer, cessió dels pisos de bancs, però també a la vegada, d’impulsar una línia de disciplina amb elements sancionadors i de pressió.
“Continuem defensant la Llei 24/2015 que volia imposar sancions als pisos buits i continuem denunciant la seva anul·lació per part del Tribunal Constitucional, però com Ajuntament no ens quedem de braços plegats i impulsem una eina més que se suma a les eventuals sancions previstes per la llei”, ha conclòs.
Una taxa que s’impulsa independentment de les sancions previstes per llei
La taxa s’emmarca, doncs, en l’aplicació de la Llei de l’Habitatge de Catalunya (LHC), que recull que la desocupació permanent d’un habitatge, sense causa justificada, per un període superior a 2 anys, determina la seva declaració com a situació anòmala. La declaració de situació anòmala correspon als Ajuntaments i pot comportar l’emissió de requeriments per a l’ocupació efectiva dels habitatges i la imposició de sancions, en el cas d’incompliment dels requeriments.
La taxa, que ara es porta a aprovació, respon als costos que té per l’administració la incoació i tramitació d’expedients administratius, així com de les actuacions d’inspecció i control. És a dir, per cobrir i repercutir sobre l’infractor els costos que li suposa a l’Ajuntament inspeccionar i obrir el corresponent expedient als propietaris o entitats bancàries que disposen de pisos buits durant més de dos anys.
Aquesta taxa és prèvia i independent de les multes coercitives o sancions que es puguin imposar als titulars als habitatges en el marc dels procediments administratius.
– Expedients per a la declaració de la utilització anòmala d’un habitatge o edifici d’habitatges
Per cada expedient incoat per a la declaració de la utilització anòmala d’un habitatge o d’un edifici d’habitatges consistent en la seva desocupació permanent i injustificada per més de dos anys: 633€
Per cada requeriment obert per causa d’incompliment d’un requeriment anterior de cessament de la situació de la utilització anòmala d’un habitatge consistent en la seva desocupació permanent i injustificada per més de dos anys: 286€
Aquesta nova taxa també és compatible amb l’impost sobre els habitatges buits previst per la Generalitat i que actualment està suspès pel Tribunal Constitucional. La taxa s’aplica en altres municipis i ha estat avalada per diferents sentències de Jutjats contenciosos administratius.
Modificació de la taxa de mudances per donar compliment a l’acord amb el sector
En la modificació de les OOFF proposada, s’introdueix un canvi per rebaixar la taxa per autoritzacions de sol·licituds d’ocupació de la via pública per a rodatges de pel·lícules, vídeos, enregistraments televisius, realització de maquetes i sessions fotogràfiques, mudances, bastides, grues i reserves. Les ordenances 2016 van incloure una nova taxa per cobrir el 90% del cost del servei que suposa a nivell administratiu la tramitació de les autoritzacions d’espai a la via pública.
Històricament, el cost d’aquest servei era assumit pel propi Ajuntament i no era repercutit a les empreses que es beneficiaven d’aquesta activitat. Això provocava disfuncions i problemes de gestió per part de la Guàrdia Urbana, atès que les empreses de mudances sol·licitaven diverses autoritzacions d’espai de la mateixa actuació per diferents dies, a fi de preveure possibles canvis de data sol·licitats pel client final, així com solucionar problemes derivats de situacions climatològiques adverses o altres circumstàncies.
El Govern ha mantingut trobades amb les empreses del sector i ha arribat a un acord per tal que aquesta nova taxa no perjudiqui la seva activitat econòmica. És per això que el govern rebaixarà l’import de la taxa, que ara cobrirà el 40% del cost de prestar el servei enlloc del 90% vigent. La reducció de l’import de la tarifa de 86,31€ a 38,36€ s’aprova amb l’objectiu d’anar incrementant aquest grau de cobertura del cost en un 5% anual en els propers anys, i de millorar, en paral·lel, els processos de gestió de la taxa per fer-los més eficients. L’objectiu final és que ta taxa cobreixi la major part del cost del servei, com passa amb la resta de serveis públics prestats a les empreses privades, d’acord amb la política de l’actual govern.
La modificació incorpora també exempcions en l’aplicació de la taxa:
– No estan obligats al pagament de la taxa corresponent Ies administracions públiques per la prestació de serveis públics, directament o a través de tercers.
– També estan exempts d’aquesta taxa els centres d’ensenyament autoritzats amb currículums formatius de disciplines audiovisuals que sol·licitin el permís com a exercici acadèmic.
– No estaran subjectes al pagament de la taxa les persones encarregades o contractades per I’ Ajuntament de Barcelona per prestar aquells serveis de recollida de bens i estris procedents de desnonaments judicials de domicili o provinents de situació d’emergència que d’acord amb l’autorització de serveis socials siguin creditors d’aquest servei.
Bonificació dels informes per homologació de plans d’autoprotecció de les entitats sense ànim de lucre
S’incorpora una bonificació de la taxa d’elaboració dels informes per l’homologació de plans d’autoprotecció de les entitats i associacions sense ànim de lucre que desenvolupen activitats d’interès social o de la ciutadania, amb l’objectiu de garantir la seguretat en les seves activitats o celebracions.
Per fomentar la protecció civil i alhora que la taxa no impacti sobre aquestes entitats d’interès general i amb fins socials i sense ànim de lucre, s’incorpora a les Ordenances Fiscals vigents una exempció de la taxa, que té un cost de 698,82€. Per la via de la bonificació es vol que aquets tràmit sigui senzill i àgil per part de les entitats.



