Les rebel·lions del 68, la necessitat de ser radical
Data: 05/05/2018 - 30/11/2018
Lloc: Diversos espais
Els actes i les revoltes que el 1968 van commoure el món, a París, a Praga o a Ciutat de Mèxic, expressaven el malestar d’una dècada convulsa i plena de violència en què les colònies s’alçaven contra les metròpolis intransigents, els joves nord-americans desertaven de la guerra del Vietnam, les dones alçaven la veu per obtenir nivells més alts d’igualtat, i el moviment de drets civils avançava malgrat la violència contra els seus dirigents com Rosa Parker o MLK. Mentre a Alemanya, la generació de postguerra escrivia a les parets un missatge als seus pares: “On eres entre el 1939 i el 1945, què vas fer?”, i la tensió entre blocs impedia els processos de democratització a l’est i a l’oest. És en aquest context que el 1968 es van produir diversos alçaments que expressaven la voluntat i la decisió de negar aquell estat de les coses i promoure un canvi radical global.
Les diverses manifestacions de l’art i, en particular, la fotografia i el cinema, acompanyaven la denúncia d’aquell ordre, i també les propostes emergents de nous models de producció cinematogràfica externs als circuits comercials. El conjunt d’esdeveniments i alçaments va exposar un principi i una convicció: la necessitat de ser radical, és a dir, d’anar a l’arrel dels motius que generen desigualtats i supremacies.
El 1968 és la metàfora de la radicalitat. El 1968 va generar un gir cap a la subjectivitat: si el col·lectiu és important, el subjecte també ho és perquè constitueix el col·lectiu; la història són els subjectes. Per primera vegada, i per sempre més, la mirada tindria en compte el subjecte com a constructor de col·lectivitats i institucions.
Per aquest motiu, el Comissionat de Programes de Memòria ha obert un programa commemoratiu del 50è aniversari dels esclats del 1968, que està constituït per activitats que es desenvoluparan de maig a novembre d’enguany, amb el títol genèric “Les rebel·lions del 68, la necessitat de ser radical”.
Amb l’epígraf “Els 68. Quan la paraula es va fer acció” es desenvoluparà un cicle de debats i conferències al Born Centre de Cultura i Memòria, que es perllongarà fins a la tardor.
Amb el títol “Revolució, je t’aime. Cinema i ruptures del 68”, se celebra un cicle de cinema organitzat juntament amb la LASA i el Departament de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra. Tindrà la seva sessió inaugural a La Model Espai Memorial, i la resta de sessions es projectaran als cinemes Girona. Finalment, un congrés acadèmic organitzat pel Comissionat, el CEDID de la UAB i la Université La Sorbonne-Nanterre, al mes de novembre, tancarà el conjunt del programa.
Commemorar el 68 no és una reivindicació nostàlgica d’un període avui clos en el passat, ni és un homenatge pacificador per ocultar la seva realitat de violència, èxits i fracassos. Commemorem el 68 per revisitar i repensar la radicalitat d’aquells gests vinculant-los al temps actual.
Del 5 de maig al 8 de juny, la Sala Moragues del Born Centre de Cultura i Memòria acull el cicle de cinema, conferències i diàlegs ‘Els’68. Quan la paraula es va fer acció’, organitzat pel Comissionat de Programes de Memòria.
Dissabte 5 de maig: Projecció de la pel·lícula El joven Karl Marx.
Dijous 17 de maig: Diàleg “L’educació, els 68 i la transformació social ahir i avui”.
Dijous 24 de maig: Taula rodona “Revolucionar la nostra societat des de la desobediència”.
Amb la participació d’Enric Prat Carvajal, historiador i professor de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia de la UAB; Gerardo Pisarello, professor de Dret Constitucional a la Universitat de Barcelona i regidor per Barcelona en Comú a l’Ajuntament de Barcelona; Mercè Terès, estudiant universitària i membre del Sindicat d’estudiants dels Països Catalans; Pau Rodríguez, periodista d’eldiario.es i Gabriela Serra, activista de diferents moviments socials, diputada per la CUP al Parlament (2015-2017).
Dijous 31 de maig: Diàleg “La Universitat de Berkeley, bressol del moviment universitari i el canvi cultural”.
Divendres 8 de juny: Diàleg “El 68 francès i les seves conseqüències”.
Del 22 de maig a l’1 de juny, 43 pel·lícules exploren l’imaginari creat al voltant del 68 en el cicle de cinema ‘Revolució, je t’aime’.
El programa presenta una selecció d’obres realitzades sota la influència del 68, la majoria de les quals es podran veure per primera vegada a la ciutat de Barcelona amb l’assistència de convidats i convidades especials. Pere Portabella, Chris Marker, Philippe Garrel, Carole Roussopoulos, Fernando Solanas, Sara Gómez, Jorge Sanjinés, Carolee Schneemann, Vera Chytilová o Antoni Padrós són alguns dels autors que formen el retrat d’una dècada convulsa i complexa, marcada, en el terreny artístic, per una energia creativa sense precedents, l’experimentació dels llenguatges i canvis profunds en el sistema de producció i realització dels films.
INAUGURACIÓ (Lloc: La Model)
Dimarts, 22 de maig, 20.00h
Aidez l’Espagne, de Pere Portabella, Catalunya, 1969, S/D, color – b/n, 5’
Premios Nacionales, de Pere Portabella, Catalunya, 1969, VE, color, 5’
Miró l’altre, de Pere Portabella, Catalunya, 1969, S/D, color – b/n, 15’
Poetes catalans, de Pere Portabella, Catalunya, 1970, VOE, b/n, 26’
• Amb la presència de Pere Portabella.
CICLE (LLOC: CINEMES GIRONA)
Dimecres, 23 de maig, 20.00 h
¡Que vivan los estudiantes! (Que visquin els estudiants!)
Contestação, de João Silvério Trevisan, Brasil, 1969, S/D, b/n,15’
Me gustan los estudiantes, de Mario Handler, Uruguai, 1968, VE, b/n, 6’
Actua 1, de Philippe Garrel, França, 1968, VOSE, b/n, 6’
Entrevistas Mayo 1968, d’Alfredo Joskowicz, Mèxic, 1968, VE, b/n, 39’
Comunicados del Consejo Nacional de Huelga de CUEC – Centro Universitario de Estudios Cinematográficos de la UNAM, Mèxic, 1968, VE, b/n, 20’
• Presenten la sessió Carles Feixa, professor d’antropologia a la UPF, i Miguel Errazu, investigador postdoctoral a l’Instituto de Investigaciones Estéticas de la UNAM.
Dijous, 24 de maig, 20.00 h
Le fond de l’air est rouge (El fons de l’aire és roig)
Film tract n. 1968, de Gérard Fromanger i Jean-Luc Godard, França, 1968, S/D, color, 2,5’
Cinétract n.19, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 2,5’
Mai 68, la belle ouvrage, de Jean-Louis Magneron, França, 1968, VOSE, b/n, 52’
La révolution n’est qu’un début. Continuons le combat, de Pierre Clémenti, França, 1968, S/D, color, 22′
• Amb la presència de Balthazar Clémenti, fill del cineasta Pierre Clémenti.
Divendres, 25 de maig, 20.00 h
Us parlem de… la revolució. Xile, Cuba, el Brasil
On vous parle du Chili. Ce que disait Allende, de Chris Marker, França i Xile, 1973, VOE, color, 16’
On vous parle du Brésil: Tortures, de Chris Marker, 1969, França i Xile, VOE, color, 24’
En la otra isla, de Sara Gómez, Cuba, 1968, Cuba, VE, b/n, 41’
• Presenten la sessió els especialistes en temes de joventut Óscar Aguilera (Universitat de Xile) i Silvia Borelli (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo).
Dissabte, 26 de maig 18.00 h
Enrere el realisme socialista, visca el surrealisme! Imatges de Praga
Zahrada, de Jan Švankmajer, Txecoslovàquia, 1968, VOSE, b/n, 17’
Sedmikrásky, de Věra Chytilová, Txecoslovàquia, 1966, VOSE, color, 29’
20.00 h
La hora de los hornos
La hora de los hornos (parte I), d’Octavio Getino i Fernando E. Solanas, 1968, VE, b/n, 95’)
• Presenta la sessió Santiago Fillol (professor de Comunicació Audiovisual a la UPF i membre del grup de recerca CINEMA)
Diumenge, 27 de maig 18.00 h
El coraje del pueblo
El coraje del pueblo, de Jorge Sanjinés, Bolívia, 1971, VOSF, color, 90’
20.00 h
Par ailleurs, le cinéma est une arme. El Grup Medvedkine (D’altra banda, el cinema és una arma. El Grup Medvedkine)
Cinétract n.16, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 3’
La charnière, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1968, àudio
Classe de lutte, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1969, VOSE, b/n, 37’
Nouvelle Société n. 5, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1969, VOSE, b/n, 8’
Nouvelle Société n. 7, de Groupe Medvedkine, França, 1979, VOSE, b/n,11’
• Presenta la sessió Sébastien Layerle, professor de cinema a la Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3.
Dilluns, 28 de maig, 20.00 h
Filmar és delicte. Cinema clandestí a Espanya. Dècades 60 i 70
Convocatòria Assemblea de Catalunya. Recollida de firmes als barris barcelonins, Catalunya, cap al 1970, S/D, b/n, 6’
Proceso 1001, Espanya, cap al 1973, VE, color, 22’
Enterrament obrer assassinat a Tarragona, Catalunya, cap el 1976, S/D, b/n, 4’
• Presenten la sessió Esther Cases, directora del film El Pilar, filmmakers clandestins a cavall de 50 anys, Joan Antoni Gonzàlez Serret, productor de cinema, i Alfred Bienzobas, advocat.
Dimarts, 29 de maig, 20.00 h
La revolució serà total o no serà
Genet parle d’Angela Davis, de Carole Roussopoulos, França, 1970, VOSC, b/n, 7’
Now! de Santiago Álvarez, Cuba, 1965, VOE, b/n, 6’
I Am Somebody, de Madeline Anderson, EUA, 1970, VOSC, color, 30’
FHAR – Front Homosexuel d’Action Révolutionnaire de Carole Roussopoulos, França, 1971, VOSE, b/n, 26’
• Presenten la sessió Marta Selva i Anna Solà, directores de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona i la cooperativa promotora de mitjans audiovisuals Drac Màgic.
Dimecres, 30 de maig, 20.00 h
Lluny del Vietnam
Loin du Vietnam (fragment “Camera-Eye”), de Jean-Luc Godard, 1967, França, VOSC, color, 10’
Time and Fortune Vietnam Newsreel, de Jonas Mekas, Estats Units, 1968, VOSC, color, 4’
Viet Flakes, de Carolee Schneemann, Estats Units,1965, S/D, color, 7’
Hybrid, de Jack Chambers, Canada, 1967, S/D, color, 15’
Pim, pam, pum, revolución, d’Antoni Padrós, Catalunya, 1969, VO, b/n, 21’
• Presenten la sessió Arnau Vilaró Moncasí i Marina Vinyes Albes, programadors, amb la presència d’ Antoni Padrós, cineasta.
Dijous, 31 de maig, 20.00 h
Els murs tenen la paraula
Cinétract R. 106, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 2’
Que s’est-il passé en Mai 68?, de Jean-Paul Savignac, França, 1968, VOSC, b/n, 17′
Mural efímero, de Raúl Kamffer, Mèxic, 1968, S/D, color, 9’
Jan 69, de Stanislav Milota, Txecoslovàquia, 1969, S/D, b/n, 7′
Historia de un documento, d’Óscar Menéndez, Mèxic, 1968, VE, b/n, 47’
• Presenten la sessió Arnau Vilaró Moncasí i Marina Vinyes Albes, programadors.
Divendres, 1 de juny, 20.00 h
Clausura
No Intenso Agora, de João Moreira Salles, 2017, Brasil, VOSE, color – b/n, 127’*
* Estrena a Catalunya
• Presenta la sessió Fran Benavente, professor de Comunicació Audiovisual a la UPF i membre del grup de recerca CINEMA.
Més informació detallada del cicle en el programa adjunt.