Esteu aquí

Dinar-debat amb Agustí Colom

25 Abril | 2017

El Sr. Agustí Colom, Regidor d'Empresa i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona, emmarca la seva presentació en el recentment aprovat Pla estratègic de turisme de Barcelona 2020 que pretén donar una Visió de futur del turisme a la ciutat.

En la realització del nou Pla estratègic es parteix de dos treballs previs:

- Es valida i s'aprofita el Pla estratègic 2010-2015

- Es té en compte les Bases per un pacte ciutadà per un turisme sostenible i responsable, elaborat el 2015.

Dit això, presenta la realitat i les dades actuals del turisme a Barcelona i el seu desenvolupament en els darrers anys. S'ha assolit la xifra de 30 milions de visitants entre els quals pernocten en tot tipus d'establiments a la ciutat i els visitants de dia (excursionistes). Aquesta xifra tan gran és la que dóna idea de la magnitud d'aquesta realitat a la ciutat. 70.000 places hoteleres i 40.000 més en apartaments turístics.
Assenyala que entre les primeres mesures del nou Govern municipal (juliol 2015) es va plantejar la realització del Pla estratègic i la creació del Consell de turisme i ciutat. Paral·lelament s'ha construït l'eina del PEUAT per actuar sobre l'allotjament i el territori i el manteniment de l'habitatge.

El Pla estratègic consolida el turisme com una "realitat intrínseca a la ciutat", essent Barcelona una "ciutat amb pluralitat d'usos" i d'àmbit metropolità.

Resumint molt s'estableixen tres grans criteris:

- Governança del sector en col·laboració públic/privat amb la clara responsabilitat pública pel que fa a l'ordenament i la gestió del impacte del turisme i realitzant la promoció alineada amb la governança i les estratègies de la ciutat.

- Turisme responsable i sostenible. Preservar el destí.

- Que els beneficis del turisme irradiïn a tota la ciutat. Oferir excel·lència i qualitat i evitar la precarietat laboral en els sectors que n'hi hagi.

El Regidor assenyala, també, tres projectes en els quals s'està treballant actualment: el Pla de mobilitat, el Pla de turisme inclusiu i la realització de dues experiències pilot de gestió d'Espais de gran afluència a la Barceloneta i en els entorns de la Sagrada Família.

Després de la presentació es va obrir un interessant debat en el qual es parlà, entre d'altres dels següents temes: la necessitat d'una estratègia metropolitana, canviar els paràmetres del mesurament del turisme només quantitativa i passar a tenir en compte els valors, perfils i impacte econòmic que genera, atenció i control de la realitat dels habitatges d'ús turístic i continuar amb la col·laboració públic/privat adequant-la a les noves realitats d'avui.

 

Enric Truñó

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.