El Pla estratègic de turisme 2020 ha obert un procés intens de reflexió i de generació de coneixement compartit sobre l’activitat turística a la ciutat i els seus efectes, i ha encarat el repte clau de gestionar la ciutat turística fent-la compatible amb la resta de necessitats de la ciutat múltiple, complexa i heterogènia que és Barcelona.
El Pla estratègic de turisme 2020 ha elaborat el full de ruta de les polítiques turístiques dels propers 5 anys i ho ha fet sobre les set disposicions inicials que marquen com concep el turisme i la seva gestió aquest pla. Les set disposicions inicials són:
- La relació coconstitutiva del turisme i la ciutat
- Del model turístic a la ciutat turística
- Del turista al visitant: ampliant l’espectre del turisme
- El turisme, una qüestió col·lectiva
- La gestió integrada del turisme
- La geometria variable de la destinació
- Sostenibilitat i competitivitat: un binomi indestriable
Els criteris que han guiat l’elaboració del Pla són:
El resultat d’aquest procés de reflexió ha estat la definició de l’estratègia turística de Barcelona, que està fermament encaminada a garantir la sostenibilitat de la destinació, a promoure, alimentar i exigir la responsabilitat de les actuacions, pràctiques i activitats que configuren la ciutat avui, condicionant la ciutat del futur.
L’estratègia turística s’ha elaborat a través de:
- La definició de 5 àmbits: Governança, Gestió Turística, Estratègia territorial, Treball i empresa i Promoció i màrqueting, que agrupen els 80 reptes estratègics.
- La definició de 10 programes estratègics que detallen les 30 línies i les 100 mesures d’actuació que han de donar resposta als reptes estratègics:
Els 10 programes estratègics del Pla són:
Governança
Tenim un pla per governar col·lectivament el turisme
Barcelona rep més de 30 milions de visitants cada any, una realitat que exigeix passar d'una estratègia centrada en la promoció a una altra que aposti per la gestió integral del turisme, exercida des del lideratge públic i vetllant perquè les polítiques turístiques responguin a l'interès general de la ciutat.
El turisme requereix un abordatge transversal i una heterogeneïtat d'instruments, projectes i agents implicats; coordinar-los i implicar-los és clau per garantir que els objectius que proposa el Pla estratègic de turisme 2020 es puguin assolir.
El turisme planteja reptes globals, i a Barcelona volem enfortir el vincle amb altres ciutats i destinacions per compartir experiències i iniciar projectes col·lectius que permetin abordar-los.
Coneixement
Tenim un pla per generar i divulgar coneixement
El coneixement en matèria de turisme urbà és fonamental per a la gestió i la presa de decisions. A Barcelona som conscients de la seva importància i s’han fet grans esforços per generar i publicar informació diversa sobre l’activitat turística, amb estudis que han analitzat l’impacte econòmic, el perfil del turista o la percepció ciutadana sobre el turisme, entre altres.
Cal aprofundir i ampliar aquest coneixement a qüestions com el cost ambiental o la qualitat de l’ocupació en el sector, i millorar la divulgació sobre el turisme entre la ciutadania. L’Observatori del Turisme coordinarà i impulsarà aquesta recerca.
Destinació Barcelona
Tenim un pla per promoure la sostenibilitat de la destinació
La sostenibilitat és un element irrenunciable per a la destinació Barcelona, un objectiu que pretén, alhora, garantir la competitivitat de l’activitat turística, no posar en joc el futur de la destinació, millorar la qualitat de vida urbana i gestionar els impactes de l’activitat turística, assegurant el retorn social i el desenvolupament del territori.
El Pla estratègic entén la sostenibilitat des d’una perspectiva àmplia: social, econòmica i ambiental, que dibuixi una destinació dinàmica, acollidora, innovadora i desitjada, a escala metropolitana. Els instruments de promoció, concebuts com un element més de gestió, han de respondre a aquests objectius.
Mobilitat
Tenim un pla per gestionar la mobilitat turística
L’ús turístic de la mobilitat és, juntament amb els allotjaments i els atractius de visita, un dels aspectes clau que es proposa abordar.
Cal conèixer la motivació de l'estada dels qui ens visiten, l'estacionalitat, la temporalitat del viatge, el mitjà de transport que fan servir o els itineraris més freqüentats, per poder repensar, gestionar i regular les pràctiques específiques de la mobilitat turística. El pla vol posar un èmfasi especial en el coneixement i la gestió de la mobilitat en espais massificats com la Sagrada Família o el Park Güell.
Allotjament
Tenim un pla per garantir un allotjament turístic responsable
Barcelona ha enregistrat, els darrers anys, un fort increment de l’oferta d’allotjament turístic i la irrupció de noves tipologies, que plantegen nous reptes en matèria d’ordenació. El pla preveu impulsar estratègies que assegurin una millor relació de l’allotjament turístic amb l'entorn, en fomentin la responsabilitat social i ambiental i destaquin les bones pràctiques.
En el marc d’aquesta estratègia, s’ha aprovat el Pla especial urbanístic d’allotjaments turístics (PEUAT), que persegueix vetllar pel balanç social i econòmic de les àrees amb més pressió turística, amb la prioritat de mantenir i atraure la població resident i evitar que els allotjaments turístics substitueixin l’ús residencial dels immobles.
Es preveuen, també, polítiques actives de lluita contra la il·legalitat, en col·laboració amb les plataformes comercialitzadores, així com la creació d’un servei de mediació que permeti millorar la convivència entre els veïns i els usuaris dels allotjaments turístics.
Gestió d'espais
Tenim un pla per vetllar per l'equilibri urbà
L’activitat turística fa un ús intensiu de certs espais i barris de la ciutat, cosa que fa necessari conciliar-la amb la vida quotidiana i permanent a la ciutat.
En aquestes àrees es desplegarà una bateria de mesures i instruments acordats amb tots els agents públics i privats que hi intervenen, per reduir la pressió generada pel volum de visitants i mantenir el teixit comercial de proximitat. S’hi activaran polítiques per contrarestar la pressió al mercat immobiliari.
Generarem un nou model de gestió estable al voltant dels espais de gran afluència, que apliqui millores consensuades entre les diferents parts i que generi riquesa distribuïda, justa i sostenible.
Desenvolupament econòmic
Tenim un pla per redistribuir els beneficis del turisme
Garantir la redistribució de la riquesa que suposa el turisme al conjunt de la població és un dels objectius del Pla estratègic. Per aconseguir-ho, cal aprofitar el potencial del turisme com a agent desenvolupador i com a palanca per impulsar altres sectors econòmics, i contribuir a enfortir el teixit productiu del territori i integrar l’activitat turística en l’estratègia de desenvolupament econòmic local.
Alhora, calen accions per garantir una ocupació de qualitat, inclusiva, innovadora i competitiva en el sector turístic, com ara promoure els establiments que generin unes condicions laborals estables o impulsar accions de formació i qualificació dels professionals que presten servei a la indústria turística.
Comunicació i acollida
Tenim un pla perquè la comunicació sigui un instrument clau de gestió del turisme
Els turistes que venen a Barcelona ho fan, en bona mesura, per la manera com els expliquem la ciutat i els seus atractius. Tenir una bona estratègia de comunicació és primordial per fer del turisme una activitat sostenible i responsable que impliqui tant la població resident com els visitants.
Cal ampliar els relats de la destinació Barcelona, fent-los més diversos i dinàmics, per obrir el ventall de possibilitats als visitants, més enllà de les icones massificades. Cal, també, coordinar els instruments de comunicació turística de la ciutat, perquè responguin a l’objectiu de garantir una destinació sostenible.
El pla vol incidir en la informació que reben els turistes abans de l’estada a la ciutat i enfortir-hi els canals d’intercanvi prèviament, durant i després de la seva estada.
Fiscalitat i finançament
Tenim un pla per compensar els impactes del turisme
Quins costos té el turisme per a Barcelona? Quins beneficis econòmics comporta? Cal calcular i analitzar la balança de costos i beneficis per saber quina despesa suposa el turisme per a les arques municipals i quines són les activitats que generen més o menys despeses i ingressos.
El pla preveu dissenyar un pla d’inversió i finançament de l’impost turístic, explorar noves mesures fiscals com a instruments de gestió, i gravar les activitats que causen més externalitats i que afecten la vida quotidiana a la ciutat: ús intensiu de l'espai públic, pressió immobiliària, impacte ambiental, entre altres. En definitiva, es tracta de disposar de més instruments ordenadors que alhora garanteixin una redistribució més justa.
Regulació i ordenament
Tenim un pla perquè la normativa garanteixi el dret a la ciutat
El pla enforteix els recursos per a la inspecció i persecució de la il·legalitat, especialment en l’àmbit de l’allotjament, i preveu revisar els instruments de planificació urbanística per abordar els efectes de les activitats turístiques sobre la ciutat, des de l’escala metropolitana fins a la de barri.
Els darrers anys estan apareixent fenòmens nous vinculats a l'ús turístic de la ciutat, als quals les ordenances vigents no donen resposta, per la qual cosa cal modificar-les o establir-ne de noves en els àmbits que ho requereixin, com les activitats econòmiques en espais de més concentració de visitants o l’oferta no regulada d’allotjament.
Documentació
-
2024Informe anual 2023 Càpsula 2
-
2023Tourism Sustainable Destination Barcelona
-
2022Avaluació del Pla Estratègic de Turisme 2020
-
2021Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona (EMTDB)
-
2019Estudi sobre les externalitats ambientals del turisme a Barcelona
-
2019Situació, característiques i efectes del treball en el sector turístic
-
2017Estratègia de Mobilitat Turística de Barcelona
-
2017Pla Estratègic de Turisme 2020
-
2015Pla Estratègic de Turisme 2010-2015: Avaluació del Programa d’actuació
-
2015Impuls del procés participatiu sobre el model turístic de Barcelona