El Festival 42 consolida Barcelona com a capital de la literatura fantàstica
El Festival dels Gèneres Fantàstics de Barcelona, organitzat per l’Institut de Cultura de Barcelona a través del programa “Barcelona Ciutat de la Literatura UNESCO“, tanca la seva quarta edició consolidant-se dins del panorama literari, convocant grans noms de l’escena internacional i erigint-se com a esdeveniment amb una clara vocació prescriptora. Això es reflecteix en l’assistència de més de 7.500 persones a les conferències, taules rodones, tallers, rutes literàries, exposicions i clubs de lectura oferts pel festival. La Fabra i Coats, seu oficial del 42, ha acollit durant cinc dies 73 activitats, amb la participació de 119 escriptores i escriptors, incloent-hi algunes de les veus més prestigioses del panorama nacional i internacional.
La qualitat dels autors i autores han conquerit el públic dels gèneres fantàstics, amb la participació d’escriptors com Ted Chiang, Rebecca Yarros, Mónica Ojeda, Albert Sánchez Piñol, Lisa Tuttle, Solvej Balle, T. Kingfisher, Catriona Ward, José Ovejero, Edgar Cantero, P. Djèlí Clark, Emilio Bueso, Manuel Vilas, Lisa Yaszek, Elisenda Solsona, o Victoria Álvarez, entre molts altres. Aquest planter és una mostra de com el Festival 42 fusiona gèneres diversos amb una clara voluntat d’hibridació, aconseguint equilibris entre mons fins ara separats, com l’acadèmic i el fandom, l’adult i el juvenil, o el català i el castellà.
En la seva quarta edició, el 42 ha aconseguit seguir creant comunitat, i la Fabra i Coats s’ha convertit en un espai on la diversitat de públics convergeixen, i es donen cita per poder escoltar, de primera mà, els autors i autores més prestigiosos, descobrir nous autors, i apostar per donar a conèixer noves veus. I és que tots els gèneres que formen part de l’anomenada literatura fantàstica o no realista viuen un bon moment. Així ho han reflectit les llargues cues de lectors que s’han creat cercant la signatura dels seus autors de capçalera o bé, de les noves veus que aporta l’elenc del festival.
D’entre totes les activitats destacades, hi ha hagut algunes taules i xerrades que han tingut una especial acollida pel públic, omplint les sales de la Fabra i Coats. És el cas de Les Grans Taules del 42, que han ofert diferents espais de reflexió al voltant de si existeix un fantàstic Made in Europa; de les criatures i els escenaris en el panorama internacional, el bon estat de la collita catalana pel que fa a la ciència-ficció, o el fantàstic castellà. També taules com la de l’escriptor americà, Ted Chiang parlant de la ciència-ficció com a forma d’art, la fantasia de Rebecca Yarros, la màgia de T. Kingfisher en la literatura juvenil, o els monstres de Djèlí Clark. Entre les apostes d’enguany, també cal mencionar l’èxit dels tallers, com el de Ciruelo Cabral sobre com dibuixar un drac, o dels monogràfics, com és el cas de la LeguinCon.
Ricard Ruiz Garzón, comissari del festival, ho retrata destacant que el 42 “s’ha consolidat com a festival. Seguint el significat de la paraula d’origen llatí festum, el festival s’ha convertit en una veritable festa, un ritual social compartit entre un grup de persones per celebrar conjuntament un esdeveniment especial.” El comissari també ha destacat les ganes de participar dels convidats, fins i tot en condicions adverses, com Elaine Vilar Madruga, que ha assistit des de Cuba dos dies després de patir un huracà amb tots els vols cancel·lats, o Francesc Gascó Pakozoico, que va participar en una emotiva sessió després de passar deu dies recollint fang de la casa dels seus pares a la zona zero de la Dana del País Valencià.
Els tres eixos vertebradors de l’edició d’enguany han estat: el drac, com una de les figures més versàtils i creatives dels gèneres fantàstics; la divulgació científica, que apropa el coneixement especialitzat a un públic ampli i obert; i el terror, explorat com una experiència que va més enllà de la racionalitat. Aquests temes han estructurat la programació del festival, oferint múltiples perspectives i enriquint el diàleg entre realitat i ficció, ja que el 42 no viu només en un món de fantasia, sinó que també observa la realitat que afecta la societat actual. Per això hi ha hagut taules dedicades a la greu problemàtica del canvi climàtic, de l’aigua, de la intel·ligència artificial, així com a altres reptes socials i científics que inquieten el present i imaginen futurs possibles.
També els Premis 42 en les seves deu categories -cinc en català i cinc en castellà-, es consoliden com a referent prescriptor en els gèneres fantàstics perquè busquen reconèixer les millors contribucions literàries de 2024 i convertir aquestes obres en lectures recomanades. La cerimònia de la present edició, amb una sala plena, va evidenciar l’encert en la selecció dels guanyadors en cada categoria, com Becky Chambers, Catriona Ward, Joan Roca Navarro, Mireia Lleó, Edgar Cotes, Elaine Vilar Madruga, Beatriz Alcanà, Patricia García-Rojo, Marlen Haushofer i César Mallorquí, així com la merescuda menció als traductors de les obres guardonades, entre els quals figura Carlota Gurt, Cristina Macía i Anna Llisterri.
La participació dels instituts en el Festival 42 ha tingut una bona acollida, amb sessions especials que han apropat els estudiants als autors i al debat literari dins del gènere fantàstic. S’han organitzat diversos tallers pràctics per a joves i adults, oferint experiències d’aprenentatge en escriptura i il·lustració. A més, les retransmissions per streaming han permès ampliar l’abast del festival, connectant tant amb el públic local com amb una audiència internacional.
El Festival 42 ha tancat la seva quarta edició amb un concurs de Cosplay després de cinc dies plens d’activitats que han inclòs presentacions literàries, tallers i sessions participatives amb autors i autores de renom. El festival ha consolidat el seu èxit amb una resposta molt positiva del públic, reafirmant-se com una cita imprescindible per als amants de la literatura de gènere fantàstic.
La imatge correspon a l’acte “La gran taula del 42: existeix un fantàstic ‘Made in Europa?’. Fotografia: Albert Canalejo.