SINOPSI
Qui coneix millor les paraules que un rei ha de pronunciar que William Shakespeare? Qui podria millorar els discursos que el de Stradford-on-Avon va escriure per a Ricard III, per a Enric V o per a Enric VIII? Com resistir-se a les seves paraules quan ha de ser escrit el que potser serà el més important discurs d’un jove rei amb problemes: Phillipe the Sixth, a qui el seu pare va deixar en fals quan li va donar la corona en un moment de grans crítiques per culpa de la seva corrupció i a qui una part del seu país se li ha declarat insubmisa. Què els pot dir? Com els ho ha de dir? Potser millor que busqui consell... si no ell, aquells que li han d’escriure el discurs.
Aquest és el plantejament d’aquesta proposta de la companyia LAminimAL escrita per Albert Pijuan, dirigida per Daniela de Vecchi: en un any anònim, a principis d’un mes d’octubre, després de la revolta d’un dels seus territoris, després de l’ús de la força per reconduir-lo, un jove rei molt qüestionat pels affaires del seu pare, ha de sortir a parlar per apaivagar els ànims del seu reialme. Les seves paraules han de ser triades amb cura, així que el seu think tank es tanca per escriure-li un discurs que se suposa històric. I per tal de trobar les seves paraules, els ecos dels discursos que Shakespeare va escriure van prenent cos i veu.
Si sempre s’ha dit que els textos de Shakespeare són universals perquè continuen parlant-nos de l’aquí i l’ara, Pijuan, Vecchi i LAminimAL han volgut demostrar que és cert amb aquest muntatge que comença a ritme de rap —i amb una tonada que ens demana si som de Lancaster o de York— i que ens remet a uns fets que semblen emmirallar-se en el que es va viure a Catalunya els primers dies d’octubre de 2017, poc després d’una crida a les urnes que va ser reprimida amb una contundència que el discurs del monarca havia d’aconseguir explicar.
LAminimAL va néixer a la Sala Beckett l’any 2010, de la mà de Daniela De Vecchi, com a grup d’investigació entorn dels Sistemes Minimalistes Repetitius. En aquesta dècada de vida han produït espectacles com ara Apocalypse Uploaded: la transhumanització de les abelles, o El suïcidi de l’elefant.
FITXA ARTÍSITCA
Dramatúrgia: Albert Pijuan
Direcció: Daniela De Vecchi
Intèrprets: Eloi Benet, Cris Codina, Esperança Crespí, Carles Cruces i Toni Figuera
Escenografia: Lola Belles
Il·luminació: Ignasi Bosch
Espai Sonor: Albert Pijuan
Ass. direcció: Jordi Casado
Espectacle dins del cicle del dia de la Dona
i dins del circuit BARCELONA DISTRICTE CULTURAL
Circuit estable d’espectacles professionals i programa de creació de projectes artístics comunitaris impulsat per l’ICUB.
Més informació a http://lameva.barcelona.cat/districtecultural
Reserva aquí les teves entrades a partir del 1/03/2021 a les 8 del matí!
15 MINUTS ABANS DE L'ESPECTACLE S'ALLIBERARAN LES RESERVES QUE NO HAGIN RECOLLIT LA SEVA ENTRADA
LA CRÍTICA HA ESCRIT
JORDI BORDES, RECOMANA.CAT “LaminimAL aconsegueix divertir i posicionar-se fent-se entendre utilitzant les paraules de Shakespeare, un repte que no sempre s’aconsegueix.” (https://recomana.cat/obres/els-reis-de-shakespeare/critica/entremaliats-i-juganers-completen-un-trencaclosques)
MARTÍ FIGUERAS, NUVOL.COM “La dramatúrgia complexa d’Albert Pijuan es fusiona amb la lírica de William Shakespeare de tal manera que hom no acaba de saber on comencen les paraules de l’anglès i on les del català. Però sobretot acaba destil·lant la mateixa mala baba i desesperança que moltes de les obres del genial dramaturg anglès.” (https://www.nuvol.com/teatre-i-dansa/felip-vi-sota-ombra-de-shakespeare-58049)
FERRAN BAILE, RECOMANA.CAT “Una interessant idea d’Albert Pijuán, autor de la dramatúrgia, que la directora Daniela De Vecchi ha posat en escena de forma dinàmica i molt ben interpretada pels dúctils actors i actrius de la companyia LAminimA” (https://recomana.cat/obres/els-reis-de-shakespeare/critica/avui-quin-sentit-tenen-les-monarquies)