El comerç de proximitat creix com a opció preferida de la ciutadania on anar a comprar

El comerç de barri és el tipus d'establiment preferit de la ciutadania de Barcelona a l'hora de comprar roba i calçat, parament de la llar o articles d'oci i cultura. Així ho apunten les dades de la quarta onada del Baròmetre Municipal, de 2022, que també dibuixen un augment de les persones que diuen anar a comprar habitualment productes d'alimentació i d'ús quotidià a les botigues de proximitat.

..
04/08/2023 - 08:17 h - Comerç i mercats Marc Amat Vilà

L’informe, que ja es pot consultar a l’Observatori del Comerç i la Restauració de la Ciutat, recull estadístiques sobre el tipus d’establiments on la ciutadania de Barcelona acostuma a anar a comprar, habitualment, cada tipus de producte. Pel que fa a la compra d’alimentació, el 67 % de les persones enquestades indica que les realitza als supermercats o als hipermercats, mentre que un 14,7 % escull acostar-se a les botigues de barri. Aquesta darrera opció ha crescut prop de 4 punts percentuals en tan sols un any. Els mercats municipals ocupen la tercera posició, amb un 12,5 %. A l’hora d’adquirir productes frescos, com la carn, el peix, la xarcuteria, les fruites, la verdura o el pa, la majoria es decanta pel supermercat (42,1 %), seguit del mercat municipal (30,6 %) i de les botigues de barri (23,3 %).

En el cas de la compra d’articles d’ús quotidià, les botigues de barri creixen una dècima respecte al 2021, fins al 13,8 %. Tanmateix, l’opció preferida de la ciutadania continua sent el supermercat o l’hipermercat, amb un important 76,8 %.

Les botigues especialitzades, a l’alça

Més enllà de l’alimentació, els establiments especialitzats de barri continuen sent els establiments preferits a l’hora de comprar altres tipus de productes. Així, un 36,1 % dels barcelonins i les barcelonines asseguren comprar habitualment roba i calçat a les botigues especialitzades, un percentatge major al de les persones que prefereixen fer-ho a les grans superfícies (33,2 %). Pel que fa als articles de parament de la llar, la majoria de les persones enquestades també es decanten per la botiga de barri (34,9 %), a molta distància dels grans establiments especialitzats (17,3 %) i dels centres comercials (13 %).

Quant als productes d’oci i cultura, la botiga de barri ocupa la primera posició en l’escala de preferències, amb un 49 %, gairebé 3,6 punts més que l’any anterior. En segona posició s’hi situen les compres per internet, que baixen d’un 19,1 % el 2021 al 15,6 % el 2022. En canvi, en el cas de la compra de productes d’electrònica, informàtica i telefonia, la majoria els adquireix a través d’Internet (27,3 %), que pren la primera posició a les botigues de barri (20,9 %).

Les dades de l’informe, que pot consultar-se íntegrament en aquest enllaç, són el resultat de 1010 entrevistes realitzades a peu de carrer entre el 26 de novembre i el 22 de desembre de 2022.