Qui som
La Direcció de Comerç, Restauració i Alimentació
El comerç de proximitat i la restauració omplen de vida els barris. Amb el pas dels anys, Barcelona ha anat consolidant un model comercial basat en els valors de la proximitat, la responsabilitat i la sostenibilitat. Gràcies als més de 61.000 comerços i restaurants, els carrers de Barcelona són plens de dinamisme. Agrupats en els eixos comercials, les associacions i els gremis, tots treballen junts per oferir-te cada dia un servei millor.
El model de comerç de proximitat de Barcelona és, però, molt més que un gran motor econòmic. Es tracta d'un instrument imprescindible per millorar la cohesió social, la convivència i la qualitat de l'espai públic de la ciutat. Per això, des de la Direcció de Comerç, Restauració i Alimentació, treballem per promoure aquest model i oferim serveis municipals especialitzats pel sector comercial i de la restauració, enfortint la seva xarxa associativa, dinamitzant les zones comercials i donant suport als comerços emblemàtics.
Alhora, a través de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), també oferim informació, educació i mediació en temes de consum i les relacions que s'estableixen entre les empreses i les persones consumidores.
Districte:
Codi postal: 08015
Població: Barcelona
- Promoure el model associatiu en el sector comercial.
- Afavorir la participació del món del comerç.
- Promoure el comerç de proximitat, especialment als barris, per evitar la desertització comercial i els processos de degradació urbana. Defensar el valor social del comerç.
- Reforçar la implantació de la qualitat en el comerç.
- Reforçar el dinamisme, la innovació i l’adaptació permanent en el món del comerç, apostant per l’emprenedoria.
- Garantir el coneixement i la formació dels comerciants, i promoure una adaptació permanent de la normativa per donar una resposta ràpida a les necessitats i prioritats de cada moment del món del comerç.
- A través de l'OMIC, informar, educar i mediar en temes de consum i les relacions que s'estableixen entre les empreses i les persones consumidores.
- Oferim subvencions a les associacions i agrupacions de comerciants del municipi.
- Fem campanyes de promoció comercial i col·laborem amb les que duen a terme les associacions de comerciants per promocionar el comerç de la ciutat.
- Facilitem informació i dades estadístiques sobre el comerç barceloní mitjançant aquest web.
- Facilitem informació sobre la normativa aplicable al comerç.
- Signem convenis de col·laboració amb entitats públiques i privades que tinguin per objecte la promoció del comerç local.
- A través de l'OMIC, informem i assessorem sobre els drets de les persones consumidores; oferim mediació i conciliació de conflictes entre les parts i col·laborem amb associacions de persones consumidores, entre altres.
Fòrum Ciutat i Comerç
Pels carrers de Barcelona, s’hi pot passejar, comprar i viure moments de lleure i d’oci de qualitat gràcies al seu teixit comercial i de restauració.
Per continuar impulsant-lo i tenir-lo en compte a l’hora de desenvolupar polítiques públiques que l’afecten, l’Ajuntament de Barcelona ha creat el Fòrum Ciutat i Comerç, un òrgan de participació consultiu amb capacitat d’incidir en la manera de governar el comerç de la ciutat de Barcelona.
-
El Fòrum Ciutat i Comerç és un instrument per contribuir a la participació d’entitats sectorials, entitats territorials i seccions de comerç d’organitzacions patronals generals, representants de les institucions i tècnics municipals i externs. Es regeix per un reglament de funcionament intern.
Vol ser un espai de diàleg entre el Govern de la ciutat, els diversos sectors del comerç i persones de reconeguda vàlua en l’àmbit del sector comercial.
-
Entre altres objectius, destaca estudiar el paper que el comerç ha de complir a la ciutat, analitzar la problemàtica que plantegen els sectors comercials en la seva convivència, analitzar la seva contribució a l’economia urbana, així com potenciar la relació i participació entre les administracions i el comerç.
-
La seva composició es troba pendent d’actualització. Com a mínim, el Fòrum Ciutat i Comerç es convoca un cop cada any.
-
És l’òrgan permanent del Fòrum Ciutat i Comerç. Té una naturalesa consultiva i participativa i incideix en la manera de fer polítiques del sector comercial. Els seus objectius són proposar, informar i estudiar iniciatives, projectes i polítiques municipals que afectin el sector comercial de la ciutat. En aquest cas, es reuneix un mínim de dos cops cada any. La seva composició també es troba pendent d’actualització.
Enllaços i materials relacionats
- Estratègia i Pla d'Acció per a la Restauració a Barcelona 2021-24
- Estratègia i accions del Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica (CECORE 2021)
- Carta de Serveis de la Direcció de Comerç, Restauració i Alimentació (PDF 382.99 KB)
- Barcelona GREEN DEAL - Una nova agenda econòmica per a la Barcelona del 2030 (PDF 12.99 MB)
- MESURA DE GOVERN - Pla de xoc i mesures postCOVID-19 per comerç, mercats i restauració de Barcelona (PDF 1.41 MB)