L’Ajuntament desplega la nova Instrucció per al foment de la contractació laboral diversa per raons de representativitat i d’eficàcia dels contractes de serveis d’atenció a les persones Aquestes contractacions, emmarcades en el Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030, prioritzen licitacions amb persones amb coneixement de llengües i bagatges culturals diversos quan així ho requereix el servei
La contractació de persones d’origen divers a l’Ajuntament de Barcelona comença a donar els seus primers fruits per millorar l’atenció i la representativitat ciutadana. En concret, l’Ajuntament ha contractat, mitjançant empreses adjudicatàries, un total de 75 persones gràcies a la nova Instrucció per al foment de la contractació laboral diversa per raons de representativitat i d’eficàcia dels contractes de serveis d’atenció a les persones.
Aquesta actuació s’emmarca en el Pla Barcelona Interculturalitat 2021-2030, que busca garantir que el conjunt de l’acció de govern municipal incorpora els principis i l’enfocament interculturals. Aquest pla vol facilitar la contractació de personal laboral d’origen divers a través de la introducció de clàusules en els plecs tècnics (com, per exemple, el coneixement de llengües per part de professionals de determinats serveis o la necessitat de determinats bagatges culturals).
Per a la comissionada de Relacions Ciutadanes i Diversitat Cultural i Religiosa, Sara Belbeida, aquesta contractació representa molt més que un simple pas administratiu. “És una oportunitat per transformar Barcelona en una ciutat realment inclusiva, on la diversitat cultural no només sigui respectada, sinó també valorada”, defensa. Per a Belbeida, aquest procés de contractació, que inclou persones d’orígens diversos, “contribueix a crear una administració més propera a la realitat de la ciutadania, i capaç d’entendre i respondre a les necessitats de tots els barris i col·lectius”.
Segons Belbeida, aquesta iniciativa és clau per enfortir el sentiment de pertinença. “No es tracta només de millorar l’atenció dels serveis municipals”, afirma, “sinó també de garantir que tothom pugui veure’s reflectit en les institucions que el representen”. “Amb aquesta aposta, fem de Barcelona un espai on la diversitat es converteix en una riquesa compartida i en la base per construir un futur més equitatiu per a tothom”, afegeix.
L’objectiu principal d’aquesta instrucció és fomentar en l’execució dels contractes públics municipals la contractació de persones professionals coneixedores de contextos culturals diversos i llengües diferents i addicionals al català i castellà en aquells contractes d’atenció a les persones i contractes de serveis adreçats a la ciutadania per raons d’eficàcia i d’eficiència del servei i per assolir una adequada representació en els serveis públics respecte a la ciutadania i persones usuàries a les quals van adreçats.
Per això s’ha introduït un criteri d’adjudicació de Foment de la Contractació Diversa que fomenti la presentació d’ofertes dels licitadors que incrementin els percentatges mínims de professionals coneixedors dels contextos culturals diversos que cal incorporar en l’execució del contracte. Més enllà d’aquesta instrucció, l’Ajuntament de Barcelona té una estratègia més àmplia en aquest sentit, i les borses de treball i les convocatòries d’oposició de Guàrdia Urbana (GUB) i SPCPEIS tenen prova d’idiomes i inclouen, entre les llengües disponibles, àrab, xinès i urdú.
Serveis més eficients
Així mateix, amb la incorporació d’aquestes persones es vol guanyar en eficiència en els serveis d’atenció a les persones i la millora de la comunicació i l’atenció a les persones usuàries dins dels diferents comunitats. També, fer més accessibles els serveis municipals per a totes les persones, independentment del seu origen. Hi ha ciutadans i ciutadanes que no arriben als serveis per manca de referents.
Des de l’entrada en vigor de la instrucció, hi ha un volum de persones contractades de 1.221, de les quals 75 han reunit aquestes condicions. En aquest període el consistori ha generat aquests llocs de treball entre persones, en especial, els contractes de gestió d’equipaments d’àmbit territorial de barri, de districte o de ciutat amb una presència important de veïnes i veïnes d’origen estranger, com per exemple un centre cívic al barri del Besòs-Maresme.
Alguns d’aquests contractes han estat en el Servei Espai de Joc a l’aire lliure 0-99, al Programa BCN Interculturalitat, a Dinamització de processos participatius i al Servei per a la promoció de la diversitat. La gerència que ha licitat un import més important de llocs de treballs diversos ha estat la Gerència Drets Socials, Salut, Cooperació i Comunitat. Pel que fa als districtes, els que han fet més contractes han estat Sants – Montjuïc i Sant Martí.
Diversitat a la ciutat
Un dels indicadors bàsics de representativitat de qualsevol administració local és fins a quin punt el conjunt de persones que hi treballen -en un sentit ampli, incloent-hi els serveis externalitzats– reflecteix la composició i diversitat del municipi en el qual presta serveis. Actualment, una part important del treball de l’Ajuntament de Barcelona, dins l’esfera d’atenció a les persones, es duu a terme a través de l’externalització de serveis mitjançant l’aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
Mentre la presència de professionals amb coneixement de contextos culturals diversos en el mercat laboral de manera general, i en especial a l’àmbit de serveis públics o d’atenció a la ciutadania, continuï sense ser representativa de la composició social actual i concretament de la realitat cultural de la ciutat, és recomanable incorporar de manera proporcionada en els contractes públics, en especial els de serveis adreçats a la ciutadania, una condició especial d’execució per al foment de la contractació de professionals coneixedors dels contextos culturals diversos.