“La Fira de Consum Responsable i d’Economia Social i Solidària vol destacar que l’ESS és una ‘casa’ que acull tot el que necessitem en el nostre dia a dia”

Entrevista a Anna Viada Pagès, tècnica de la Direcció de Serveis d’Economia Social i Solidària de l’Ajuntament de Barcelona, i Sara Coll López, tècnica de la cooperativa Tarpuna.

11/12/2025 - 19:32 h - Nadal 2025

Amb motiu de la campanya “Amb l’ESS tot pot canviar”, que anima la ciutadania a conèixer les propostes de l’ESS en tots els àmbits de la vida quotidiana, aprofitant que el mes de desembre està dedicat al consum responsable i, sobretot, que la plaça de Catalunya acull l’11a Fira de Consum Responsable i d’Economia Social i Solidària, entrevistem a Anna Viada Pagès, tècnica de la Direcció de Serveis d’Economia Social i Solidària de l’Ajuntament de Barcelona, i Sara Coll López, tècnica de la cooperativa Tarpuna, encarregada de coordinar la programació i dinamitzar i gestionar les activitats. Ens expliquen tots els detalls d’aquesta fira de referència a l’àmbit de l’ESS i a Barcelona.

– Expliqueu breument la Fira de Consum Responsable i d’Economia Social i Solidària.
– Anna Viada (AV):
Aquest any celebrem l’onzena edició. S’inaugura a la plaça de Catalunya el 19 de desembre i està oberta fins al 30 de desembre. Està formada per 32 casetes de venda de producte i dues carpes d’alimentació. També hi ha la caseta d’informació i la caseta d’Espai Consum Responsable, i una esfera geodèsica on es recullen tallers i les activitats. Entre 50 i 60 entitats ofereixen productes i activitat per a totes les edats.

– Quins són els grans objectius de l’edició d’enguany i com s’emmarquen dins les polítiques municipals de foment del consum responsable i l’ESS?
– AV: El sentit de la Fira és oferir productes de qualitat, serveis i activitats dins del consum responsable i l’ESS durant les festes de Nadal, visibilitzant l’àmbit a Barcelona i donant oportunitat a organitzacions i empreses de mostrar els seus valors i generar ingressos.

– Quines novetats inclou la Fira aquest any?
-S ara Coll (SC): Tenim dues dinàmiques noves. Una és el Joc del Futur conscient, un joc passavolant per a tots els públics que fomenta la reflexió, descobreix recursos i proposa un repte per fer a casa. L’any passat hi havia una dinàmica que atreia principalment públic infantil, però per a aquesta edició s’ha adaptat per arribar també a joves, adults i gent gran. L’altra és la dinàmica-joc La Clau dels canvis, pensada per conèixer la Fira. Consisteix en uns mots encreuats que requereixen visitar les diferents casetes per descobrir informació sobre les entitats i completar una paraula amagada vinculada amb el relat de la Fira.
– AV: També s’inclou una acció teatral per animar la ciutadania a visitar la Fira i, alhora, comprendre el seu significat. La Fira no és només un esdeveniment de Nadal, sinó també un espai d’economia social, solidària i de consum responsable. Totes les activitats busquen motivar la participació i fer entendre els valors que promouen.
– SC: En l’acció teatral, dues persones inventores, la Llum i l’Eco, arriben del passat per escampar la llavor del consum responsable, i conviden tothom a entrar a la Fira.

– Enguany el relat gira al voltant del lema “L’ESS és casa”. En què consisteix exactament aquesta idea i com s’ha traduït en les dinàmiques i l’ambientació de la Fira?
– AV: La Fira ofereix productes per vendre, mentre l’ESS i el consum responsable inclouen una oferta molt gran de serveis i activitats que s’han intentat englobar amb la campanya “L’ESS és casa”.
– SC: L’ESS de Barcelona ofereix serveis, productes i activitats essencials per a la vida quotidiana, amb un enfocament especial en l’habitatge. La Fira vol destacar que dins de l’àmbit hi ha molts recursos vinculats a aquest tema i que es tracta d’una “casa” diversa i plural, que acull tot el que necessitem en el nostre dia a dia. En aquest context, La Clau dels Canvis té un doble sentit: simbolitza la clau que obre la “casa” de l’ESS que tens dins teu i, alhora, és el que convida a descobrir la paraula clau amagada al joc.
També hi ha una representació visual de la casa, amb els seus diferents espais, que connecta amb recursos digitals a través d’un QR. Així, els visitants poden accedir a tots els serveis, productes i activitats que no poden exposar-se físicament, fent d’aquesta casa un espai interactiu, plural i complet.

– En què creieu que ha evolucionat la Fira respecte a les darreres edicions? Ens podeu fer un balanç recent pel que fa a assistència, perfil dels públics i valoracions de les organitzacions participants?
– AV: L’edició de 2024 va reunir al voltant de 155.000 visitants, xifra que va pujant des de que al 2020 es va ajustar el format de la Fira arran de la pandèmia A la fira, poc més de la meitat dels assistents són de la ciutat de Barcelona, però la seva ubicació cèntrica atrau també molts visitants de fora i estrangers, i més d’un 50% hi arriben per casualitat. Els majors de 40 anys la coneixen millor i són els que consumeixen més productes de l’ESS i del Consum Responsable. Aquestes dades ens ajuden a dissenyar les activitats que han d’afavorir els objectius de la Fira, a la seva comprensió i de l’ESS i el consum responsable.
Tant les enquestes a empreses i/o organitzacions participants com a la ciutadania mostren una satisfacció global superior a un 8 sobre 10.

-Quin paper té l’Espai Consum Responsable dins la Fira i quins objectius específics persegueix?
-SC: Primer de tot, és el punt de referència en temes de consum responsable a la Fira. Ofereix un espai d’informació per a la ciutadania, dinamitza les activitats i promou la participació a través de dinàmiques. També actua com a altaveu d’alternatives i recursos, i coordina la programació de les activitats, incloent-ne el disseny previ i la gestió in situ.
-AV: L’Espai Consum Responsable està a la Fira perquè és la representació de l’equipament que hi ha de l’Ajuntament de Barcelona per a temes d’aquest sector.

– Més enllà de la Fira, quines accions i serveis ofereix l’Espai Consum Responsable al llarg de l’any?
-AV: Les empreses i organitzacions que participen en la Fira ho fan gratuïtament, però se’ls demana que realitzin una activitat de retorn social cap a la ciutadania. Així neixen la majoria dels tallers i activitats que es realitzen a la Fira.
-SC: L’Espai Consum Responsable, com a equipament municipal, promou una cultura de consum dirigida a impactar positivament en les persones i el planeta. Ofereix suport tècnic per planificar i realitzar activitats vinculades al consum responsable, incloent-hi una programació anual d’activitats i càpsules formatives per a instituts a través del programa TransformESS de Barcelona Activa. Facilita, així mateix, assessorament a persones i organitzacions que vulguin iniciar o consolidar projectes de consum responsable i participa en esdeveniments, com la mateixa Fira o ,la Festa de l’Alimentació Sostenible.

– La Fira també proposa tallers i activitats familiars. Com valoreu l’impacte que tenen en la sensibilització de la ciutadania més jove sobre el consum conscient?
– AV: Per posar un exemple, l’Agència Local d’Energia proposa un taller familiar de casetes fotovoltaiques, per descobrir de manera pràctica com funcionen les energies renovables. En general, la programació inclou activitats dirigides a públics diversos amb propostes que van des de manualitats i jocs fins a tallers més experiencials. S’han dissenyat per vincular-se als projectes socials de cada entitat, apropant conceptes com el consum responsable o l’ESS, que poden resultar abstractes per a moltes persones. Així, poden conèixer de primera mà els projectes i el treball de les entitats.

– Quins canals, espais o recursos recomanaríeu a les persones que volen començar a consumir de manera més responsable durant tot l’any?
– AV: D’una banda, la novetat de L’ESS és casa, que et dirigeix a un directori on trobar recursos entre els quals destaquen Directori d’empreses i organitzacions de l’economia social i solidària; Pam a Pam, el mapa de l’economia solidària de Catalunya; La Zona, un portal i botiga virtual de consum conscient, o l’espai Encén la llum del canvi!, de la FESC (Fira d’Economia Solidària de Catalunya).
– SC: La landing de L’ESS és casa és molt exhaustiva i inclou les diferents temàtiques: habitatge, energia, mobilitat, cultura, educació, treball, finances, turisme, alimentació, tèxtil i cures. És un bon punt de partida. A més, fa poc Opcions ha creat la PACA, una eina d’autodiagnòstic per avaluar el consum de cadascú.

– S’estan detectant canvis d’hàbits en el consum de la ciutadania de Barcelona? Quins reptes o oportunitats identifiqueu per continuar promovent aquesta transformació?
– AV: L’any 2024 la Confederació de Cooperatives de Catalunya va fer una enquesta exhaustiva en el marc del Congrés de dels Cooperativisme de Catalunya. Els resultats mostren que un 6% de la població utilitza el cooperativisme i l’economia social i solidària de manera intensa. A més, un 7% més hi està força vinculat, és a dir, participa en diverses iniciatives properes a aquest àmbit. Un 32% en té coneixement, tot i que no hi participa activament. Sumant tots aquests grups, gairebé un 45% de la població té algun tipus de vinculació amb el cooperativisme i l’ESS.
– SC: Un grup del Bloc4BCN va analitzar els hàbits de consum dels joves de 25 a 30 anys a Barcelona i la seva relació amb l’ESS. Tot i la mostra petita (10 persones), van identificar que hi ha un desalineament entre valors i pràctiques, que la manca de temps i el desconeixement d’alternatives són barreres i que cal dissenyar productes i comunicacions adaptades a les necessitats del jovent.

– Finalment, què espereu que s’endugui la ciutadania després de visitar la Fira? Quin missatge clau us agradaria que quedés ben present?
– AV: L’objectiu és augmentar el percentatge de persones que la visiten sense coneixements previs, que en surtin amb una idea clara sobre què és l’ESS i el consum responsable, fidelitzar el públic local, incrementar l’ús d’esdeveniments i serveis de l’economia social i solidària, i enfortir els projectes presents a la Fira.
– SC: Seria ideal que cada visitant s’emporti un projecte que no coneixia i que l’hagi inspirat, i alguna idea per millorar els seus hàbits de consum. També volem transmetre que posar consciència a la manera en què consumim, no només és un acte de cura cap al planeta i la resta de persones, sinó cap a un mateix.
– AV: Volem que la gent s’emporti la idea que amb l’economia social i solidària i el consum responsable s’ofereix productes, serveis i activitats que cobreixen totes les necessitats del dia a dia.