Subvencions
Enfortim l'Economia Social Solidària
Convocatòria de subvencions 2023. Del 21 de març al 13 d’abril.
L’Ajuntament de Barcelona obre la setena convocatòria específica d’economia social i solidària amb la Convocatòria de subvencions 2023 del Programa de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per a l’enfortiment de l’economia social i solidària (ESS) i el desenvolupament de projectes d’intercooperació que desenvolupen l’Estratègia #ESSBCN2030 – Enfortim l’ESS 2023 amb un pressupost total d’1.100.000 euros.
Enfortim el vostre projecte amb subvencions de fins al 80%. Prioritzem l’enfortiment de l’ESS, mitjançant la creació o transformació, la consolidació, la formació i la digitalització; i, també, promovem la intercooperació per a la creació, el desenvolupament i l’enfortiment d’ecosistemes cooperatius i clústers o hubs sectorials, intersectorials o temàtics d’ESS, projectes i accions d’intercooperació significatives per al desenvolupament dels projectes de ciutat i reptes transversals de l’#ESSBCN2030. Com a novetat, es crea àmbit per sectors estratègics amb una modalitat pel cooperativisme d’habitatge en cessió d’ús en sòl privat.
Enguany es destinen un total d’1.100.000 euros a subvencionar projectes que fomentin activitats d’interès públic o social per a la ciutat de Barcelona i que tinguin per finalitat enfortir les empreses i organitzacions de l’ESS i contribuir a l’assoliment dels objectius de l’Estratègia #ESSBCN2030 de l’economia social i solidària a Barcelona 2030 —Reactivació i enfortiment d’una economia per a la vida a la ciutat—, així com del Pla municipal d’impuls de l’economia social i solidària a la ciutat per al període 2021-2023.

Àmbit temàtic A. Enfortiment: Creació i consolidació
8.000€
Aa Creació i transformació
Creació de noves cooperatives i transformació, d’altres formes jurídiques preexistents, en cooperatives.
10.000€
Ab Consolidació
Consolidació empresarial i escalabilitat de les iniciatives d’Economia Social i Solidària per enfortir la seva viabilitat econòmica, així com l’orientació d’aquesta consolidació a l’Acord i Estratègia #ESSBCN2030.
6.000€
Ac Formació
Innovació i formació per a la millora de la gestió i l’obertura de noves línies de negoci. Amb tres submodalitats (es pot presentar a una, dues o les tres submodalitats sense superar el topall de 6.000 euros):
- Ac1: Formació grupal per a persones sòcies, treballadores i voluntàries de l’empresa/organització.
- Ac2: Despeses de matriculació del personal de l’empresa/organització en accions formatives externes o bé despeses salarials del personal de l’empresa/organització en la participació en accions formatives públiques o comunitàries sense cost de matriculació.
- Ac3: Pràctiques de les persones estudiants universitàries i de formació dual d’FP en organitzacions i empreses de l’ESS.
10.000€
Ad Digitalització
Facilitar la transformació digital de les empreses ESS, així com a l'orientació d'aquesta transformació a l'Acord i Estratègia #EssBCN2030


Àmbit temàtic B. Intercooperació
35.000€
Ba Intercooperació de 2n i superior
Projectes promoguts per organitzacions de l’Economia Social i Solidària o de les finances ètiques de segon nivell i superior, que contribueixin al desplegament de l’Estratègia BCN 2030 d’ESS de Barcelona, i tinguin per destinatàries a les seves organitzacions sòcies.
Bb Creació, desenvolupament i enfortiment d’ecosistemes cooperatius i clústers d’ESS. Amb dues submodalitats (només es pot presentar una de les dues):
- Disseny i preparació. 15.000€
- Desenvolupament i enfortiment. 40.000€
25.000€
Bc Projectes i accions d’intercooperació, significatives per al desenvolupament dels projectes de ciutat i reptes transversals de l’Estratègia ESS 2030
Àmbit temàtic C. Sectors estratègics
50.000€
C Cooperativisme d’habitatge en cessió d’ús


Quantia de la subvenció
La quantia de la subvenció atorgada no superarà el 80% de la despesa total, especificada a la instància i al document bàsic 3 del pressupost de projecte. En el cas que la sol•licitud presentada sobrepassi l’import màxim, es considerarà com a import sol•licitat el màxim de l'establert a la convocatòria per a cada modalitat.
S’abonarà el 100% dels imports adjudicats per a cada projecte anual, després de la resolució provisional i/o definitiva de la convocatòria, quan escaigui.

Durada dels projectes
Els projectes han de començar l’any 2023 i poden tenir una durada màxima de 12 mesos.

Quan, on i com
El període de sol·licitud de les subvencions previst és del 21 de març al 13 d’abril de 2023. Qualsevol sol·licitud presentada fora d’aquest termini no s’admetrà a tràmit.
El tràmit s’ha de fer de manera telemàtica mitjançant tràmit específic.

Sessions informatives
Inscriu-te aquí a les sessions informatives!
El dimecres 29 de març de 12.00 a 14.00 hores: Àmbit B (4 modalitats).
El divendres 31 de març de 12.00 a 14.00 hores: Àmbit A (4 modalitats).
Preguntes freqüents
-
Poden ser beneficiàries d’aquesta convocatòria de subvencions:
- 1.1.a Les persones jurídiques que presentin projectes que compleixin els objectius i requisits de la convocatòria i que estiguin emmarcats en aquestes bases reguladores: organitzacions i empreses del tercer sector social, societats cooperatives, mutualitats, societats laborals, iniciatives d’economia comunitària i economia col·laborativa del procomú, organitzacions universitàries i educatives de caràcter públic o privat que es basin en els principis i valors de l’economia social i solidària, d’acord amb allò que disposa l’article 3.2 de la Normativa general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (NGRS).
- 1.1.b Les agrupacions amb personalitat jurídica de segon nivell o superior, de persones jurídiques, públiques o privades, tals com grups cooperatius o altres formes jurídiques que agrupin organitzacions a les quals es fa referència en el punt 1 d’aquest apartat, donant forma a projectes d’intercooperació o col·laboració empresarial que es basin en els principis i valors de l’economia social i solidària, d’acord amb allò que disposa l’article 3.2 de la Normativa general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (NGRS). Quan la beneficiaria sigui una persona jurídica, i sempre que així s’hagi previst a les bases reguladores i així es concreti en el document obligatori d’acord d’intercooperació previst en aquesta mateixa convocatòria, els membres associats de la beneficiària que es comprometin a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom propi, i per compte de la primera, tindran igualment la consideració de beneficiàries, segons l’article 11 de la LGS.
- 1.1.c Les agrupacions sense personalitat jurídica de persones jurídiques, públiques o privades, que agrupin organitzacions a les quals es fa referència en el punt 1.1.a d’aquest apartat, donant forma a projectes d’intercooperació o col·laboració empresarial que es basin en els principis i valors de l’economia social i solidària, d’acord amb allò que disposa l’article 3.2 de la Normativa general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (NGRS).
Quan es tracti d’agrupacions de persones jurídiques, públiques o privades sense personalitat jurídica, s’hauran de fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de la concessió, els compromisos d’execució assumits per a cada membre de l’agrupació, així com l’import de subvenció per aplicar per a cadascun d’ells, que tindran igualment la consideració de beneficiàries. En qualsevol cas, s’haurà de nomenar un representant o apoderat únic de l’agrupació, amb poders bastants per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l’agrupació. No es podrà dissoldre l’agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 d’aquesta llei.
- 1.1.d Les agrupacions de persones físiques, inclosos els empresaris o empresàries individuals, en procés de constitució d’una cooperativa que es basin en els principis i valors de l’economia social i solidària, d’acord amb allò que disposa l’article 3.2 de la Normativa general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona (NGRS).
- 1.1.e Les agrupacions de persones físiques de projectes d’economia comunitària i col·laborativa del procomú que no estiguin formalitzats.
- 1.1.f Qualsevol altra forma jurídica mercantil si presenta un projecte per transformar-se en cooperativa.
En relació amb l’àmbit temàtic C, podran ser objecte de la subvenció les cooperatives que compleixin la totalitat dels requisits (justificats amb els documents que es demanen a cadascun dels epígrafs) del punt 15C de la convocatòria.
Per les persones beneficiàries definides en el punt 1.1.d i 1.1.f s’establirà com a obligació de la subvenció la constitució de la nova cooperativa, davant notari, estar en disposició del NIF provisional i/o definitiu i poder acreditar haver presentat la sol·licitud d’inscripció al registre corresponent abans de l’acabament del projecte subvencionat. Als efectes de la justificació econòmica, seran admissibles només les despeses facturades a nom de la persona física o jurídica sol·licitant abans de la constitució de la cooperativa i les despeses facturades a nom de la nova cooperativa, un cop constituïda, sempre dins el període d’execució del projecte.
Per a cada modalitat s’especifica la tipologia de persones físiques i jurídiques que en poden ser beneficiàries.
Les organitzacions sol·licitants amb antiguitat superior a 3 anys i amb un mínim de 10 persones treballadores en el moment de presentar la sol·licitud hauran d’acreditar, a la justificació, haver fet un balanç social que incorpori criteris socials i ambientals de transparència i bon govern, com per exemple el balanç social de la Xarxa d’Economia Solidària, el balanç del Bé Comú, el Global Reporting Iniciative (GRI), o altres de similars.
Les organitzacions sol·licitants hauran d’adequar la seva activitat als principis ètics i a les regles de conducta que permetin assegurar el compliment dels principis d’igualtat, d’objectivitat i de transparència. En cas d’incompliment dels principis ètics i de les regles de conducta, s’aplicarà el règim sancionador que preveu la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i les sancions que preveu l’article 84 pel que fa a beneficiaris/àries d’ajuts, sense perjudici d’aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions.
-
Es limita a un màxim d’una sol·licitud de subvenció per persona física o jurídica.
NOVETAT! Excepcionalment, les persones jurídiques poden presentar un segon projecte en la modalitat Bb o Bc, només en els casos que el primer projecte s’hagi presentat a una de les modalitats de l’àmbit A o a la modalitat Ba.
En el cas que una mateixa sol·licitant presenti més sol·licituds de les permeses a la convocatòria (més enllà d’allò previst en l’anterior paràgraf), quedarà acceptada la primera sol·licitud per rigorós ordre de registre (i la segona, si escau), i seran inadmeses les posteriors sol·licituds, per duplicitat i/o incompatibilitat.
Excepcionalment es permetrà que una organització que ja hagi presentat una sol·licitud o dues, quan es possible (com a persona jurídica individual o com a líder d’una agrupació), pugui participar en altres sol·licituds com a membre d’una agrupació, però en cap cas ho pot fer com a líder de l’agrupació.
Quan una mateixa organització sigui sol·licitant en més d’una sol·licitud d’organització agrupada, liderant, comportarà l’exclusió de la sol·licitud i de tota l’organització agrupada en el seu conjunt.
L’Ajuntament de Barcelona i les seves organitzacions municipals en cap cas subvencionaran el mateix projecte, executat durant el mateix període, per cap altre procediment de concessió de subvencions que no sigui el regulat per aquestes bases reguladores.
-
- Document bàsic 1: Instància de sol·licitud de subvenció. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació acreditativa d’aquesta declaració responsable en el moment de la sol·licitud. Cal presentar-lo conjuntament amb el document bàsic 2 i 3.
- Document bàsic 2: Formulari descriptiu del projecte. Cal presentar-lo conjuntament i obligatòriament per poder valorar el projecte per subvencionar, amb el document bàsic 1 i 3. En el document bàsic 2 caldrà presentar una proposta mínima de productes comunicatius que, en el cas de ser concedida la subvenció, caldrà executar, en la part dels recursos obtinguts si així s’ha proposat i que podrà ser esmenada per la mateixa sol·licitant en el període de reformulació. Aquesta obligatorietat se circumscriu als projectes que es presentin a qualsevol de les modalitats de l’àmbit temàtic B: modalitats Ba, Bb (Bb1 i Bb2) i Bc, a dins del formulari descriptiu del projecte, a l’apartat “Pla de comunicació-productes”.
- Document bàsic 3: Formulari de pressupost. Cal presentar-lo conjuntament i obligatòriament per poder valorar els costos del projecte per subvencionar, amb els documents bàsics 1 i 2.
- Declaració de transparència: quan escaigui.
- Document de titularitat del compte per a transferència bancària: és obligatori per poder valorar-ho, en el cas d’aquelles organitzacions que disposin de compte amb organitzacions de les finances ètiques i/o cooperatives, atès que és un criteri de valoració d’aquesta convocatòria específica, caldrà que, obligatòriament per poder ser valorat, es presenti el full de “Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments a creditors” amb la diligència de conformitat de l’organització de crèdit i signat i segellat per la persona representant legal de la mateixa organització o persona acreditada pel cas de les persones físiques que es presenten, per tal que aquest sigui vàlid per a la seva valoració. Si no es presenta o el que es presenta no està segellat o signat, no serà valorable. Només es demanarà amb posterioritat a la resolució provisional el full de sol·licitud de transferència bancària, en el moment del pagament de la subvenció concedida, si escau.
- Document d’acord d’intercooperació obligatori en cas d’agrupacions de persones jurídiques: En el supòsit que es tracti d’una agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, definides en el punt 1.1.c, així com en aquelles definides en el punt 1.1.b quan hi hagi més d’una entitat membre que participi directament de l’execució d’accions del projecte per subvencionar (segons l’article 11 LGS), s’hauran de complir i acreditar les condicions següents:
- Les organitzacions membres hauran de participar en la definició i execució del projecte de manera conjunta. En conseqüència, totes les organitzacions membres tindran la condició de beneficiàries. L’agrupació, però, haurà de designar una organització principal que actuarà com a representant única davant l’Ajuntament.
- Els compromisos d’execució assumits per cadascuna de les organitzacions membres així com l’import de la subvenció per executar per cadascuna de les organitzacions membres s’hauran de fer constar expressament als documents bàsics 1, 2 i 3 i verificar-ne l’exactitud.
- L’organització designada com a representant de l’agrupació serà plenament responsable del projecte davant l’Ajuntament respecte al compliment de les obligacions establertes en aquestes bases reguladores, sens perjudici de la responsabilitat de les altres organitzacions membres de l’agrupació, tot sent-li d’aplicació els requisits previstos al punt 6.1 de les bases reguladores.
- En cap cas podran formar part de l’agrupació les entitats que hagin rebut altres subvencions per a l’execució del mateix projecte. Serà compatible en el cas que es tracti de cofinançament d’un mateix projecte i període executiu, sempre que les condicions de l’altre finançador siguin compatibles amb aquestes bases reguladores i convocatòria.
- Document d’acord obligatori en cas d’agrupacions de persones físiques: Pels casos de les persones beneficiàries 1.1.d i 1.1.e esmentades en el punt 1 d’aquesta convocatòria, caldrà presentar obligatòriament un acord d’agrupació per persones físiques emplenant tots els apartats del formulari publicat, per aquelles modalitats en les quals es poden presentar com a persones beneficiàries, respectivament per a cada cas.
Els models d’aquests documents obligatoris estaran disponibles, dins l’any i convocatòria específica, aquí.
Les sol·licituds que no incloguin el document bàsic 1, document bàsic 2 i document bàsic 3 i quan escaigui per la modalitat, el document de l’acord d’intercooperació en cas d’agrupacions de persones jurídiques i el document d’acord obligatori en cas d’agrupacions de persones físiques, segons el que preveuen els punts del paràgraf anterior, degudament emplenats i signats, abans de l’acabament del termini establert a la convocatòria, quedaran directament excloses. Els documents bàsics 1, 2 i 3 i el document d’acord d’intercooperació d’agrupacions de persones jurídiques, el document d’acord de persones físiques, així com la sol·licitud de transferència bancària per a pagaments a creditors vàlids a efectes de valoració, seran els que estiguin en disposició de l’Administració abans de l’acabament del termini de presentació de les sol·licituds.
En cas de resultar beneficiari/ària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja referenciada en la declaració responsable, sempre que no consti en els registres de l’Ajuntament o de les seves organitzacions municipals.
Cada sol·licitud presentada correspondrà a un sol projecte per subvencionar, assenyalant un únic codi de modalitat (àmbit temàtic i modalitat) al qual es vulgui concórrer. El “nom del projecte” per subvencionar identifica el conjunt d’accions per a les quals es demana la subvenció.
El fet de presentar la sol·licitud implica l’acceptació de la realització de les comunicacions, previstes en aquesta convocatòria per part de l’Administració, a l’adreça electrònica que necessàriament ha d’indicar el o la sol·licitant, així com qualsevol canvi posterior d’aquesta adreça de correu electrònica per tal de facilitar les comunicacions per part de l’Administració, respecte al projecte que s’executarà en el marc d’aquesta convocatòria específica de subvencions i fins com a mínim quatre anys des de l’acabament de l’execució del projecte, en cas d’obtenir una subvenció, perquè puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
Igualment, la presentació de la sol·licitud implica la inscripció de l’Organització al Fitxer General d’Organitzacions Ciutadanes. D’acord amb a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, les dades personals s’incorporaran al fitxer titularitat de l’Ajuntament de Barcelona, amb la finalitat de gestionar aquestes subvencions. Els drets d’accés, rectificació i cancel·lació s’exerciran mitjançant comunicació escrita presentada en un registre municipal i adreçada a plaça de Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona, indicant clarament en el títol “Tutela de drets LOPD” això, com el dret que es vol exercitar.
-
És obligatori que totes les persones jurídiques presentin la sol·licitud telemàticament. Tots els tràmits associats a la sol·licitud inicial i l’aportació de documentació fins a la justificació final s’hauran d’efectuar també a través de la seu electrònica amb el seu tràmit específic assignat per l’Ajuntament.
-
Els projectes susceptibles d’obtenir una subvenció han de complir els requisits següents:
- Que el projecte presentat, per rebre una subvenció tingui objectius i finalitats que contribueixin a, com a mínim, una de les línies estratègiques de l’Estratègia de l’economia social i solidària 2030 a Barcelona.
- Que les activitats o els serveis que proposen complementin, aportin o millorin les actuacions municipals en les matèries que s’apunten en les bases reguladores i en la convocatòria.
- Que les accions de la proposta per subvencionar presentades es portin a terme al municipi de Barcelona i, en tot cas, sempre siguin d’interès general per la ciutat de Barcelona i quedi suficientment justificat a la proposta.
- Que els projectes subvencionats fomentin activitats d’interès públic o social i que siguin accessibles per a les persones participants o que en cap cas el preu suposi un obstacle per a la seva participació, buscant altres formes d’accés per a persones amb dificultats econòmiques. En el cas que hi hagi algun tipus de lucre, haurà de revertir en les pròpies activitats subvencionades.
- Que els projectes subvencionats s’iniciïn dins de l’any objecte de la convocatòria, justificant com a mínim alguna activitat i despesa. A la convocatòria s’especificarà la durada dels projectes subvencionats.
- Que les sol·licituds presentades evitin el llenguatge sexista i incorporin la perspectiva de gènere i intercultural en les propostes i que siguin coherents amb els principis del consum responsable i perspectiva ecosocial.
- Que la retribució de les persones contractades en el marc del projecte subvencionat no sigui inferior al salari mínim interprofessional, ni a l’estipulada en el corresponent conveni o marc normatiu de referència. A la convocatòria es podrà establir una retribució mínima i els requisits de contractació vigents, si escau.
- No és possible justificar despeses de la subvenció en una moneda diferent a l’euro, ni documents de despesa en altres idiomes que no siguin el català o castellà.
A la convocatòria es detallen altres requisits específics que han de complir els projectes presentats, en alguns àmbits temàtics i/o modalitats concretes.
Els àmbits temàtics, relacionats amb l’economia cooperativa, social i solidària i les modalitats de projecte quedaran explicitades en la convocatòria corresponent.
Cada àmbit temàtic podrà contenir un o més programes específics.
Si durant el moment de la valoració del projecte s’apreciés un error en la modalitat escollida per part de l’organització sol·licitant, la sol·licitud es podrà incloure en l’àmbit temàtic i modalitat al qual s’adeqüi millor, publicant-se la proposta en el BOPB i sent obligatori reformular segons la modalitat publicada a la resolució provisional i/o definitiva.
-
El projecte subvencionable pot tenir una puntuació màxima de 10 punts, repartida en dues parts; 4 punts de criteris generals i 6 punts de criteris específics per a cada modalitat.
Els projectes subvencionables, en tot cas, hauran d’assolir una puntuació mínima de 6 punts globals i, per tant, no podran rebre subvenció aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior, en cap cas.
-
- Un cop registrats els documents bàsics que s’estableixi a la convocatòria per a cada modalitat específica, es comprovarà que s’ajustin als requisits respecte a la persona sol·licitant i modalitat de projecte presentada, així com als terminis.
- En cas que acabat el període de presentació de propostes per subvencionar no s’hagi aportat algun dels documents obligatoris (instàncies, formulari de projecte i de pressupost específic per al qual es demana subvenció), la proposta serà directament exclosa, sens perjudici del que disposa l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- No es farà cap tipus de requeriment d’esmena si no s’han registrat els documents bàsics obligatoris que estableix la convocatòria i modalitat específica, si escau. Es podran presentar documents fins que acabi el període de presentació de sol·licituds detallat a la convocatòria.
- Un cop registrades la sol·licitud i la documentació necessàries dins el termini definit a la convocatòria, es comprovarà que s’ajusten als requisits respecte a la persona sol·licitant i al projecte presentat. Si un cop tancat el període de registre de propostes per subvencionar no s’ha aportat la instància, el formulari de projecte i de pressupost i, quan escaigui, el document acord d’intercooperació per a persones jurídiques i acord de col·laboració per a persones físiques, específic per al qual es demana subvenció, aquella proposta serà directament exclosa.
- Només s’atorgarà un període màxim i improrrogable de 10 dies hàbils per esmenar la documentació requerida no obligatòria, a la publicació de la resolució provisional i/o definitiva. Aquesta documentació s’haurà de registrar pel mitjà i la forma que s’indiqui a la convocatòria. Acabat aquest període no s’admetrà cap document esmenat.
Un cop admesa la sol·licitud, es valorarà el projecte d’acord amb els criteris establerts a les bases reguladores i a la convocatòria, per tal que la Comissió de Valoració emeti l’informe preceptiu per a la proposta de resolució provisional.
-
- Acceptar complir les obligacions fixades a les bases reguladores i a la convocatòria respectiva.
- Realitzar el projecte que fonamenta la concessió de la subvenció; per tant, el que es va presentar i va ser valorat en concurrència competitiva i pel qual es rep una proposta de subvenció. En el cas de presentar una reformulació del projecte un cop aprovat, no es permet fer modificacions substancials d’aquest, ni disminuir en més d’un 25% el cost total del projecte presentat, en cap cas.
- Acceptar i complir la normativa aprovada per l’Ajuntament i la resta de la normativa aplicable, en especial, el règim d’incompatibilitats vigent, tenint en compte les vinculacions derivades del dret comunitari europeu.
- Acreditar, amb anterioritat a l’atorgament definitiu de la subvenció, que es troba al corrent de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament, l’Agència Estatal d’Administració Tributària i la Seguretat Social.
- Haver justificat qualsevol subvenció anteriorment atorgada per l’Ajuntament i les seves organitzacions municipals, un cop exhaurits els terminis.
- Comunicar a l’Ajuntament qualsevol alteració significativa que es produeixi després de l’atorgament i durant el període d’execució del projecte (presentant la deguda reformulació del projecte i/o reintegrant els fons rebuts en el cas de la suspensió de l’activitat i/o, en el cas que sigui necessària, la renúncia corresponent).
- Justificar l’activitat realitzada i l’aplicació dels fons rebuts dins dels terminis establerts, així com la realització de l’activitat i el compliment de la finalitat que determina la concessió de la subvenció.
- Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que faci l’Administració municipal.
- Disposar de la documentació comptable que puguin exigir els òrgans de fiscalització i facilitar-la per garantir-ne les facultats d’inspecció i control.
- Conservar els documents justificatius tècnics i econòmics de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control un cop tancat l’expedient justificatiu.
- Declarar les subvencions rebudes de l’Ajuntament i les seves organitzacions municipals o d’altres administracions o ens públics en els darrers dotze mesos.
- Informar l’òrgan gestor de la realització d’actes i jornades de difusió associats al desenvolupament del projecte, amb una antelació mínima de 15 dies, i quan es realitzi difusió de l’esdeveniment remetre una còpia del material gràfic digitalment, perquè l’aprovi prèviament l’òrgan gestor. Aquest punt no s’aplicarà en el cas que les activitats es desenvolupin anteriorment a la publicació de la resolució definitiva.
- Fer constar en els materials de difusió i publicitat la frase següent: “Amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona”, d’acord amb la normativa d’imatge corporativa de l’Ajuntament de Barcelona, un cop l’òrgan gestor ho hagi aprovat. Aquest punt no s’aplicarà en el cas que els productes es desenvolupin abans de la publicació de la resolució definitiva.
- Fer difusió del projecte en els termes mínims que es detallen a la convocatòria i, si escau, per la modalitat específica.
- Declarar quin règim d’IVA li és aplicable.
- Donar compliment a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en els termes en què li és aplicable.
- Comunicar a l’Ajuntament, i de la forma i en el moment que es determini, d’acord amb la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la informació relativa a les retribucions de llurs òrgans de direcció o Administració, a l’efecte de fer-les públiques.
- Declarar no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques discriminatòries per raó de sexe o de gènere i segons la Llei 17/2015, d’igualtat efectiva de dones i homes.
Les persones jurídiques o físiques beneficiàries de subvencions restaran sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que estableix la normativa.
L’Ajuntament i les organitzacions municipals que participin en la convocatòria quedaran exemptes de les responsabilitats civils, mercantils, laborals o de qualsevol altra mena derivades de les actuacions a què quedin obligats les persones jurídiques o físiques beneficiàries.
Les persones beneficiàries d’una subvenció no podran alterar en cap cas la destinació de la subvenció concedida.
-
En el cas que es produeixin desviacions, durant l’execució del projecte subvencionat, no previstes en la planificació inicial, l’organització beneficiària podrà sol·licitar a l’òrgan gestor una reformulació del projecte d’acord amb el que es determina a l’article 64 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sempre que no impliqui cap modificació substancial respecte al que s’ha presentat i valorat en concurrència competitiva i sempre hauran de ser autoritzades per l’òrgan gestor.
Les sol·licituds es realitzaran a través de la seu electrònica de l’Ajuntament, seguint les indicacions i formularis disponibles per al tràmit que s’hi disposi i contindran la justificació que motiva la sol·licitud de reformulació, memòria de projecte actualitzat i nou pressupost. Per les persones físiques serà possible la sol·licitud pel registre general de l’Ajuntament, d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
La sol·licitud de reformulació es podrà realitzar durant tota la durada del projecte i sempre abans del termini d’acabament de les activitats previstes al projecte aprovat. No obstant això, es determina que els canvis que afectin el calendari d’execució del projecte només podran sol·licitar-se fins al 15 de desembre de l’any de concessió de la subvenció. No s’autoritzaran reformulacions respecte al calendari sol·licitades amb posterioritat a la data indicada. Tant sols en el cas de causes sobrevingudes i excepcionals que s’hauran de justificar adequadament a la sol·licitud de reformulació es podran acceptar sol·licituds de reformulacions de calendari posteriors a la data indicada anteriorment i caldrà la resolució favorable per part de l’òrgan gestor. L’autorització o denegació de les reformulacions presentades es podran comunicar per correu electrònic, a l’adreça electrònica indicada per l’organització beneficiària de la subvenció. En cas de silenci administratiu es considerarà de caràcter denegatori.
-
L’Ajuntament pot comprovar, en qualsevol moment i pels mitjans que cregui oportuns, la destinació de les quantitats atorgades en relació amb les seves finalitats. La persona o persones beneficiàries de la subvenció hauran de donar lliure accés a la seva comptabilitat (llibres i registres comptables). A la convocatòria es podran establir altres mecanismes de justificació i control a més dels explicitats en aquestes bases reguladores, com per exemple, entre d’altres, la presentació d’una memòria tècnica a meitat del projecte.
La persona o persones beneficiàries de la subvenció hauran d’aportar la justificació de l’activitat subvencionada, per la seu electrònica de l’Ajuntament en un termini màxim de dos mesos, que començaran a comptar des de la data d’acabament que consti en el seu projecte inicialment o reformulada, en el cas que hagi presentat una reformulació en termini i aquesta hagi estat aprovada per part de l’Òrgan Gestor. El perceptor de la subvenció haurà d’aportar la justificació mitjançant el compte justificatiu segons els models establerts, que es podran trobar al web: https://ajuntament.barcelona.cat/ca/informacio-administrativa/subvencions.
Per les persones físiques serà possible la sol·licitud pel registre general de l’Ajuntament, d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
És del tot imprescindible presentar la justificació amb els models publicats per la convocatòria anual específica, així com emplenar totes i cadascuna de les dades i declaracions incloses en ells.
La justificació de l’activitat subvencionada es farà mitjançant un compte justificatiu segons el cost total del projecte, d’acord amb els models establerts i publicats i constarà del següent:
- Instància de la justificació que inclourà una declaració responsable signada per la persona representant legal de l’organització que inclogui el text següent: “les nòmines i factures aportades són les úniques originals i que no hi ha altres còpies de les mateixes nòmines i factures a efectes de justificació de subvenció presentades a altres administracions públiques o entitats finançadores. Les còpies escanejades i digitalitzades registrades com a justificants de la despesa econòmica pel cost total del projecte amb subvenció concorden amb els documents originals que estan en possessió i guarda de l’organització beneficiària”.
- Memòria tècnica d’actuació amb indicació de les activitats realitzades i resultats obtinguts, així com de les publicacions i/o productes en relació amb el projecte executat finalment.
- Memòria econòmica simplificada, que constarà de la informació següent:
- Estat representatiu de les despeses realitzades i dels ingressos obtinguts per al desenvolupament de les activitats subvencionades degudament agrupats per conceptes de les despeses i finançadors i comparat amb les quantitats inicialment pressupostades en el projecte presentat i les desviacions sofertes. S’admetran desviacions en coherència amb la memòria tècnica i motivant-les a l’informe justificatiu tècnic i econòmic entre les diferents partides del pressupost amb la limitació que estableixi la convocatòria, excepte per aquelles partides en què la convocatòria fixi límits per tipologia de despesa elegible i les depeses indirectes. S’admetran desviacions en coherència amb la memòria tècnica i motivant-les a l’informe justificatiu tècnic i econòmic entre les diferents partides del pressupost, excepte per aquelles partides en què la convocatòria fixi límits per tipologia de despesa elegible i les depeses indirectes, limitat al màxim del 10% sobre l’import de la subvenció atorgada, pel conjunt de despeses determinades al punt 13.3 de les presents bases reguladores.
- Relació classificada de despeses de l’activitat subvencionada, amb identificació del proveïdor i el número de document, la descripció de la despesa, l’import, la data d’emissió i, si escau, la data de pagament, així com la despesa imputada a la subvenció municipal. Així mateix, si la subvenció s’hagués atorgat d’acord amb un pressupost estimat, s’indicaran les desviacions produïdes.
- Detall dels ingressos que hagin finançat l’activitat subvencionada indicant-ne l’import, la data i la procedència.
- Còpia escanejada i digitalitzada de totes les despeses i pagaments que permetin justificar l’import del cost total del projecte subvencionat.
- Els tres pressupostos sol·licitats per a aquelles despeses de més de 12.000 € sense IVA en el cas de prestacions de serveis o de més de 30.000 € sense IVA en el cas d’execució d’obres, així com la memòria de justificació de l’elecció realitzada en el cas que no sigui la proposició més avantatjosa econòmicament.
- L’informe d’auditoria obligatori per les modalitats i imports que es detallaran en la convocatòria. En la resta de casos, serà opcional la seva aportació per part de la beneficiària.
- Comunicació de reintegrament en els supòsits d’import total o parcial de la subvenció no aplicada al projecte.
- L’òrgan gestor revisarà el compte justificatiu de totes les subvencions atorgades.
En el cas de presentar tiquets, el seu import no podrà superar el percentatge de l’import subvencionat que s’indiqui a la convocatòria i aniran acompanyats d’una declaració responsable del representant legal de la persona jurídica o de l’agrupació de persones —físiques o jurídiques— que indicarà en quin concepte s’imputa aquesta despesa.
En el cas de presentar nòmines, s’acompanyaran dels corresponents TC1 i TC2 de la Tresoreria General de la Seguretat Social i els corresponents models de l’IRPF, així com els seus pagaments.
Es justificarà obligatòriament amb aportació d’informe d’auditor inscrit en el ROAC, podent imputar la despesa dels serveis d’auditoria com a despesa justificable segons es detalli a la convocatòria.Les beneficiàries de les subvencions podran ser requerides per part de l’Administració per aportar els originals, si escau.
La no realització de l’activitat subvencionada o l’incompliment de les condicions que van ser considerades per a l’atorgament de la subvenció, així com la manca de justificació o la justificació incompleta o incorrecta de l’activitat subvencionada i pel cost total, pot comportar el reintegrament total o parcial de la subvenció per part de la persona beneficiària.
És obligatori conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, a disposició de l’Administració, per un període mínim de quatre anys des de l’acabament de l’execució del projecte, perquè puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
En els projectes d’àmbit temàtic C l’organització beneficiària de la subvenció haurà de justificar també com l’aplicació dels imports a les activitats subvencionades afecta la rebaixa del finançament propi mitjançant la minoració de les aportacions de capital o fons cooperatius per a la promoció de les persones sòcies, mitjançant:
- Certificat emès per l’auditori de la cooperativa —en cas de no tenir-ne, declaració jurada o promesa emesa pel Consell rector (penjada al web anterior)— on consti l’aportació prevista i compromesa pel soci i la seva reducció en mèrit a l’aplicació proporcional de la xifra de la subvenció que rebrà la cooperativa.
- Notificació signada per cada soci de la promoció amb detall de la reducció operada en la seva aportació d’acord amb l’aplicació proporcional de la subvenció esmentada en la lletra anterior a).
-
Sense perjudici de l’exigència de les responsabilitats que pugui correspondre, l’Ajuntament exigirà el reintegrament total o parcial de la subvenció atorgada en els casos d’incompliment següents:
- De l’obligació de justificació (total o parcial).
- De la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció.
- De les condicions especials imposades a la modalitat corresponent o d’altres de considerades per a l’atorgament de la subvenció.
- De les condicions imposades a les persones jurídiques o físiques beneficiaris/àries amb motiu de la concessió de la subvenció.
- De les obligacions fiscals comptables o de conservació de documents.
- De les condicions imposades a les persones jurídiques o físiques beneficiaris/àries amb motiu de la concessió de la subvenció.
- També constituirà motiu de reintegrament: la resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control per part de l’òrgan municipal tutor de la subvenció.
- La superació del percentatge fixat en les convocatòries corresponents en relació amb el cost efectiu.
Per fer efectiu aquests imports i en el seu cas els corresponents interessos de demora, a manca del seu reintegrament voluntari per part de l’interessat es procedirà per la via de constrenyiment.