Quan s’acosten els períodes de vacances i durant les mateixes, augmenten molt les ofertes a les plataformes de lloguer turístics, ja que moltes persones i famílies busquen un apartament, pis o casa per gaudir d’unes vacances a bon preu.
Però aquest fet també dispara les estafes i fraus en aquest sector, especialment des de que la pràctica totalitat de reserves es fan per internet. La digitalització del turisme ha augmentat la ciberdelinqüència.
Per això, en el procés de recerca de la millor oferta hem d’estar molt alerta si no ens volem quedar sense diners i sense vacances.
Aquestes són algunes recomanacions per evitar les estafes i els fraus turístics:
- Desconfia de les gangues que prometen el millor allotjament al millor preu, investiga i assegura’t que l’oferta és real.
- Ves amb compte amb el phishing (no només afecta al sector financer). Vigila amb els correus electrònics o els anuncis emergents a internet amb grans ofertes. Poden incloure un enllaç que et porta a una pàgina web falsa, amb la intenció d’aconseguir les teves dades personals o financeres o fer-se amb els teus diners.
- Desconfia de les ofertes escrites amb errors ortogràfics o que demanen un pagament amb urgència.
- No et refiïs de suposats propietaris que no poden ensenyar l’habitatge prèviament perquè estan fora, que no contesten al telèfon, que utilitzen diferents i/o estranys correus electrònics o que demanen pagaments per avançat.
- Intenta verificar l’autenticitat de l’habitatge. És a dir, que existeix realment i la ubicació és correcta, que té les característiques que indica l’oferta, que no hi ha diferents ofertes amb les mateixes fotografies, i si és un particular intenta comprovar que és el propietari real.
- A Barcelona, abans de llogar un llit turístic, mira que sigui legal. Abans de llogar un pis turístic, comprova si és legal o no, i rebutja’n la contractació si no ho és, per ajudar a lluitar contra el frau, l’encariment dels habitatges i l’expulsió del veïnat. L’estància en allotjaments turístics genera tota una sèrie de drets i deures que s’ha de saber identificar a l’hora de contractar-lo.
- No realitzis pagaments fora de les plataformes oficials i assegura’t que quedin registrats. Així mateix sempre has de guardar tots els documents vinculants (anunci, correus electrònics, rebuts i comprovants de pagament…).
Si sospites d’un possible frau o has estat víctima d’una estafa, has de posar una denuncia al cos de policia corresponent, reportar la queixa a la plataforma que publicava l’anunci i fer una reclamació oficial.
Recorda que també et pots informar i reportar el frau a l’Oficina de Seguretat de l’Internauta (OSI) o trucant al 017. A la ciutat de Barcelona també pots acudir a l’Oficina Municipal d’Informació a les persones Consumidores (OMIC) per tal d’exercir els teus drets com a persona consumidora.