En els últims temps han augmentat els delictes digitals i sobretot aquells que intenten suplantar l’identitat d’una persona i fer-se amb les claus d’accés a la seva banca electrònica per tal de tenir el control dels seus diners.
Els ciberatacs més habituals que qualsevol persona pot patir són l’smishing, el phishing i el vishing.
En els tres casos, el que canvia és el canal i les formes, però la intenció és la mateixa: obtenir les dades personals i/o les dades bancàries i les claus d’accés a la banca electrònica.
Com pot arribar l’amenaça?
- Smishing: A través d’un SMS amb un enllaç que et porta a una pàgina similar a la de la teva entitat bancària i et demana confirmar les teves dades d’accés.
- Phishing: Per mitjà d’un correu electrònic similar al de la teva entitat on et demanen urgentment les teves dades perquè si no ho fas se’t bloquejarà el compte.
- Vishing: Amb una trucada de telèfon on algú es fa passar per un empleat de l’entitat (o empresa d’assegurances o subministraments) demanant que confirmis dades d’accés i dades bancàries, amb l’excusa de que si no ho fas, no rebràs l’ingrés de la nòmina, la pensió, etcètera.
Consells davant de qualsevol d’aquestes estafes:
- Les entitats bancàries mai no demanen claus d’accés ni dades personals per correu electrònic, telèfon o SMS, fora de la seva banca electrònica i canals oficials.
- Desconfia dels missatges amb urgència o promeses d’ingressos no esperats.
- Revisa i confirma que el lloc web, compte de correu, plataforma digital, etcètera, són els oficials i en entorns segurs.
- Desconfia de missatges amb errors ortogràfics i/o gramaticals.
- No obris enllaços que has rebut en missatges sospitosos.
- Si creus haver detectat una possible estafa, comunica’t immediatament amb la teva entitat abans de realitzar cap operació.
La prevenció i la cautela és el millor que pots fer per protegir-te d’aquestes estafes.
I si has sigut víctima d’un ciberdelicte, informa immediatament a la teva entitat per tal que prengui les accions necessàries perquè no continuï l’estafa, interposa la conseqüent denúncia, fes una reclamació oficial a l’entitat i assessora’t i segueix la reclamació a través de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC).