Des de la crisi financera de 2008 fins a l’actualitat, el sector bancari a Espanya ha reduït la xarxa d’oficines en més d’un 50% i el personal en un 40%. La ràpida transformació tecnològica i digital que estan vivint la banca i la societat en general està reforçant encara més aquesta tendència.
Tot plegat està afectant especialment a les persones grans, que tenen més dificultats per adaptar-se a les noves tecnologies i pateixen especialment la desaparició de la banca tradicional.
Per ajudar a pal·liar aquests efectes, l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC), ha activat el Telèfon contra la Desatenció Bancària per atendre i informar sobre com tramitar queixes o reclamacions vinculades a entitats financeres. El servei és una línia directa d’atenció a les persones afectades per la reducció de caixers automàtics de les entitats bancàries i la seva manca d’atenció presencial. Es pot sol·licitar trucant al 934 027 594, de 9 a 18 hores, de dilluns a divendres.
A nivell estatal, el govern de l’Estat i les entitats bancàries han signat un protocol per garantir la inclusió financera i l’atenció personalitzada les persones grans.
En relació a l’ús dels serveis bancaris, aquestes són algunes recomanacions específiques per a reduir la vulnerabilitat i desprotecció de les persones grans:
- Comptar amb el suport d’algun familiar o persona de confiança que ajudi a fer tràmits i operacions que plantegin dificultats, i que faci un seguiment dels moviments bancaris de la persona gran per identificar moviments sospitosos i possibles fraus i estafes.
- No anar sol/a al caixer per a retirar quantitats elevades de diners, sinó acompanyat/ada d’un familiar o persona de confiança.
- No facilitar a persones desconegudes informació personal, número de telèfon, dades bancàries o numeració de la targeta de crèdit.