El proper divendres 25 de novembre tindrà lloc el Black Friday, i el dilluns 28 el Cyber Monday. En aquests dos dies es realitzen un gran nombre de compres, amb la vista posada a les festes de Nadal i Reis.
Aparentment són una oportunitat d’obtenir grans descomptes i rebaixes, però hem d’anar molt en compte amb les gangues. Tot i que podem trobar bones ofertes, la realitat és que moltes empreses i plataformes de vendes aprofiten l’ocasió per crear falses ofertes.
Per exemple, segons diferents estudis d’associacions de consumidors, els productes venuts l’any 2021 en aquestes dates es van comprar més d’un 3% més cars que si els haguéssim comprat uns dies abans o uns dies després. L’explicació és que només el 12% dels productes van baixar realment de preu, mentre que un 33% es van encarir.
És molt important seguir les següents recomanacions per no caure a les “trampes” del Black Friday i el Cyber Monday:
- Desconfiar de les grans ofertes. Les rebaixes sempre han d’indicar el preu anterior, el preu actual i el percentatge de descompte. No és poden vendre com ofertes productes defectuosos, i s’ha de recordar que la garantia és de 3 anys.
- No comprar per imitació o per modes. S’ha de comprar només allò que realment necessitem o que ja teniem previst comprar abans de les rebaixes.
- Fer una llista amb els productes que es volen comprar i fixar un màxim de despesa. No s’ha de superar el preu màxim per producte i el pressupost total que s’hagi marcat prèviament.
També és aconsellable saber controlar l’impuls de comprar:
- Les marques i les plataformes de vendes utilitzen la psicologia del comportament per estimular la necessitat de comprar. El creixement del comerç electrònic (venda de productes per internet) es deu a la facilitat i immediatesa a l’hora de comprar i finançar les compres.
- Les tècniques de màrqueting generen l’ànsia per la compra entre les persones consumidores. Per exemple, quan es posen les suposades ofertes al costat de productes més cars, quan s’indica que queden molt poques unitats, quan se situa un comptador amb el temps que falta perquè finalitzi l’oferta, etcètera.
Per últim, s’ha de vigilar molt amb les estafes. Els ciberdelinqüents aprofiten aquestes dates per incrementar la seva activitat. Com protegir-nos?
- No refiar-se dels productes gratis. Poden ser el reclam per un intent de robatori de les dades personals o d’una estafa mitjançant un esquema de pagament per clic.
- Tenir cautela amb les ofertes rebudes per correu electrònic. Poden contenir un atac de phishing amb l’objectiu d’obtenir informació confidencial i suplantar la nostra identitat amb finalitats delictives.
- Comprovar que naveguem en la pàgina web correcta i en un entorn segur.
I si vols millorar la gestió de la teva economia personal i familiar, et recomanem que facis el Curs Digital d’Educació Econòmica del programa EdEc.