ENTRE EL DINS I EL FORA. ELS ESPAIS PARLEN, ELS ESPAIS CONVIDEN

A l’escola l’espai es presenta com un dels pilars fonamentals en l’educació dels infants. L’equip reflexiona contínuament entorn a l’organització, la preparació i la cura dels espais, a partir del concepte d’infant competent, com a protagonista dels seus processos de desenvolupament, creixement i aprenentatge; i de les necessitats i interessos de les criatures.

La nostra fita principal es brindar espais on els infants es sentin segurs i acompanyats, i així, sota la mirada pacient de l’adult, l’infant podrà descobrir, gaudir i créixer. El disseny dels espais i les propostes, està pensat respectant els diferents ritmes d’aprenentatge i fomentant l’autonomia. Creiem en el fet d’eliminar barreres que limiten l’autonomia, el moviment i la circulació dels infants pels espais de l’escola.

L’escola ofereix diversos espais enriquidors. Espais de joc, de literatura, de moviment...; de cura i higiene, de descans... tots amb un valor educatiu molt preuat en aquesta etapa educativa. I lligats als diversos projectes educatius de la nostra escola. Es tracta dels diferents escenaris on es desenvolupa la vida a l’escola, on compartim el desenvolupament i creixement de les vostres criatures.

A dins l’escola, trobem la sala d’usos múltiples (SUM). Un dels espais vertebradors de l’escola, espai de vida en comú. Un espai lluminós i ampli, que per les seves característiques afavoreix diferents tipus de propostes i relacions, segons el moment del dia, el material i els participants implicats. Un espai on es troben infants, famílies i educadores; on es plantegen propostes de psicomotricitat per experimentar amb el propi cos, des del respecte del moviment lliure i espontani de l’infant (Projecte cos i moviment i psicomotricitat); on gaudir de propostes audiovisuals, de concerts i d’espectacles; i darrerament amb propostes de la pedagogia d’ambients fixes. Allà mateix, trobem l’aula taller, un espai dedicat a l’expressió plàstica, la creativitat i l’experimentació, amb desdoblament de grups.

Pels passadissos, es distribueixen les estances, les quals tenen accés directa al jardí i es comuniquen entre elles, facilitant la relació entre els infants. Les estances, són un espai acollidor, on sorgeixen els primers aprenentatges i relacions de l’escola.

I finalment, el jardí, un dels espais més rellevants de l’escola, que es planteja com un indret privilegiat per al joc i la descoberta. De fet, fruit de l’observació i la reflexió, fa anys, com equip vam considerar la necessitat d’iniciar un procés de transformació a l’espai exterior de l’escola, destacant els valors i recursos que un jardí pot oferir. L’espai exterior, forma part del projecte educatiu de l’escola. Es tracta d’un espai que contribueix a satisfer una de les necessitats més presents en l’etapa 0-3a, la necessitat de moviment natural i lliure, una opció més per posar a prova les habilitats motrius dels infants. Però, no solament és així, sinó que es tracta d’un indret ric en experiències sensorials, promotor de la curiositat i l’observació de fenòmens i canvis, afavoridor de les relacions, farcit de reptes, un espai que apropa els infants a la natura i sensibilitza... En definitiva, el jardí integra diferents espais verds amb espais de joc, com ara un sorral, distribuït en diferents desnivells; un tobogan per on lliscar; bancs i ombres, per seure a contemplar; i un espai delimitat, tractat amb molt de mimo, destinat als més petits de l’escola.

Compartiu aquest contingut