UNA CARTA PELS DRETS DE LES NENES I ELS NENS

 

UNA CARTA PELS DRETS DE LES NENES I ELS NENS

 

Aquesta carta de drets esta inspirada en la Carta dels Drets elaborada pel pedagog Loris Malaguzzi , per a les escoles de Reggio Emilia (Itàlia) el gener de 1993.

Tanmateix, ens regeix la Carta dels Drets dels Infants segons la Convenció de les Nacions Unides de 1989 i la Declaració dels Drets Humans de les Nacions Unides, del 1948.

El Projecte Educatiu de l’EBM Can Dragó es referma en aquests Drets i és un tret característic de la reflexió i actuació tant educativa com relacional.

En el curs 2018-2019 S’ha nomenat l’espai de l’entrada exterior de l’escola com a la Placeta del Drets dels Infants, com a reconeixement als Drets dels Infants i com a signe d’identitat de mares i pares, nenes i nens i les mestres, els mestres i les persones treballadores.

Si ens situem en el temps, la família és la primera institució d’acollida de l’infant i l’escola, la segona. Les dues institucions són responsables de la qualitat d’aquesta acollida i de la qualitat de l’acompanyament en el descobriment del món.

Família i escola representem el món davant dels ulls dels infants, som testimonis davant d’ells i d’alguna manera escoltem què ens volen dir i procurem donar resposta a la seves necessitats, a tot allò que els serà útil per viure i per conviure a la societat que anem construint entre totes i tots.

Estem convençuts de la importància que té que les dues institucions coordinem la nostra acció educativa, en un marc de compromís i diàleg mutu per situar les necessitats dels infants per sobre d’altres consideracions i resoldre les inquietuds, les possibles diferències dins d’aquest marc. Per això hem decidit assumir conjuntament els apartats que apareixen en la carta de compromís educatiu següent:

 

COMPROMISOS COMUNS – DRETS DELS INFANTS

 

1. Reconèixer i vetllar per la singularitat de cada nen i de cada nena, pel seu nom, pel seu rostre, per la seva història i per la seva identitat.

2. Ajudar els nens i les nenes a construir el seu projecte de vida, a compartir la seva experiència humana i tenir cura per a cada infant i projectar la vida petit grup

3 Que la Convenció dels Drets dels Infants estigui present en les nostres accions i tot aquells pensament que fan de l’infant lliure, autònom, feliç, creixent en l’harmonia, el benestar i en el respecte com a persona.

4. Mostrar-los el món i ajudar-los a prendre les seves decisions i maneres de ser i ajudar-los en el cas de malestars o conflictes, o quan ens mostren la seva forma de ser.

5. Ajudar-los a mirar-se, a mirar els altres i a mirar el món d’una manera oberta i solidària i des de la perspectiva de gènere.

6. Valorar la diversitat sempre que no generi noves desigualtats, respectar els ritmes d’aprenentatge i de maduració de cada nen i de cada nena i fer créixer al màxim les seves potencialitats.

7. Respectar les estones de descans i de joc, ajudar-los a organitzar els seus propis temps i vetllar perquè en tot moment i en tots els espais hi hagi una consideració educativa.

8. Ajudar-los a conèixer, expressar i gestionar les seves emocions i reconèixer les de les altres persones.

9. Ajudar-los a entendre que han de ser subjectes actius en la construcció de la seva personalitat i la convivència entre totes i tots..

10. Ajudar-los a adquirir els valors lligats al respecte del medi ambient, educant en la natura a través de les vivències, experiències i del cor.

11. Consolar-los quan convingui, riure amb ells i escoltar-los amb respecte i atenció.

12. Ajudar-los a resoldre els conflictes d’una manera pacífica, tot mostrant-los estratègies de la mediació i de la cultura de la pau.

13. Transmetre’ls els valors de l’escolta activa, l’estimació, l’esforç i la responsabilitat com a mitjans pel desenvolupament personal.

14. Fomentar hàbits d’higiene i els estils de vida saludables.

15. En la mesura de les possibilitats i les maneres de ser de cada infant, fomentar el viure i sentir-se part del projecte educatiu de l’escola i vivenciar l’harmonia de convivència entre infants i adults

 

COMPROMISOS DE L’EQUIP DE L’ESCOLA

 

1. Valorar totes les evolucions i formes de créixer de cada infant, les seves interrelacions i procurar que els nens i les nenes s’il·lusionin pel coneixement i per la descoberta de tots els aspectes del món. Defensem el joc espontani, el vincle vital amb les persones i amb la natura i l’acompanyament respectuós.

2. Observar-los globalment entenent la documentació educativa com a una forma d’evidenciar l’acció de l’infant, les seves possibilitats, fomentant la mirada educativa respectuosa.

3. Valorar tots els llenguatges –“Els Cent Llenguatges de l’Infant”- i totes les llengües com a instruments de comunicació, d’expressió i de coneixement del món. Utilitzar com a llengua vehicular, el català com a forma de transmetre la cultura de Catalunya.

4. Informar les famílies del projecte educatiu de l’escola. Donar a conèixer les activitats desenvolupades a l’escola, la forma de planificar-les i de com es desenvolupen els projectes i les propostes educatives des de el treball dels i les mestres i l’escolta educativa dels infants. 5. Fomentar la participació de les famílies com a agents actius del procés educatiu dels seus fills i filles.

6. Compartir amb les famílies aquella informació que pot ajudar a conèixer, entendre i ajudar millor a l’infant, demanant i atenent les demandes d’entrevista que es formulin en ambdues parts. Contrastar les discrepàncies des del diàleg i com forma d’entesa positiva.

7. Vetllar d’una manera preferent pels nens i nenes amb necessitats educatives especials i socials i fer conscient d’aquesta realitat la resta de l’escola. Treballar en estreta col·laboració entre tots i totes els professionals de l’escola.

8. Reivindicar el reconeixement del cicle 0-3 com a educatiu de l’etapa de 0 a 6 anys. Reivindicar unes ràtios adequades en el marc d’una escola pública, gratuïta, de qualitat i per a tothom.

9. Integrar els trets diferencials de les famílies ateses a l’escola, com a una forma de riquesa de la comunitat escolar.

10. Mantenir la laïcitat de l’escola com a garantia de respecte cap a les diferents opcions religioses.

 

COMPROMISOS DE LES FAMÍLIES

 

1. Participar en la vida diària de l’escola, creant un camí comú per on ajudar a créixer a cada infant i al mateix temps gaudir dels espais de trobada que l’escola ofereix. Col·laborar i compartir amb l’escola en tot allò que fa referència a les vivències, formes de ser i l’aprenentatge dels nens i de les nenes. Adoptar les mesures que afavoreixin el lligam escola família per seguir conjuntament evolució dels nens i de les nenes.

3. Vetllar perquè les nenes i nens visquin en harmonia a l’escola i participin en activitats en cada grup per tal que puguem fer comunitat educativa,

4. Informar-se dels mecanismes de participació de les famílies en l’organització del centre, col·laborant en la mesura que a cadascú li sigui possible Participar a les reunions, festes i actes que convoqui l’escola o l’AFA. Si no és possible, avisar al tutor o la tutora.

5. Adreçar-se al tutor o tutora de cada infant per resoldre els malestars, angoixes o conflictes que puguin sorgir. Si és necessari, parlar-ho en tot moment per aportar suggeriments, arribar compartir accions educatives i il·lusions de vida

6. Proporcionar l’equip bàsic que requereix l’infant diàriament, en bones condicions de neteja i organització.

7. Col·laborar amb l’AFA de l’escola. Es pot col·laborar de formes diverses: comissions, tasques, accions educatives, ... Donar valor a la feina que es fa a l’escola. Valorar el fet de l’educació dels 0 a 3 anys com a part fonamental del la persona i la necessitat de tenir qualitat educativa per a tots els infants i les famílies.

8. Informar de les necessitats d’alimentació, salut i higiene i de l’evolució en el desenvolupament de la nena o el nen als o les mestres. Procurar que la salut sigui eix central: respectar les normes de salut de l’Agencia de Salut Pública per a les escoles.

9. Vetllar pel Dret de l’Infant a estar malalt, procurant mecanismes familiars per atendre’l a casa quan així ho necessiti.

10. Respectar el caràcter propi de l’escola, col·laborant en les normes d’organització del centre, per tal d’establir un ambient d’harmonia.

11. D’acord amb la normativa de l’IMEB, l’espai de emmagatzematge dels cotxets és d’us prioritari pels grups de lactants i de 1 a 2 any. L’escola pot ajudar però no es pot fer responsable i per qualsevol necessitat, es comunica a la direcció del centre.

Signat:

L’escola la família. Barcelona,

Compartiu aquest contingut