Un munt de relacions a l'escola bressol

Des que l’infant i la seva família arriben a l’escola s’inicien un munt de relacions noves basades en el respecte mutu, la confiança, la comunicació i l’escolta entre famílies i escola. Relacions que, a més de garantir intercanvis i comunicació  quotidiana, ofereixen seguretat a l’infant, perquè l’ajuden a donar resposta a les seves necessitats i amplien i diversifiquen les experiències viscudes en el context familiar.
A la nostra escola oferim diferents canals per a la comunicació i l’intercanvi amb les famílies, i això ens permet conèixer millor els nens i les nenes i respondre a les seves necessitats. Aquests canals de comunicació són:

  • El moment de l’entrada i la sortida és molt propici perquè les famílies comparteixin amb l’educadora els seus interessos, impressions, vivències... que l’infant sovint escolta i hi participa d’una manera activa.
  • Un plafó d’imatges on es documenten visualment diferents moments del que succeeix en l’àmbit escolar durant el curs i que afavoreix la comunicació entre la família i l’infant pel que fa a les seves vivències a l’escola.
  • Un espai destinat a les famílies per compartir amb els fills i les filles un moment de relació, ja sigui mirant un conte, alletant l’infant o parlant amb altres famílies, i així gaudeixen de vivències familiars a l’escola.
  • El nostre dia a dia fa possible que les famílies puguin participar i compartir diferents moments durant el curs, com la festa de la Castanyada, Santa Cecília (setmana de la música), el Carnestoltes, el Nadal, la setmana cultural per Sant Jordi, etc.
  • Entrevistes individuals, una  a l’inici, una altra durant el curs i sempre que la família o l’escola ho consideri necessari.
  • Reunions de tot el grup, una al principi de curs amb l’objectiu que les famílies es coneguin i expliquem els projectes que treballarem i una altra a final de curs de valoració entre tots.
  • I no ens hem d’oblidar dels espais de participació com l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) o el Consell Escolar.

A l’escola sorgeixen un infinit d’interaccions i relacions que impliquen l’inici de l’aprenentatge de conèixer-se un mateix i conèixer els altres, i saber relacionar el que ets, penses, sents i vols amb el que creus que els altres són, pensen, senten i volen.
Generalment primer sorgeixen les relacions entre l’adult i l’infant quan els acollim, els escoltem, satisfem les seves necessitats vitals d’afecte i estima, alimentació, higiene, moviment i descans, a més a més, de deixar-los fer lliurement, però sempre sentint-se acompanyats per un adult que els escolta i para atenció als seus descobriments.
 
I de mica en mica els infants es van acostant de forma lliure i espontània als altres, ja sigui dins d’un grup d’iguals, o bé amb nens i nenes més grans o més petits, i es generen una gran riquesa de situacions, com ara observar, imitar i reproduir l’activitat d’altres infants, ajudar o ser ajudats, col·laborar, compartir situacions i construir coneixements conjuntament. Sorgeixen moments de complicitat, relacions afectives i també conflictes, però tots tenen la seva importància per al correcte desenvolupament de l’infant.
 
En definitiva, les relacions dels infants a l’escola bressol esdevenen un laboratori de proves per anar definint les seves relacions i interaccions futures.
 
 

Adults presents i atents a la demanda de l'infantBallem junts a la sala d'usos múltiples Nenes de 2-3 anys construint una torre juntes. Nens de 2-3 anys ajudant-se a recollir el material

Compartiu aquest contingut