Projecte de col·laboració amb el Centre Ocupacional Bogatell

Des de l’EBM Cobi us volem presentar el projecte de col·laboració que duem a terme, des de ja fa 6 cursos, junt amb el CENTRE OCUPACIONAL BOGATELL (centre creat l’any 1995 en l’entorn de ICARIA INICIATIVES SOCIALS S.A.L).

Aquest projecte va sorgir de manera espontània, de la vida en comunitat, del passeig dels divendres dels nois i noies del C.O. Bogatell cap a la piscina. Aquells matins s’apropaven fins a les nostres portes de vidre, miraven encuriosits els infants que jugaven al jardí, interactuaven, reien, s’emocionaven,...
Així que, de seguida, vam veure clar que havíem d’aprofitar aquestes ganes de conèixer-nos per part de les dues institucions. L’objectiu era clar: fer que la comunitat educativa prengués  consciència de la importància de la inclusió de la diversitat i la diferència en la seva quotidianitat.

Per a la majoria d’infants el primer entorn socialitzador més enllà del familiar és el de l’escola així que, des de Cobi, volíem compartir amb les famílies aquest model inclusiu, impregnat en valors de respecte, solidaritat, tolerància, un model que educa en la diferència donant rellevància a la particularitat de cadascú.

Com funcionem?
Cada setembre al Centre Ocupacional cada usuari fa una fitxa personal on escriuen: què els agrada, què NO els agrada, les capacitats que tenen, els talents i també es descriuen els suports que necessiten. D’aquesta manera fan un treball introspectiu i es valora quines poden ser les tasques més adients que poden desenvolupar i es distribueixen pels centres amb els que col·laboren.   
 
A principis de curs, la direcció de l’escola (Maria) en representació de tot l’equip educatiu i l’educador del C.O. Bogatell (Sergi) fan una reunió en el Centre Ocupacional on es presenten les persones que vindran a Cobi i es parla dels objectius a treballar al llarg del curs. A començaments d’octubre iniciem la rutina.
Cada dimarts, en arribar a l’escola són acollits per la Maria o les complementaries de l’escola i es disposen a fer feines genèriques: omplir sorrals, triturar papers, manteniment de l’hort, reciclar material per construir instruments, col·laborar en la creació d’espais al jardí,... En aquesta estona, mentre passegen per l’escola, s’estableixen les primeres interaccions amb els infants, es saluden, s’apropen, sorgeixen mirades de complicitat, moments de cooperació entre uns i altres per dur a terme les tasques,...
L’estona de l’esmorzar és una estona distesa, de coneixement mutu i interacció amb el personal de l’escola. A mig matí, seuen al menjador junt amb la Maria, les cuineres, personal de suport educatiu,... xerren, comparteixen experiències, s’expliquen com va anar el cap de setmana o què faran el proper,...
I, a continuació, es distribueixen per fer feines de caire individual, com per exemple: repartir i recollir carros del dinar, parar la taula de les educadores per dinar, donar suport en les propostes de música d’en Martín, entrar a les classes per col·laborar en els hàbits de dinar i dormir dels infants,... Durant el moment de contacte directe amb els petits, guiats per l’educadora referent, se’ls pot veure apropant-se i ajupint-se per relacionar-se amb ells, acompanyant-los en l’estona de l’àpat, acariciant-los mentre agafen la son,... tot amb una cura extraordinària.     
Per acabar la jornada, cap a les 12:45h, es reuneixen a la sala de mestres i fan una valoració de la feina feta: expliquen com ha anat el dia, què han fet, què els ha costat més o menys, si els ha agradat o no... i també anticipen el que passarà la setmana pròxima.
Tenir la gran sort de col·laborar en projecte d’aquest tipus afavoreix de manera molt significativa ambdues institucions i tota la comunitat educativa en general.  És un intercanvi d’experiències molt enriquidor per a tothom i estem encantats de continuar aprenentet a conviure en la convivència.

Abordar desde la rutina diaria cómo comprender e interactuar con las personas con discapacidad, ayudará a fomentar la convivencia, a desarrollar la empatía —facultad de ponerse en lugar del otro y sentir lo que otros sienten—, favorecerá la aceptación de las personas y, en consecuencia, evitará la discriminación de cualquier persona discapacitada” Federación Vasca de asociaciones en favor de las personas con discapacidad intelectual.
 
 

Compartiu aquest contingut