El joc constant és natural en totes les edats. Tant el moviment com el joc són innats i universals. Tots els nens i nenes del món juguen i es mouen. És l'activitat de tot nen i nena. El que ocupa la major part del temps i del dia a dia. Ja els nadons volen descobrir l'entorn amb un desig insaciable. Coneixen el món i a ells mateixos a través del joc i el moviment.
Per nosaltres, el joc és lliure i sempre ha d'estar vinculat als moments de cura personal ( canvis de bolquers, alimentació...). Ja que només un infant ben atès a les seves cures, podrà jugar bé per què se sent bé a l'activitat autònoma. Per això, entenem que l’infant, per jugar autònomament, necessita un adult que el miri, que estigui atent i que mostri interès per les seves descobertes.
A través de l'observació ens apropem i coneixem a les criatures. D'acord amb les observacions sabrem en quin moment evolutiu es troben i aquest coneixement ens permetrà adequar l'entorn.
Els espais de l'escola estan pensats per àrees de joc. Els mateixos espais estan pensants en equip per poder donar resposta als interessos, necessitats, capacitats i emocions dels infants del grup.
Per tal que l’infant pugui satisfer les seves necessitats de “ex-pressió”, (treure pressió) a través del joc , és important que es donin una sèrie de requisits:
- La importància d’un material natural, obert quant a l’ús i que estigui presentat de manera atractiva, que convidi a jugar. Com menys estructurat i evident és un material, permet més possibilitats de crear i imaginar, podent fer, per exemple, d’un tros de fusta, un mòbil, un element de construcció, un menjar, etc.
- Entorn i material segur i accessible per a tots els infants que permeti l’autonomia .
- Els límits, durant el moment de joc lliure, han de respondre, sobretot a la seguretat, per tant , han de ser clars, consensuats i estables , per tal que l’infant els conegui i sigui capaç d’entendre i respectar-los.
- Estabilitat del material: El material que perdura permet que l’infant pugui pensar i repensar els seus propis projectes mostrant-se més creatiu en aquests.
- Un acompanyament respectuós de l’adult: Un adult que observa, que té cura de les necessitats de l’infant i dels espais de joc. Un adult que està present sense interferir en el joc espontani dels infants.
“Per l’infant, jugar és la possibilitat de retallar un tros de món i manipular-lo per entendre’l.” Francesco Tonucci