Projectes amb la Biblioteca de Fort Pienc.

PROJECTES AMB LA BIBLIOTECA DE FORT PIENC
 
 En un racó del món on tenia nas tothom... 
  
L’EBM el tren de Fort Pienc està ubicada dins un complex on hi trobem el Centre Cívic, el CEIP, el Mercat Municipal, la residència de les persones grans i la Biblioteca.
El fet de compartir la proximitat d’aquests serveis, provoca la fusió de les diferents funcions dels espais, a l’hora que es complementen entre ells, la qual cosa ofereix als usuaris uns serveis de qualitat.
Aquesta unió física dels serveis, ens afavoreix en la realització de diverses activitats conjuntes. I aprofitant aquestes facilitats, a l’EBM El tren de Fort Pienc, realitzem diverses activitats amb la Biblioteca. Activitats que o bé ens han ofert, o que nosaltres hem proposat.
Les activitats que realitzem, sempre són amb els dos grups d’infants més grans de l’escola. Tot i això, el projecte d’escola “Espais oberts, espais compartits” fa que la resta d’infants també en gaudeixen.
 
Per viatjar lluny, no hi ha millor nau que un llibre. (Emily Dickinson).
 
 Des dels primers cursos que va començar l’EBM el tren de Fort Pienc tenim endegat el projecte:
 
“Agafem un conte en préstec”:
 
És un projecte que apropa als infants des de ben petits al món dels llibres com a font de plaer i fomenta el seu interès, a l’hora que serveix com a vehicle d'accés a la cultura.
Des de l’escola som conscients de la importància dels contes en la vida de l’infant, ja que són una eina educativa fonamental. Des dels primers anys ens expliquen històries i aventures que ens transmeten valors educatius i ens socialitzen.
 
Per la seva  importància i l’abast educatiu que té el conte, es fa necessària també, una profunda reflexió sobre els seus continguts en relació a la coeducació dels infants.
Una educació més justa, rica i moderna exigeix la ruptura dels estereotips de gènere.
  
El projecte “Agafem un conte en préstec” és un projecte que s’inicia des de l’escola, però que continua i finalitzen les mateixes famílies.
Per iniciar el projecte, les nenes i els nens dels grup de grans van a la biblioteca diverses vegades en grups reduïts. Allà els infants hi estant una estona mirant contes i entre tots i totes en trien un per agafar en préstec, amb el carnet de a biblioteca que té cada grup, i el porten a l’escola. Aquest conte està tota la setmana exposat a la classe a l’abast dels infants.
 
El divendres, la família que ho desitja agafa el conte, que posem en una carpeta per a que l’infant el pugui dur millor, i amb el carnet de préstec del seu grup va a la biblioteca a tornar-lo i n’agafa un altre, que serà el que el dilluns portarà a l’escola.
Així ho fan totes aquelles famílies que desitgen participar del projecte.
L’infant se sent protagonista de l’activitat i sempre mostra molta il·lusió per endur-se aquella “carpeta del conte” tan important!
“Un conte bonic està destinat a encisar, tant com una estàtua bonica o un quadre bell.”. (Sara C. Brian)
 
 Posteriorment vam engegar juntament amb la biblioteca Fort Pienc el projecte:

La maleta viatgera”.
 
En aquets projecte, la biblioteca ens fa una selecció de diversos contes sobre una temàtica que es decideix conjuntament amb l’escola.
Les nenes i els nens dels grup de grans, van a la biblioteca en grups reduïts a recollir aquesta selecció de llibres. Porten una maleta amb rodes, per a facilitar que els mateixos infant la puguin portar.
Una vegada allà, la persona responsable de l‘espai infantil, en fa una presentació als infants i els prepara per a que els puguem posar a la maleta i portar-los a l’escola.
L’objectiu d’aquesta activitat és la de tenir més riquesa i varietat de contes a l’escola, a la vegada que poder oferir a l’infant informació de determinades temàtiques. Al tenir diversos contes, oferim a la nena i al nen varietat d’il·lustracions, de presentacions i de lectures. Però sempre fent de l’infant el protagonista de la seva acció, anant ells mateixos a buscar la maleta.
Aquesta maleta representa a més a més per a l’escola ampliar l’oferta de contes per a tots els infants de l’escola, ja que “la maleta viatgera” té un lloc especial a l’escola a l’abast de totes les nenes i els nens i també de les seves famílies, en definitiva de tota la comunitat educativa. Aquest espai estarà en funcionament des de les 9h del matí fins a les 16h.
“A través del relat tenim la possibilitat de compartir una estona màgica entre infants, educadores i en moltes ocasions famílies”.
 
El curs 2017-18 vam endegar un projecte nou i molt engrescador:

 "La terrassa dels contes"

L’objectiu d’aquesta activitat és en primer lloc, aprofitar la professionalitat de les persones de la biblioteca que la realitzen i oferir als infants un conta contes de gran qualitat educativa,  a la vegada que ajudar als infants i a les seves famílies a descobrir un dels espais més atractius i agradables de la biblioteca: la terrassa. Un lloc on, aprofitant la nostra climatologia, es pot pujar a seure una estona, a l’aire lliure a mirar contes.
 
 
L’activitat es desenvolupa de la següent manera: Els infants i les mestres, acompanyats de mares i pares, arriben a la biblioteca on són rebuts per les persones que porten l’activitat. Plegades i plegats, pugen a la terrassa on s’asseuen i comencen el conta contes. En acabat, ofereixen als infants un tastet de contes que pugen expressament a la terrassa per a aquesta ocasió.
La tornada cap a l’escola es fa d’una manera diferent. Com ja hem dit al principi d’aquest document, l’escola i la biblioteca Fort Pienc formen part del complex del barri que acull diversos serveis. Serveis que es fusionen i enriqueixen les seves activitats. En aquest cas l’escola i la biblioteca compateixen una escala que comunica els dos espais. I és per aquí on les nenes i els nens tornen cap a l’escola sense haver de passar pel carrer.
“Per tal que els nens i nenes gaudeixin i aprenguin alhora, les biblioteques es converteixen en escenaris de narracions de contes, tallers i espectacles”.
 
I.... Conte contat, per la xemeneia s'ha escapat...
 

Compartiu aquest contingut