ELS ESPAIS EXTERIORS DE L’EBM ENXANETA

Les persones necessitem sentir-nos acollides i còmodes en l’espai, per poder mostrar-nos tal i com som i desenvolupar-nos en la nostra totalitat. És per això que l’espai ha d’estar pensat i dissenyat de manera que satisfaci les necessitats i els interessos i que, a la vegada, sigui un espai acollidor i accessible.
 
A l’EBM Enxaneta gaudim de diferents espais exteriors:
-  Un pati a l’entrada. (planta 0)
-  Una terrassa a l’últim pis. (planta 2)
-  Una passarel·la que comunica amb totes les estances del grup de grans. (planta 1)
-   El jardí (planta 0)
 
El pati de l’entrada és el lloc pel qual accedim a l’edifici de l’escola. Els grups de caminants i grans l’utilitzen, durant estones del matí, de manera més puntual i esporàdica. Allà oferim propostes diverses com pintar amb guixos al terra, joc de capses de fruita, ús de material inespecífic, jocs d’aigua a l’estiu, …
 
La terrassa està situada a la planta 2 de l’escola i compta amb una zona d’aigües i lavabo. Aquest espai exterior l’utilitzen els grups de grans de manera ordenada, màxim dos grups a la vegada. Oferim diferents propostes, i compta amb un mòdul escala pont amb rampa, un petit rocódrom, minicistelles de bàsquet i altres propostes que anem afegint o creant segons les necessitats dels infants (teles, animals, material inespecífic, ...). A l’estiu també hi fem jocs d’aigua.
 
Totes les estances de grans comuniquen amb una passarel·la que dona a l’aire lliure. Utilitzem aquest espai per anar d’un lloc a un altre de l’escola, però també  fem ús d’aquest espai en petits moments que els infants tenen necessitat de moviment.
 
A la nostra escola l’espai exterior és igual d’important que l’interior, de manera que es tenen en compte les necessitats dels infants i l’aproximació necessària a la natura, necessitats que són de caràcter experimental i de manipulació, essencials pel seu desenvolupament complet. Per això podem dir que l’espai més valuós de la nostra escola és el jardí. Per aquest motiu, hem tingut la necessitat de deixar d’anomenar-lo pati i dir-ne jardí. La mateixa paraula denota aire, respiració, amplitud, natura, verd, tranquil·litat, relaxació, exploració, descobriment, entre moltes altres. Tot això és el que promou endinsar-se en un jardí i molt més si està pensat i dissenyat pels infants.
 
Així doncs, el nostre jardí té per objectiu millorar la qualitat i l’eficàcia de l’exterior de l’escola, proporcionant espais on els infants, de manera autònoma, poden desenvolupar processos d’ensenyament i aprenentatge gaudint de múltiples experiències. Parlem d’un espai viu, que és per viure i créixer en ell, amb el contacte directe amb la natura, i per tant, amb la constant transformació pels diferents agents meteorològics. És un jardí on descobrir i experimentar mitjançant els elements propis de la natura i les estructures dissenyades i adequades al nivell maduratiu dels infants.
 
El jardí l’anem treballant any rere any en funció de les necessitats que tenen els infants. Hi ha un munt de propostes que conviden a jugar, a poder escollir a què jugar:
-     Espai de joc simbòlic, amb una cuineta de fusta, taules i cadires amb troncs per què puguin crear mil i una històries.
-     Troncs i pals de bambú que conviden a moure’s i a perfilar la consciència corporal i els límits del propi cos.
-     Dos grans tobogans, amb rampes, escales i un zona per trepar.
-     Un sorral.
-     Un hort ecològic, cuidat, regat i mimat pels alumnes de l’escola, juntament amb el projecte de l’hort escolar. Els infants aprenen a plantar, a tenir cura de la natura, a observar l’entorn, a donar importància a tot allò que els envolta.
-     Espai sonor on hi ha penjats diferents materials que conviden a fer i descobrir sons (paelles, pals de fusta, ...)
-     Zona aromàtica amb plantes naturals que poden veure, observar i ensumar.
-     Gronxadors i hamaques, beneficiant-se així del balanceig i del moviment.
 
Els infants són creadors de joc, ells són els que creen i recreen el jardí. És un espai per conèixer-se millor entre ells, un espai idoni perquè l’adult els pugui observar sense interferir. És un espai exterior ample i agradable als ulls, on els infants tenen l’oportunitat de moure’s amb llibertat, jugar espontàniament i de manera autònoma, donant l'oportunitat de desenvolupar així les seves capacitats motrius, emocionals intel·lectuals i socials.