Segons la Generalitat, la definició de Coeducació és:
“L’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe potenciant així la igualtat real d’oportunitats”.
La igualtat de gènere fa referència a la necessitat de corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes.
La coeducació es fonamenta doncs en un principi bàsic: "El dret a la igualtat d’oportunitats, amb independència de l’origen, el gènere, la creença o qualsevol altra condició o circumstància social o personal". Coeducar significa, doncs, educar conjuntament a nenes i nens en la idea que hi ha diferents mirades i visions del món, diferents experiències i aportacions fetes per dones i homes que conformen una realitat col·lectiva múltiple i plural.
- Per què considerem que és important parlar de coeducació a l’escola bressol?
L’escola bressol és, moltes vegades, el primer context social (després de la família) on nenes i nens comencen a construir la seva identitat establint les primeres interaccions entre iguals. Aquesta identitat ve determinada per elements biològics dins d’un entorn cultural i social que condiciona els rols i els valors típics del gènere masculí i femení.
És rellevant parlar de coeducació en aquestes edats tan primerenques per construir una escola on nenes i nens puguin aprendre a expressar-se lliurement, compartir els seus sentiments i relacionar-se de manera igualitària. En definitiva, on puguin aprendre a gaudir de les múltiples i enriquidores experiències del món que els envolta afavorint la convivència positiva .
Com a escola, doncs, acompanyem als infants en aquests processos, valorant la pluralitat de maneres de ser de nens i nenes, col·laborant en la construcció del món afectiu de cada infant i fomentant l’expressió de les diferents realitats sexuals. És a dir, creem espais on els infants puguin expressar tot el seu potencial i fomentem l’aportació individual perquè enriqueix al grup del qual formen part.
A la Llar som conscients de la importància de les nostres actituds i comportaments perquè generen models en les nenes i els nens, i per això, dediquem temps a reflexionar sobre diversos àmbits d’actuació. Parem especial atenció a la utilització del llenguatge en el tracte individual i de grup no discriminatori (el no oblidar cap dels sexes), revisem la finalitat de les joguines que posem a l’abast dels infants (sempre pensades per igual per ambdós i mai fent distinció sobre si és per a nenes o nens), l’ús compartit i plural dels espais de joc, els missatges i les imatges dels contes que expliquem, les cançons etc.
Des de la Llar, sempre mirem d’intervenir de manera que es tracti als dos sexes des d’una perspectiva d’igualtat d’oportunitats. En aquestes edats tan petites, un recurs molt útil és mitjançant la lectura de CONTES.
Triem amb cura i seleccionem els contes de la biblioteca de la nostra escola com a recurs i eina per fomentar la coeducació i transmetre diferents valors i formes noves d’entendre la vida, ajudar als infants a conèixer-se i a acceptar-se a ell mateix i als altres.