El joc lliure i espontani és un dret de la infància. A través del joc els nens i les nenes exploren l’espai i els materials i interaccionen amb altres infants. Tot i que principalment duen a terme un joc individual, més endavant es donen petits moments de trobada que són l’inici de molts altres jocs.
L’escola ofereix moltes oportunitats de joc, aprenentatge i relació. Les educadores cuidem l’espai i proporcionem gran varietat de materials per cobrir les necessitats de joc i descoberta de cadascun dels nens i les nenes depenent del seu moment maduratiu i dels seus interessos.
A partir de l’observació del joc de cada infant, les educadores descobrim com van desenvolupant diverses estratègies i van enriquint les seves accions. Cedint-los el protagonisme,els anem coneixent en profunditat i podem continuar oferint el que creiem oportú perquè el joc vagi evolucionant. El fet de decidir lliurement quins materials i quin joc dur a terme en cada moment, fomenta l’adquisició d’autonomia i la concepció d’una autoimatge positiva d’un mateix.
Les educadores oferim als infants materials sense donar unes pautes concretes, amb la finalitat de fomentar la seva creativitat i imaginació. Valorant que cada un d’ells durà a terme accions concretes, diferents, en part, a la d’un altre. Observem com va evolucionant el joc de cada infant amb el pas del temps, a mida que va creixent i va provant noves accions, d’un joc més manipulatiu (omplir, buidar, apilar…) poc a poc va esdevenint un joc més elaborat.