Acompanyar el procés d'acollida

El període d'acolliment requereix una cura especial. Normalment es tracta de la primera separació entre l’infant i la seva família i des de l’escoleta pretenem acompanyar aquest moment de la manera més afectuosa i natural possible. És un procés d'adaptació mutu, en que l'infant i les educadores es coneixen i s'estableixen els primers contactes i afectes. També és el temps que necessitarà un infant per agafar confiança a l'escola bressol; un espai que li és completament estrany, amb persones i companys que no coneix, i unes rutines i ritmes diferents de casa. Famílies i infants viuen un procés de familiarització progressiu fins que tots plegats formen part de l’escola.
És del tot aconsellable portar a terme el període d'acolliment de manera progressiva, evitant al principi,  llargues estades de l'infant. Cal un temps perquè cadascú trobi el seu lloc.

A l’escola tenim un pla d’acolliment que és flexible en funció de les necessitats de cada infant, ja que cada nen/a viu el seu procés de manera diferent.
La majoria  d’infants ploren quan l'adult se'n va. Això és una reacció positiva, no preocupant; així expressen que estan en desacord, i és bo que ho facin . També hi ha una minoria que no ploren, o d'altres que ho expressen més tard.
L'objectiu de l'escola és afavorir el procés d'acolliment, el qual esdevindrà més planer amb una relació de cooperació i diàleg amb les famílies. Per això la comunicació entre nosaltres és cabdal, la construcció d’un vincle entre l’escola i la família és de gran importància.  Tenim la voluntat que  l’espai de l’escola sigui també un espai que sentiu com a vostre, les famílies heu de formar part indispensable perquè els infants puguin confiar plenament en aquest nou context.
Les entrades es faran esglaonades per donar als infants nouvinguts l'atenció  i l'afecte individualitzat que necessitin, per tant, no tots començaran el mateix dia. El temps a l’escola també s’anirà allargant progressivament.

Considerem que un infant està adaptat a l’escola quan juga, es deixa consolar per l’educador/a i resta amb tranquil·litat la seva estada a l’escola. El plor en l’acomiadament es pot allargar més o no arribar a desaparèixer mai, però això no vol dir que l’infant no s’hagi adaptat, tan sols, no li agrada el moment d’acomiadar-se de la família i demostra el seu desacord o malestar.

Abans d’iniciar l’escola per primera vegada sempre fem arribar un document amb més informació sobre el període d’acolliment el qual es concreta  en una entrevista amb la tutora  la primera setmana de setembre.

Compartiu aquest contingut