SESSIONS DE PSICOMOTRICITAT

Abans de l’aparició del llenguatge els infants es comuniquen amb tot el cos i és a través d’ell que, a mesura que aprenen i desenvolupen les seves habilitats corporals, van estructurant el pensament, comencen a tenir cert control emocional i també desenvolupen les habilitats de socialització amb els altres i el seu entorn.
El moviment dels infants, perquè sigui significatiu, ha de partir de la seva espontaneïtat en l’activitat i el joc lliure. El moviment és una necessitat, i alhora capacitat, fonamental en l’etapa infantil de l’ésser humà. A través de l’exploració, la repetició, l’experimentació, es descobreix a sí mateix, els altres i el món exterior. Així que el moviment constitueix la via més important per als aprenentatges durant aquesta etapa
Tan mateix, el moviment és una font de plaer essencial per a l’infant i per això és la millor eina per la construcció de l’esquema corporal, pel control global i segmentari del cos, pel domini de la postura, de l’equilibri, de l’orientació, de la situació i la direcció en el espai i, per extensió, per al seu desenvolupament global.
A l’escola posem les condicions per tal que els infants puguin exercitar aquestes capacitats. A més de les múltiples ocasions en que els moments, espais i interaccions per les activitats motrius són a iniciativa pròpia dels infants, les educadores també fem propostes intencionades de manera regular, emmarquem la sessió en un espai i en un temps amb inici i final i oferint-los materials diversos i amb una intervenció determinada per part de l’educadora.
 
ESPAI I MATERIALS
Preparem un ambient en el que els infants poden exercitar les seves capacitats. Els materials amb els que poden experimentar amb el seu cos: mòduls de escuma de diferents mides i formes, escales, rampes, capses de cartró de diferents mides i volums, teles de diferents mides i textures,  cèrcols. Disposem espais oberts i d’altres estructurats, que afavoreixin el joc de caminar, córrer, saltar, grimpar, lliscar, amagar-se, travessar, reptar, entrar i sortir, pujar i baixar, rodolar.

ALGUNS OBJECTIUS DIDÀCTICS
-Manipular els diferents materials i explorar-los amb el cos i els sentits.
-Experimentar les sensacions que produeixen les diverses propietats del materials: tipus de materials, textures, colors, duresa, mida.
-Potenciar l’autoestima, la vivència i la consciència del propi cos i del plaer.
-Iniciar la consciència de l’esquema corporal.
-Iniciar l’afirmació del propi jo i la construcció de la identitat.
-Potenciar l’autonomia.
-Conèixer i acceptar els límits.
-Aprendre a relacionar-se entre iguals.
-Ser capaç de respectar les normes i als altres.
-Desenvolupar habilitats motrius: coordinació oculo-manual, coordinació mà-mà.
-Iniciar el control postural: equilibri estàtic i dinàmic, equilibri i desequilibri.
-Iniciar la coordinació dinàmica general: carrera, salts, balancejos, girs, caigudes, etc.
L’objectiu  principal és fer néixer, mobilitzar i evolucionar el plaer sensoriomotriu, que l’infant es diverteixi amb l’activitat.
 
INTERVENCIÓ DE L’EDUCADORA
 L’educadora del grup o l’educadora complementària és qui prepara la sala i porta l’activitat. Durant la sessió anem mantenint l’ordre i fomentem la cura del material i el respecte pels companys, per tal de crear un ambient de seguretat i que el desenvolupament i expressió dels infants a la sala es produeixi de manera el màxim d’espontània i lliure.
La nostra intervenció és el màxim de “neutra” en el sentit de no significar ni valorar allò que s’està duent a terme, sinó només expressar el que estem veient a tall de reconeixement, per tal de poder fiançar l’aprenentatge en les petites i grans conquestes que cada infant percep al llarg de la sessió. Ens posicionem en un lloc visible i accessible a les criatures.

EL TEMPS A LA SALA DE PSICOMOTRICITAT
Fem la sessió de psicomotricitat un dia fix de la setmana al matí, després d’estar una estona al pati i de menjar la fruita, a la sala de l’entrada de l’escola (SUM petita), en horari de 10’15h a 11h (però pot canviar si ens cal per organització d’escola).

-INICI DE LA SESSIÓ: baixem del pati o sortim de la classe i anem a la SUM petita, primer trèiem jaquetes i jerseis que siguin massa abrigats, aquestes sessions requereixen roba còmoda i que no els faci suar. Els infants seuen a terra o sobre la tarima, i poc a poc es treuen sabates i ajudem a qui ho necessiti. Les deixem ben posades a sobre la tarima o en un lloc determinat de la sala. Els hi expliquem quins materials hem preparat, i recordem les normes i els límits: el lloc és lliure però no fer mal als altres o a un mateix i hem de tractar amb cura el material.
-FINAL DE LA SESSIÓ: avisem els infants que es vagin preparant per acabar de jugar i, una estoneta desprès, els convidem a ajudar a recollir el material. Un cop recollit, tornem a seure a la tarima, ens relaxem i descansem, respirem. Parlem de com han estat i si els ha agradat. Cada infant busca les seves sabates, les agafa i cadascú les porta a la classe per deixar-les a la seva cistella.

 

Compartiu aquest contingut