Programa Europa Creativa (Creative Europe) 2021-2027
Suport als sectors cultural i audiovisual a Europa
Europa Creativa és el programa de la Comissió Europea per donar suport als sectors cultural i audiovisual. Amb un pressupost de 2.440 milions d'euros per al període 2021-2027, els principals objectius d'Europa Creativa són:
- Salvaguardar, desenvolupar i promoure la diversitat i el patrimoni cultural i lingüístic d'Europa.
- Incrementar la competitivitat i el potencial econòmic dels sectors cultural i creatiu, especialment l’audiovisual.
El programa es divideix en tres capítols: Cultura, Intersectorial i Media
Cultura
El capítol Cultura dona suport a àmbits com l'arquitectura, el patrimoni cultural, el disseny, la literatura i l'edició, la música i les arts escèniques. A més, fomenta la cooperació i els intercanvis entre organitzacions culturals i artistes tant dins com fora d'Europa.
Europa Creativa impulsa:
- La creació i la innovació artística.
- La promoció i distribució de continguts europeus.
- Les oportunitats per a artistes de treballar i actuar internacionalment.
- La transició digital i mediambiental dels sectors culturals i creatius.
Intersectorial
El capítol Intersectorial reforça la col·laboració entre els diferents sectors culturals i creatius per afrontar reptes compartits i trobar solucions innovadores. Les seves principals prioritats són:
- Promoure la cooperació transnacional en polítiques culturals i la transferibilitat de resultats.
- Estimular enfocaments innovadors en la creació, accés, distribució i promoció de continguts culturals i creatius, així com la seva connexió amb altres sectors.
- Adaptar els mitjans de comunicació als canvis estructurals i tecnològics.
- Donar suport a l’establiment i activitats de les oficines Creative Europe Desks.
A través dels Creative Innovation Labs, Europa Creativa fomenta solucions digitals innovadores per als sectors culturals i creatius, incentivant la creació d'eines, models i mètodes propers al mercat.
Media
El capítol MEDIA dona suport a la indústria audiovisual europea per desenvolupar,distribuir i promocionar obres europees en l'entorn digital actual. A més, fomenta:
- La cooperació en tota la cadena de valor de la indústria audiovisual i a escala europea per ampliar l'abast de les empreses i el contingut europeu a nivell global.
- El talent emergent i l’intercanvi de coneixement.
- Solucions innovadores per adaptar-se a les demandes i tendències del mercat.
- La implicació del públic de totes les edats, especialment de les noves generacions.
Amb una nova estructura a partir del 2021, MEDIA organitza les seves prioritats en quatre clústers per oferir més flexibilitat i fomentar la col·laboració entre diferents actors de la indústria audiovisual.