Pla de Barris. La nova escola es va presentar el passat dijous 20 de juny, coincidint amb la fi de curs i en el marc d'una festa per alumnes, famílies i veïnat.
Després d'uns anys d'obres, de remodelació dels equips docents i d'un llarg treball de renovació pedagògica enfocada en el vessant artístic, la transformació integral de l'escola el Turó ja és una realitat.
La ubicació de l’escola del Turó, al barri del Turó de la Peira, és la de sempre, però, per la resta, quasi tot ha canviat. Per dins i per fora, en el que es veu i en el que no. Ara és una escola com acabada de fer, fresca la pintura i les il·lusions, amb empenta per caminar de cara al futur.
Després d’uns anys d’obres, de remodelació dels equips docents i d’un llarg treball de renovació pedagògica enfocada en el vessant artístic, la transformació integral de l’escola el Turó ja és una realitat.
El passat dijous 20 de juny, coincidint amb la fi de curs i en el marc d’una festa per alumnes, famílies i veïnat, es va presentar la flamant escola. Al llarg de la tarda, alumnes de Primària i professores van estar explicant les novetats del centre, que són moltes: s’han remodelat les classes, amb nou mobiliari, amb olor de fusta i molta més llum natural; l’escola ha millorat la seva accessibilitat, té un ascensor: ara utilitza fons d’energia més sostenibles, nous lavabos i nous espais de trobada pel professorat, per les famílies i l’AFA.
Al centre també s’han construït quatre espais per desenvolupar l’aprenentatge transversal de temàtica artística, literària, científico-tècnica i ludoteca. “Es tracta de tenir llocs adequats per cada activitat, espais més oberts, que convidin a trobar-se, a conversar, per aprendre i experimentar”, explica Núria, la directora del centre.
Per tenir més lligams i fer comunitat entre famílies i veïnat, s’han millorat les instal·lacions del Casal Infantil del Turó de la Peira, ubicat dins el recinte de l’escola. I també s’ha posat en marxa l’espai de criança que uneix famílies de la llar d’infants amb l’escola. Aquesta iniciativa, a més, vol animar a altres famílies amb nadons a apropar-se al gran espai pedagògic que irradia l’escola i valorar d’escollir-la quan les criatures siguin una mica més grans.
Més endavant, per arrodonir aquest nou ecosistema educatiu comunitari al barri, també es renovarà la zona de llocs infantils del carrer Rosario Pi, un projecte de remodelació en el que ha participat l’escola del Turó.
Un centre adaptat als temps
No es pot ensenyar igual al segle XX que al segle XXI i, més enllà de les obres, el canvi més espectacular és el que no es veu, però es respira: la transformació pedagògica de l’escola.
A partir del treball transversal en diferents situacions d’aprenentatge i utilitzant les arts com eina formativa, la renovada escola deixa de banda les velles idees d’immobilitat de l’alumne, de memorització sense comprensió i d’assignatures sense relació. Ara l’objectiu és educar en els múltiples vincles entre ciència, matemàtiques, arts, natura i llengües, despertant i potenciant l’interès real dels alumnes per aprendre. La idea és apel·lar a les emocions i a l’experiència, alimentant les habilitats socials, la col·laboració i el respecte mutu.
Mentre caminen pels nous espais de l’escola, Christal i Kimberly, alumnes del flamant ‘cole’, van obrint i tancant portes, parlant i explicant els nous espais: “ara les classes estan molt més xules, i a més estan connectades entre elles”, diuen.
La reestructuració educativa ve donada després d’un llarg procés de treball per part del grup docent, que al llarg d’uns mesos va analitzar. de la mà de l’associació educativa-cultural Experimentem amb l’ART, com crear un entorn d’aprenentatge divers i flexible, que permeti als estudiants explorar i aprendre de forma més autònoma a partir de la creativitat.
A més, el nou Turó ha incorporat al seu equip educatiu la figura d’una educadora social i participa dels projectes de Pla de Barris Menjallibres, de promoció de la lectura; Extra! Extra! d’activitats extraescolars de caràcter artístic, científic i tecnològic; i Caixa d’Eines, que treballa amb el claustre de l’escola per implementar les arts com a una eina pedagògica per a transversalitzar aprenentatges.
I sembla que funciona: a l’espai artístic, alguns alumnes expliquen com a partir de fotografies d’indrets de la natura, estudien tipologies d’arbres i plantes, i també aprenen a representar-los lliurement dibuixant i pintant. I semblen tan contents que l’Ian, un alumne de Primària, comença a fer la roda enmig de l’aula davant el riure de les seves companyes.
Un altre dels espais nous és la ludoteca, que crida a la tranquil·litat i a la vegada, al joc, amb cubs gegants, dibuixos i enormes catifes per impulsar la creativitat i el moviment. Al nou espai científic-tècnic, Eydelin, tímida, parla del que aprenen mirant fulles de cotó o gira-sol als microscopis, i de les mesures i volums de les pedres, pinyes i grapats de sorra que investiguen a classe.
I a l’espai de literatura, ple de contes, llibres, pòsters i petits racons per llegir, la seva coordinadora, Rocío, explica com a partir del coneixement de personatges, paisatges i tipologies literàries els alumnes llegeixen més, però també creen i escriuen les seves pròpies petites històries.
“Tot ha canviat. La nova escola va d’ensenyar, d’acompanyar, per descobrir i ajudar a somiar”, diu Núria, la directora, al final de la festa, davant de pares, mares, famílies i veïnat, molts d’ells també implicats en tot el procés de canvi. En el torn de paraules, s’agraeix i reconeix el gran esforç de millora del centre. Però res s’atura: des de l’AFA demanen que ara toca renovar el pati del cole.
La transformació integral de l’escola del Turó és un projecte de Pla de Barris, el Consorci d’Educació, l’IMEB i el districte de Nou Barris.
Entre les actuacions que es realitzen dins del programa Caixa d’Eines, de Pla de Barris, es troben la millora de les instal·lacions i equipaments educatius, la formació dels professionals de l’educació, el suport a l’alumnat en risc d’exclusió social, la implementació de programes per a la inclusió educativa, la millora de les relacions entre l’escola i la comunitat, i la promoció de la participació de les famílies en el procés educatiu.