Presentació
En el decurs dels últims 10 anys, a Catalunya s’han produït grans progressos en matèria de seguretat viària, i la reducció del nombre de víctimes en accidents de trànsit així ho constata. Tot i que hi ha encara alguns països que presenten registres d’accidentalitat més baixos, el nostre país va millorant la seva posició.
Malgrat això, tenint en compte l’objectiu de la Unió Europea de reduir un 50% el nombre de morts en carretera en el període 2010-2020, a Barcelona i a Catalunya en el seu conjunt, es plantegen reptes molt importants en matèria de seguretat viària. En primer lloc, consolidar els avenços que s’han assolit els darrers anys en matèria de seguretat d’infraestructures i de vehicles i en la conscienciació ciutadana envers una mobilitat més responsable i segura; en segon lloc, impulsar la introducció de les millores necessàries que permetin seguir avançant cap a una reducció de l’accidentalitat urbana.
El Pla d’Acció de Mobilitat Urbana 2010 de la Comissió Europea expressa que la seguretat viària de la ciutadania ha de ser el factor principal de la política de mobilitat a les ciutats i que és necessari canviar els hàbits pel que fa als seus desplaçaments (a peu o amb bicicleta, mitjançant el transport públic, amb una conducció més eficient, etc) replantejant la mobilitat urbana perquè sigui més eficaç, confortable i respectuosa amb el medi ambient. A tot això cal afegir l’objectiu de reduir a zero les víctimes d’accidents de trànsit a l’àmbit urbà.
En la seva XIX edició, el Fòrum Barcelona de Seguretat Viària vol contribuir a la consecució d’aquests objectius tot obrint un debat entre els millors especialistes nacionals i internacionals en matèria de seguretat viària, per posar en comú propostes i donar a conèixer polítiques i bones pràctiques centrades en l’àmbit urbà.