Ajuntament de Barcelona

Organitzadors:

  • RACC
  • PAT - Prevenció Accidents de Trànsit
  • Generalitat de Catalunya
  • Servei Català de Trànsit

Amb la col·laboració de:

  • Diputació de Barcelona

Ponències i conclusions

El passat divendres, 28 de setembre de 2012, a l’espai La Sala de la Biblioteca Francesca Bonnemaison va tenir lloc el 19è Fòrum de Seguretat Viària organitzat per l’Ajuntament de Barcelona, conjuntament amb el Servei Català de Trànsit, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i l’associació Prevenció d’Accidents de Trànsit (PAT).

En l’obertura de l’acte la directora de PAT, senyora M. Eugènia Domènech, va expressar la necessitat de treballar per disminuir el nombre d’accidents i de víctimes de trànsit i va agrair els esforços conjunts, de les Administracions i de les entitats, per aconseguir aquesta finalitat. Es va congratular que les dues màximes autoritats de la Generalitat i l’Ajuntament participessin en la 19a edició del Fòrum i va posar de manifest la seva satisfacció pel fet que el Fòrum estigui plenament consolidat com a espai de diàleg i coneixement que treballa per reduir les víctimes d’accidents de trànsit. El senyor Sebastià Salvadó, president del RACC va agrair la presència de les autoritats, fet que determina la seva implicació en la millora de la seguretat viària. Celebra l’impuls que ha tingut aquest any el Fòrum amb la incorporació del SCT i comenta que espais com el Fòrum són necessaris perquè ajuden a conèixer experiències d’altres països i a intercanviar idees. A continuació l’alcalde de Barcelona, senyor Xavier Trias va explicar la prioritat del govern municipal de millorar la seguretat viària dels vianants i el respecte entre els usuaris dels diferents modes de transport, fent prevaldre els usuaris més febles de la piràmide de la mobilitat, que són els nens, la gent gran i les persones amb mobilitat reduïda. Així mateix, va recordar l’objectiu de la Unió Europea de reduir a la meitat el nombre de morts a la carretera en aquesta dècada 2010-2020 i va anunciar algunes de les mesures que s’estan duent a Barcelona per millorar la seguretat: revisió de l’estat de tots els passos de vianants, intensificació de la vigilància de GU del compliment de la velocitat màxima a les zones 30, increment del nombre de camins escolar, controls d’alcoholèmia i de conducció temerària i redacció d’una nova ordenança de circulació de bicicletes. El president de la Generalitat, senyor Artur Mas va expressar la seva satisfacció pel ressó i importància del Fòrum, convocatòria a la qual aquest any s’ha incorporat el Servei Català de Trànsit. Va comentar que una de les coses que cal millorar a les vies urbanes i interurbanes és la senyalització viària ja que una senyalització deficient pot comportar distraccions i accidents. Apunta que molts països europeus són un bon exemple en aquest sentit i que cal avançar en aquesta màteria.

En la primera taula rodona, Estratègies europees per implicar les ciutats en la millora de la seguretat viària, el senyor Fred Wegman, director gerent de l’Institut per a la Investigació en Seguretat Viària (SWOV) dels Països Baixos va expressar els grans esforços que ha fet el seu país per reduir les situacions de risc que es concreta en el disseny segur i intel·ligent de les vies urbanes per reduir els errors humans. Comenta que es té molt en compte que totes les accions que es promouen siguin ben acollides pels usuaris. Pel que fa a la promoció de la bicicleta, exposa que per tenir uns beneficis immediants cal segregar les bicicletes de la resta de vehicles i incrementar el nombre de zones 30.

La senyora Vèronique Feypell de la Beaumelle, administradora del Centre Comú d’Investigació del Transport de l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OECD) va exposar les dades de l’accidentalitat mortal de la dècada 2001-2010, en les quals es constata que Catalunya i Espanya han tingut una disminució significativa (d’un 50%). Feypell va destacar que dos factors importants per a la reducció que són la conscienciació política i l’adopció d’objectius molt ambiciosos. El senyor Adrià Gomila, director de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona va expressar la conveniència de millorar la formació i l’educació dels conductors en la tolerància de tal manera que, davant del perill de colisió prevalgui la prudència per davant de la prioritat de pas que pugui tenir una de les parts.

En la segona taula rodona, Reptes, mesures i compromisos per reduir l’accidentalitat i promoure la mobilitat segura, la senyora Maria Seguí Gómez, directora de la Direcció General de Tráfico (DGT), va exposar les prioritat de la DGT que es concreten en: visió 0 en l’àmbit de les drogues i l’alcohol, accessibilitat i seguretat per a col·lectius de discapacitats, mobilitat sostenible i segura, millores en els sistemes d’obtenció i renovació del permís de conduir i, finalment, millores en el sistema d’informació per poder fer una anàlisi rigorosa de l’evolució de l’accidentalitat. Seguí va afirmar que la mobilitat és un dret de les persones i la seguretat és un aprenentatge d’actituds. Va informar que s’està treballant en la modificació del reglament de circulació.

La senyora Amparo López, directora general de Trànsit del País Basc, va reiterar la importància de l’educació per a la millora de la seguretat viària i va destacar que el missatge que han de transmetre totes les administracions amb competències de trànsit ha de ser únic i compartit. Va destacar com a projectes líder del País Basc la coordinació de les mesures de millora infraestructurals amb els comunitats autònomes i països adjacents, la instal·lació de controladors de velocitat i la promoció del transport sostenible.

El senyor Joan Aregio, director del Servei Català de Trànsit (SCT) de la Generalitat de Catalunya va expressar que un dels eixos destacat de la tasca del SCT és l’educació de nens i joves, en els àmbits escolar, familiar i de lleure. Va explicar que s’està elaborant un manual de seguretat viària urbana i que els tots els municipis de més de 20.000 habitants estan realitzant plans locals de seguretat viària. Aregio va exposar la importància d’aprofundir en la investigació en l’àmbit de la seguretat viària i va valorar molt positivament la creació del Servei d’Assistència a les Víctimes.

En la cloenda de l’acte van participar el senyor Miquel Nadal, director del RACC, que va presentar les conclusions de la jornada tot remarcant tres conceptes clau: ambició per millorar els índexs actuals de sinistralitat; proactivitat per passar de la detecció de punts de risc a la detectar de col·lectius de risc i, en tercer lloc, cooperació interadministrativa. A continuació, el regidor de Mobilitat, senyor Eduard Freixedes va informar del nou Pla de Mobilitat en el qual està treballant l’Ajuntament, amb l’objectiu d’avançar en la modificació dels hàbits de mobilitat per poder viure de manera més sostenible i segura. Així mateix, va informar de la previsió de controlar el compliment de la velocitat a les zones 30 per compatibilitzar la convivència de ciclistes i altres vehicles. Va exposar que la bicicleta en aquestes vies actua com a amortidora de la velocitat. Finalment, el senyor Xavier Gibert, secretari general del Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya va anunciar el compromís del Govern autonòmic envers la seguretat viària i l’ambició d’actuar per assolir l’objectiu de accidentalitat 0.