Gràfica de la revolució social (1936-1938)
Andrés Antebi, Pablo González, Teresa Ferré i Pau Martínez (Observatori de la Vida Quotidiana)
10.05.2018
Seminari sobre l’univers d’il·lustracions, fotografies i pel·lícules realitzades des de l’entorn anarquista durant el temps de la Revolució, partint de casos concrets com la revista gràfica Umbral, les figures de Mateo Santos i Ángel Lescarboura o els reportatges de Pérez de Rozas sobre les col·lectivitzacions.
www.graficaanarquista.com
Observatori de la Vida Quotidiana (OVQ) Col·lectiu independent i transdisciplinari codirigit per l’antropòleg Andrés Antebi i l’historiador Pablo González, que treballa des de l’any 1999 en projectes de recerca històrica i etnogràfica a la ciutat de Barcelona. El seu objectiu principal és combinar les eines pròpies de la investigació social amb la potència evocadora de les arts gràfiques i visuals. En els darrers temps els seus treballs –llibres, exposicions, documentals, pàgines web– exploren temes tan diversos com la història del reporterisme gràfic, les mobilitzacions ciutadanes, les petjades colonials a Barcelona o la construcció de la memòria històrica dels barris des dels fons fotogràfics domèstics.
Teresa Ferré Llicenciada en Periodisme i DEA en Història Contemporània per la UAB. Actualment és professora associada d’Història del Periodisme a la UAB i la URV. La seva recerca universitària se centra en la fotografia i la propaganda durant el període d’entreguerres, especialment les imatges de la Guerra Civil i de l’exili republicà, i la figura d’Agustí Centelles, de qui ha editat el diari escrit en el camp de concentració de Bram, entre d’altres treballs. Periodista cultural, escriu sobre teatre a www.recomana.cat i al blog Notes d’Escena. Des de 1997 treballa en gestió cultural i comunicació a festivals com FiraTàrrega, La Mostra d’Igualada i institucions com l’Institut Ramon Llull, entre d’altres. Col·labora amb l’Observatori de la Vida Quotidiana en el projecte La imatge velada, que vol recuperar el llegat del fotoperiodisme català de 1900 a 1939, i la recerca i exposició sobre la nissaga de reporters Pérez de Rozas. Actualment, en el marc de Gràfica Obrera Anarquista, ha comissariat l’exposició “1937. Quan la ribera no tenia amo. Crònica de la Col·lectivitat General d’Amposta”, al Museu de les Terres de l’Ebre.
Pau Martínez Muñoz És llicenciada en Història de l’Art i doctora en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. L’any 2006 va rebre el Premi Cinema Rescat d’Investigació Cinematogràfica pel treball Aportacions inèdites a la filmografia sobre la Guerra Civil espanyola. Dos documentals anarquistes produïts a Barcelona: Aragón trabaja y lucha i Ruinas y sangre de España. Ha publicat articles i llibres relacionats amb la filmografia anarquista, entre els quals destaquen La cinematografia anarquista en Barcelona durante la Guerra Civil (1936-1939) i Mateo Santos. Cine y anarquismo. República, guerra y exilio mexicano. Ha participat en diversos congressos de l’Associació Espanyola d’Historiadors de Cinema, de la qual és membre.