CRISTIANISME | L'alimentació al cristianisme catòlic

En el cristianisme catòlic, com en moltes altres tradicions religioses i espirituals, l’alimentació no és només un acte biològic o físic sinó també un llenguatge simbòlic i un instrument de vivència espiritual. Menjar i beure s’han vinculat a rituals, preceptes i costums que reflecteixen valors espirituals, penitencials i comunitaris. En el cristianisme catòlic el menjar i la beguda estan presents en la Bíblia, en la litúrgia, en el calendari festiu o en les normes morals. Al llarg de la història, la manera de menjar de les persones de fe catòlica ha rebut la influència de la doctrina, la disciplina eclesiàstica, la cultura i els contextos creats amb els anys.

En general, en el catolicisme no hi ha aliments prohibits, però sí que hi ha un principi general: menjar amb moderació es considera una virtut (la temprança)[1] i menjar en excés està considerat un dels set pecats capitals (la gola).

Fonaments bíblics i doctrinals

En l’Antic Testament, els llibres de la Llei mosaica[2] contenen una classificació d’animals purs i impurs, i restriccions sobre determinats aliments. Aquestes lleis no són obligatòries per a les persones cristianes, seguint l’ensenyament de Jesús i els apòstols (Ac 10, 9-16), i no es mantenen les restriccions alimentàries jueves, però han deixat empremta en l’imaginari religiós, sobretot en la idea que el menjar pot tenir implicacions espirituals.

En el corrent principal del cristianisme nicè, o resultant del Concili de Nicea,[3] no hi ha restriccions sobre els tipus d’animals que es poden menjar. Aquesta pràctica deriva d’una interpretació del somni de Pere, descrita a la Bíblia (Ac 10,1-48).

En el Nou Testament es dona una dimensió simbòlica als aliments, especialment amb la institució de l’eucaristia, on el pa i el vi esdevenen el cos i la sang de Crist. Igualment dona una pauta sobre el consum de la carn que encara es practica avui dia i que és no consumir aliments oferts als ídols pagans (1 Co 8,8-10). Vet aquí alguns apunts sobre l’alimentació:

  • Jesús i el menjar: Jesús comparteix taula amb persones pecadores i mostra que l’alimentació pot ser ocasió de comunió i no de separació ritual.
  • Purificació interior: segons Mc 7,14-23, el que contamina l’home no és el que entra per la boca, sinó el que surt del cor.
  • L’eucaristia: institució del sagrament amb pa i vi que es converteixen, per la transsubstanciació, en el cos i la sang de Crist. Això dona a aquests dos aliments un paper central en la fe catòlica.

A més, les persones cristianes més devotes tradicionalment beneeixen qualsevol àpat abans d’ingerir-lo a l’hora corresponent (gràcies o benedicite) per agrair a Déu el menjar que tenen.

Normes i disciplines alimentàries: dejuni i abstinència

La disciplina alimentària catòlica es basa en dues pràctiques principals: dejuni i abstinència.

  • El dejuni consisteix a reduir la quantitat d’aliments, tradicionalment fent només un àpat complet al dia i dos de lleugers. Inicialment aquest àpat es feia a la posta de sol i ja no es menjava fins al migdia del dia següent (la col·lació) i després a les tres de la tarda. Durant aquests dies es menjaven sobretot peix, verdures, llegums i dolços, plats que saciaven i evitaven la temptació de menjar carn. Era obligatori principalment durant la Quaresma (Dimecres de Cendra i Divendres Sant) i, antigament, també a les vigílies de grans festes.
  • L’abstinència implica no consumir carn d’animals terrestres ni productes derivats (com embotits). Es permet el peix i altres productes com ous, llet i mel. Segons el Codi de dret canònic, és obligatòria:
    • Tots els divendres de Quaresma.
    • El Dimecres de Cendra i el Divendres Sant (juntament amb el dejuni).

A més, hi ha quatre dies senyalats i importants en què està prohibit menjar carn: Dimecres de Cendra, Divendres de Concili, Dijous Sant i Divendres Sant.

El costum de menjar peix per Setmana Santa no apareix explícitament a la Bíblia, però es manté com a tradició per recordar la passió i la mort de Jesús. Alguns hi veuen un origen pagà relacionat amb el culte a Venus o Freyja, deesses associades al divendres i al peix.

L’Església, però, justifica aquesta pràctica amb passatges evangèlics on Jesús multiplica els peixos (Jn 21:5Lc 9:13), símbol de compartició i aliment espiritual.

El calendari litúrgic i el menjar

En èpoques antigues l’Advent, període de preparació de l’època de Nadal, també incloïa pràctiques de dejuni i de certa austeritat alimentària, encara que avui són menys estrictes. Durant el Nadal els àpats són abundants amb carns i dolços típics; a Catalunya, amb torrons, neules o massapà. 

Durant la Quaresma, període de reflexió, penitència i preparació per a la Pasqua, predominen plats sense carn: bacallà, cigrons, espinacs, bunyols, crema catalana (en dies festius dins de la Quaresma). 

Per la Setmana Santa, que s’oposa a l’abundància de l’època del Carnaval, es demana mesura a l’hora de menjar i beure i, per Pasqua, apareixen dolços típics com les mones de Pasqua, que simbolitzen una vida nova.

A l’edat mitjana, el calendari d’abstinències era molt extens (fins a 150 dies a l’any), cosa que va influir fortament en la gastronomia europea: s’hi van desenvolupar receptes amb bacallà, arengada, verdures, llegums, ous i derivats làctics.

Alimentació, espiritualitat i pràctica contemporània

Avui, la normativa eclesiàstica sobre l’alimentació és menys estricta que en segles passats, però manté el seu sentit espiritual: l’aliment no és només per nodrir el cos sinó també per expressar fe, solidaritat i autodomini.

En contextos actuals, el dejuni i l’abstinència també es poden viure amb una dimensió ecològica i solidària, per evitar el malbaratament i ajudar els més necessitats.

Avui, tot i que la normativa és més flexible, encara hi ha persones creients que viuen la pràctica amb intensitat:

  • Regla de sant Benet (s. VI): estableix una disciplina de dejuni durant tota la Quaresma (40 dies) i convida els monjos a fer més esforç de pregària, lectura i austeritat.
  • Altres ordes: cartoixans, trapencs i cistercencs mantenen, encara avui, pràctiques de dejuni i abstinència molt més estrictes que la norma general de l’Església.

[1] Cadascuna de les set virtuts serveix perquè la persona cristiana sàpiga com afrontar la temptació de cometre algun dels set pecats capitals, ja que s’hi contraposen, i, per això, serveixen com a manera de salvar l’ànima: la humilitat es contraposa al pecat de la supèrbia; la generositat es contraposa al pecat de l’avarícia; la castedat es contraposa al pecat de la luxúria; la paciència es contraposa al pecat de la ira; la temprança es contraposa al pecat de la gola; la caritat es contraposa al pecat de l’enveja, i la diligència es contraposa al pecat de la mandra.

[2] La Llei mosaica, també coneguda com a Llei de Moisès, és un conjunt de manaments o normes que, segons la tradició bíblica, Déu va entregar a Moisès al mont Sinaí després que aquest alliberés el poble d’Israel de l’esclavitud a Egipte. Aquests manaments o lleis formen la base del pacte entre Déu i el poble d’Israel, i es troben principalment en els primers cinc llibres de la Bíblia, més coneguts com la Torà o Pentateuc (són Gènesi, Èxode, Levític, Nombres i Deuteronomi).

[3] El paleocristianisme, església primitiva o cristianisme primitiu és el període inicial del cristianisme des de la crucifixió de Jesús de Natzaret (c. 30 dC) fins al primer Concili de Nicea (325). És un període d’aproximadament 300 anys.