Descobreix el gamelan gong kebyar, una orquestra que acompanya els esdeveniments religiosos a Bali (#Trànsits)

«Trànsits: músiques de l’esperit» és un cicle d’activitats organitzat pel Museu de la Música de Barcelona i l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR), en el marc de la temporada «Poder o revolta» de L’Auditori. Posa al centre el vincle profund entre l’espiritualitat de les diferents comunitats que conviuen a Barcelona i la música. El 3 de febrer continua amb «Kebyar: músiques del gamelan de Bali», una activitat que consistirà en un concert i una conversa prèvia.

..
23/01/2024 - 08:10 h - Interculturalitat OAR

KEBYAR. MÚSIQUES DEL GAMELAN DE BALI

La que és ja la quarta sessió de la segona edició del cicle «Trànsits: músiques de l’esperit», titulada «Kebyar: músiques del gamelan de Bali», tindrà lloc el 3 de febrer a la Sala Alicia de Larrocha de L’Auditori.

El gamelan és un tipus d’orquestra tradicional de les illes de Java i Bali. La pràctica té l’origen en la mitologia de la regió, segons la qual els déus es cridaven entre ells mitjançant la interpretació musical. Una de les particularitats del gamelan és que els instruments utilitzats i el material amb què estan fets varien segons el context i la ubicació geogràfica, la qual cosa ha generat una grandíssima diversitat de sons, tot i que el comú denominador és la percussió i l’addició freqüent de flautes i instruments de corda polsada o fregada.

Els conjunts s’utilitzen generalment per acompanyar esdeveniments de caire religiós o social, representacions teatrals o coreografies.

Però la tradició del gamelan va més enllà de la musicalitat. Els conjunts són propietat de la comunitat on s’origina, de manera que no només és un pilar d’articulació de la vida social, sinó també una entitat viva que es respecta i es venera. A més, una de les particularitats del gamelan és que, si bé es tracta d’una orquestra, s’entén com un únic instrument, fins al punt que l’afinació de cadascuna de les seves peces es duu a terme en relació amb la resta. A més, la del gamelan és una música heterofònica i, per tant, cada instrument interpreta de manera individual diferents versions d’una melodia, fins al punt que, en molts casos, només el resultat del conjunt és reconeixible.

De totes les variants existents, el conjunt gamelan més difós i interpretat a Bali és el gamelan gong kebyar, que es caracteritza per l’ús d’instruments de bronze i pels contrastos abruptes de tempo i textura. D’aquí el nom «kebyar», que significa «“esclatar». El Museu de la Música disposa d’un conjunt d’aquestes característiques, que ha possibilitat l’aparició dels dos únics grups estables d’aquesta pràctica a Espanya: el Gamelan Penempaan Guntur i el Gamelan Barasvara. Aquest segon, amb residència permanent al Museu de la Música, serà l’encarregat de fer una exhibició de diferents peces de kebyar, acompanyat del músic Krishna Sutedja.

L’espectacle d’aquesta nova sessió del cicle Trànsits el configuraran cinc obres d’estil kebyar, tant de gènere instrumental com acompanyades de dansa. El precedirà una conversa en què participaran Krishna Sutedja i Lluís Solsona, director musical del grup Gamelan Barasvara. La taula la moderarà Horacio Curti, etnomusicòleg, professor de l’ESMUC i coordinador del programa de músiques d’Àsia, i tractarà qüestions com la importància històrica de la tradició musical del gamelan a la societat balinesa, el paper d’aquest instrument en l’articulació d’allò individual i allò col·lectiu i l’arribada i l’arrelament d’aquesta pràctica a Barcelona, més enllà de la diàspora d’Indonèsia.

CONVERSA amb Krishna Sutedja i Lluís Solsona.

Aforament limitat. Accés lliure amb reserva prèvia AQUÍ.

  • Data: Dissabte 3 de febrer
  • Lloc: Sala Alicia de Larrocha de L’Auditori
  • Hora: 18.30 h

CONCERT amb el grup Gamelan Barasvara i l’artista Krishna Sutedja.

Aforament limitat. Preu: 10 € Reserva prèvia AQUÍ.

  • Data: Dissabte 3 de febrer
  • Lloc: Sala Alicia de Larrocha de L’Auditori
  • Hora: 20.00 h

Consulta el calendari de les pròximes sessions al web de l’OAR.

Recupera el contingut de l’edició 2022-2023 del cicle Trànsits AQUÍ!

*** Autoria de la imatge: Xavier Erruz