Educar amb perspectiva antiracista: un repte per als centres educatius

La formació ofereix eines i criteris per conceptualitzar, dissenyar, executar i avaluar activitats socioeducatives amb perspectiva antiracista.

..
01/12/2025 - 12:43 h

Aquesta tardor, des del Centre de Recursos en Drets Humans, hem organitzat de nou el curs “Antiracisme a l’escola” dirigit al professorat per conèixer els fonaments de l’antiracisme, així com promoure la incorporació de la perspectiva antiracista als centres. 

El curs s’estructura i organitza a partir del contingut de la guia pedagògica per incorporar la perspectiva antiracista als materials educatius. A través de la formació, es posa a prova la coherència dels criteris de la guia i la seva aplicació en els materials que utilitza el professorat. 

La formació ofereix eines i criteris per conceptualitzar, dissenyar, executar i avaluar activitats socioeducatives amb perspectiva antiracista. Consta de tres mòduls complementaris, el primer “presència del racisme a l’escola”, el segon “com introduir la perspectiva antiracista” i el darrer “aplicació pràctica”. Cada mòdul té dues sessions i treball autònom per garantir un procés d’aprenentatge progressiu. 

Destaca del curs que és important no ensenyar l’antiracisme com un “tema” més del programa, sinó que cal aplicar la perspectiva constantment en tot el que fan els centres educatius. També dona les claus per establir criteris antiracistes per tal que aquesta perspectiva s’apliqui amb compromís i de manera transversal.  

Educar des d’una perspectiva antiracista és necessari a tots els centres educatius, independentment de si tenen alumnat racialitzat o no, ja que es tracta de prendre consciència que el racisme és una desigualtat i violència estructural que implica totes les persones; per tant, cal que la informació, la sensibilització i la prevenció arribi a tothom, per tal d’identificar, denunciar i desmuntar qualsevol situació racista que es pugui donar. 

Què n’opina, el professorat que ja ha fet el curs? 

“El curs m’ha semblat molt necessari i enriquidor. M’ha ajudat a prendre consciència de fins a quin punt el racisme pot aparèixer de manera subtil en les dinàmiques quotidianes de l’aula i en les nostres pròpies pràctiques educatives.” 

“M’ha semblat fantàstica la interacció que hi ha hagut entre docents i l’intercanvi d’experiències i coneixements amb una mirada oberta i receptiva. El guiatge de les formadores ha estat indispensable per poder aconseguir-ho.” 

“Ens ha ampliat conceptes que no teníem assolits de forma clara i ens ha donat una nova mirada per enfocar les nostres classes i per canviar la manera de fer al nostre centre de treball. Donant-nos una mirada més sensible i empàtica en vers al nostre alumnat o famílies que conviuen al centre educatiu.”