Els Districtes es reuneixen per treballar en la implementació dels plans d’Acció Intercultural de Districte

..
12/11/2024 - 15:33 h - Interculturalitat Interculturalitat

Durant la jornada es va aprofundir en les metodologies de governança i avaluació de la política pública intercultural.

El dimecres 30 d’octubre, diverses figures tècniques dels Districtes es van trobar a la sala d’actes de la seu del districte de Nou Barris per identificar sistemes de coordinació i governança, així com per avaluar i fer el seguiment de projectes i accions interculturals en el marc dels Plans d’Acció Intercultural (PAID) i d’altres serveis.

A la jornada hi van assistir tècnics/es d’interculturalitat de Districte i serveis vinculats, personal de l’equip de gerència dels districtes, i directius de les Direccions de Servei a les Persones i el Territori (DSPiT) dels districtes. L’acte va comptar amb la benvinguda de la comissionada de Relacions Ciutadanes i Diversitat Religiosa, Sara Belbeida, i de la cap del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós, Núria Serra.

La trobada va començar amb una exposició de Ramon Sanahuja, tècnic del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós, que va presentar una proposta d’indicadors de bretxa per mesurar la desigualtat i la discriminació en l’accés als serveis municipals de la ciutat de Barcelona, segons origen i context cultural. La proposta, basada en la informació recollida per les institucions de la ciutat, inclou àmbits com els centres esportius, l’educació superior, la participació o la representativitat en la plantilla municipal.

En segon lloc, Teresa Fernández, tècnica del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós i responsable del Programa BCN Interculturalitat (PROGBI), i Mireia Bofill, tècnica responsable de la línia d’Acció Transversal del PROGBI, van compartir reflexions sobre l’experiència d’implementació dels PAID fins al moment, centrant-se especialment en la governança i la figura de les Secretaries Tècniques.

En tercer lloc, els representants dels quatre districtes presents a la trobada que estan en procés de desenvolupament dels PAID – Horta-Guinardó, Ciutat Vella, Nou Barris i Eixample (amb l’absència excusada del districte de Sants) – van explicar en quin punt es troben els seus plans i les oportunitats i dificultats amb què es troben en el disseny i implementació.

En la part pràctica de la jornada, es va treballar a partir d’una dinàmica per respondre a qüestions relacionades amb l’experiència de la implementació i lideratge dels diferents PAID de la ciutat, i es va fer un exercici pràctic per a l’elaboració d’indicadors de procés, seguiment i impacte. Després del treball en grups, cada equip va exposar les principals conclusions.

Pel que fa a la governança, es va destacar la importància que la gerència estigui implicada en el disseny i implementació dels PAID, la rellevància del procés previ a l’inici formal del PAID, i la necessitat que els GAI treballin qüestions útils i directament rellevants per als tècnics/es que hi participen.

En relació amb els indicadors, es va reflexionar sobre la necessitat de disposar d’informació prèvia i posterior per avaluar i mesurar els canvis que suposen les polítiques públiques i sobre la importància d’implementar metodologies de seguiment dels processos i resultats. També es va parlar de la importància d’acotar els objectius i els resultats perquè es puguin mesurar de manera concreta i d’obtenir informació dels perfils específics que accedeixen a l’administració, per identificar possibles barreres per a persones amb situacions administratives variables -no regular de forma permanent-.  

La propera trobada de districtes tindrà lloc durant el segon trimestre de 2025.